ciaraud 31 Postad 10 Februari , 2009 Sitter just nu och väntar på en kille som ska visa ett CQR-ankare han vill sälja via blocket. Det är på 16 kg och jag kommer att köpa det om det inte är trasigt. På vår båt 6,7 ton tung kommer vi alltså troligtvis ha rostfritt Breeze-ankare på 15 kg och ett CQR på 16 kg. Nog borde det räcka för de flesta tillfällen eller vad tror ni? Vad har du för typ av ankare och hur tung är din båt? Senast ändrad av ciaraud | 10 februari 2009 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 10 Februari , 2009 Jo det torde väl räcka, beroende kanske på var ni ska ankra Det finns ju ankare för allt,men man kan ju inte ha med alla. Däremot, rekommenderar jag ett pyttelitet, en plätt eller något. Bra att ha om man vill ligga still medan man äter vid svajankring, eller om man vill att båten inte far fram och tillbaka vid bryggan. (Om man ligger med boj) Sas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Februari , 2009 Det funkar säkert kanonbra. I fören (elspel) sitter numera ett 16 kg Delta, i aktern (manuellt spel) ett Danforth/Fortress-liknande men utan den långa stången i bak-kant/nertill på kanske 10 kg (har inte vägt det). Bytte till Delta från ful-Bruce på 15 kg och skillnaden var att jag slutade dragga när det började blåsa lite mer än 8 m/s. Båten: 9,5 x 3,2, 9 ton stål. Lite läsning: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=193891 Edit: sen har jag ett extra ankare som någon hemmasnickrat, ser ut som ett konstigt Fortress men med smala långa platta flyn med en meters mellanrum, väger kanske 6 kg och kan tack vare ledade flyn ligga helt platt på fördäck. Kastas i vid behov av vinkel/extarankring. Senast ändrad av Gunnar_ | 10 februari 2009 | 19:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 10 Februari , 2009 Jag har själv ett 16Kg CQR med en runt 15m lång tung kätting. Båten väger runt 7.5 ton. Kättingen är minst lika viktig som ankaret. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 10 Februari , 2009 Vi har ett Bruce 10 kg, en dragg tror de väger 18 kg samt et tRF Danforth 12 kg... Båten väger ca 6 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Februari , 2009 25 kg Delta ankare med en båt som väger ca 12 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Februari , 2009 7,5 kg brucekopia och har aldrig draggat fast jag har haft alla möjliga vindar akterifrån och från sidan upp till 20ms, båten väger lite drygt 2 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 11 Februari , 2009 Vänta nu, akterifrån och från sidan? Lägger du inte båten så att den ligger med fören mot sjön? Eller förstår jag dig fel nu igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Februari , 2009 Jag har svårt att komma ihåg då man alltid är lite halvpackad då det är dags att ankra, men nog brukar jag ha fören mot land och då hamnar aktern mot sjön...tror jag, verkar så när jag vaknar i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 11 Februari , 2009 Jag visste väl det, att jag fattat fel haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Februari , 2009 14kg Danforth och ett 10kg Bruce. Dessutom 40 meter kätting, 50 meter blyviktad (inspunnen blytråd) nylonlina, Ytterliggare 50 meter vanlig lina och 50 meter Ankarolina. Bruce finns på nästan alla båtar och är ett synnerligen överreklamerat ankare och är i stort sett värdelöst om det inte är dyig och mjuk botten. Hade det varit någon annan järnklump så hade jag sagt att den hade varit lämpad som bojsänke, men det duger det inte heller till. Båten är förresten 31 fot och väger 6 ton. http://www.rocna.com/ Det här ankaret är väldigt populärt utomlands och får bra betyg i testerna. Demonstrationsfilmer finns på hemsidan. Ganska intressant att se, även om de kanske inte blir helt rättvisande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 11 Februari , 2009 Jag har en 7,5 kg brucekopia från Biltema, har funkat alldeles utmärkt... hittills, peppar, peppar. Med detta ankrar jag min H-båt, ca 1500 kg. Förrut har jag haft ett danfortkopia som draggat lite mer än en gång... Vilket bla har resulterat i en fin båttur kl 2 på morgonen i beckmörker.... Senast ändrad av Raceboat | 11 februari 2009 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 Februari , 2009 Verkar som om ett Breez (Bruce-kopia) och ett CQR-ankare kan kompletera varandra då det ena är bättre på hårda bottnar och det andra på mjuka och dyiga bottnar enligt ovan. Är dock inte så säker på att det är så, tror snarare att en Danfortankare vore att föredra framför Breeze. Vi har inte köpt det ännu men det ingår i båtens standardutrustning Blir en bra början. Ska också komlettera med ett lunchankare av lättare typ. Blir det seglingar till andra ställen med tidvatten och svajankring i hårdare vindar kommer vi att uppgradera ankargarderoben. Svjankring är min favoritankringstyp och något vi brukar ägna oss åt säkert hälften av nätterna vi är ute. Har precis släpat ankaret till stationen i Göteborg och väntar på tåget. Himla tungt var det och lite deprimerande att tänka på att det väger lika mycket som jag har gått upp i vikt sedan jag var ung!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 12 Februari , 2009 Till min senaste båt fick jag ett danforth ankare vilket var standard. Jag blev aldrig vän med det och jag har helt tappat förtroendet för detta ankare i svenska vatten. Jag tror detta är ett bra ankare på fina sandbottnar i medelhavet men inte här. Har mycket god erfarenhet av CQR ankaret sedan tidigare båtar vilket fungerar fint för svajankring. Mycket pga att det är ledat och svänger med när båten rör sig fram och tillbaka. Numera använder jag Delta ankaret och har haft det som huvudankare i fören på mina två senaste båtar. Fördelen är att detta ankare faller ut av sig själv och man behöver inte hjälpa det överbord med handkraft vilket man måste med ett CQR. Allt beroende på att dom är balanserade lite olika. Delta ankaret håller båten lika bra som mina tidigare CQR men man måste se till att inte lägga ut ankaret med en massa kätting över utan börja backa fast det när det precis når botten. I aktern har jag alltid haft ett Bruce som i de flesta fall sätter sig kanonhårt, om det är lera så har det tom satt sig så att jag tvingats backa loss det. Själv svajankrar jag nog till 80 %, ligger mycket sällan fast i land i naturhamnar utan tar dingen in när jag skall i land. Något som jag varmt kan rekommendera är ett ankarsegel för jag har inte sett eller träffat på någon båt som inte svänger fram och tillbaka. Alla naturligtvis mer eller mindre. tror att även Linjetten kommer att svänga. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Februari , 2009 Ja, Bruce/Breeze fungerar i dybottnar. Nackdelen med det på hårdare bottnar är att man aldrig vet vilket håll det landar på. Hamnar det upp och ner så bara släpas det över bottnen utan att fastna. Danforth med flera har ju pinnen i underkant som set till att det inte kan lägga sig på sidan. Sedan spelar det ingen roll om det lägger sig upp och ner eller inte eftersom flyna fälls ut åt båda hållen. Fungerar kanon på sandbottnar, snäckskal och hårdare lera m värdelöst på sten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Februari , 2009 Ankrar oftast mot någon ö har därför en 10kg bruce kopia i aktern med 40m kätting på ankarspel, har aldrig draggat med dett. (seglar mest i vättern) i fören har vi en 10kg bruce kopia med 5m kätting och 50m poly ancorline på peke. Som extra ankare har vi en 10kg plätt (vilket brukar fugera bra i vättern) samt ett danfort på ca 10 kg för sand ankring. letar efter ett delta att ersätta förankaret med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 12 Februari , 2009 Jag ankrar nästan alltid med fören mot land runt någon av våra skärgårdar på Ostkusten. Huvudankaret är ett Breeze, dvs Bruce-kopia, fn på 7,5 kg på ett bandankarspel utan kätting. Har provat flera olika bla Engbo på blyad lina vilket var det sämsta jag varit med om. Nästan lika illa som plätt-ankaret och bara lite bättre än draggen. Nuvarande båt väger 3,5 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Februari , 2009 Jag har 10 kilos bruce kopia, samt trad 7 kilos dragg. Föredrar faktiskt draggen framför Bruce ankaret. Det är lite av ett universal ankare, d fastnar i d mesta på gott o ont. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Februari , 2009 Visst känns det lite mirakulöst att ett ankare på 7,5 kilo håller en båt på 3,5 ton? Men så är det. Ok, inte vid storm eller så, utan bara i lugn hamn med kanske lite ökande vind. Själv har jeg ett 15-kilos bruse som håller båten på 5,5 ton. Men också ett extra på tio kilo som kan ros ut på spring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 Februari , 2009 Försöker alltid ankra i lä bakom en ö (ostkusten), fast det händer ju att vinden vänder och brallar i. Då flyttar jag direkt, kan aldrig somna om om det så bara kluckar under aktern. Har Biltemas 7,5 kg danforthkopia 5 meter kätting 65 meter lina extra vikt i form av blyfylld ölburk vid behov. 3,5-4 ton båt. Kan inte minnas att det har släppt nån gång. Men jag har vässat spetsarna med vinkelslipen. Det kan hända att det är svårt att få grepp i en slät häll men som regel hittar det vässade ankaret en spricka. Ölburken är bra när man riskerar at bli utsatt för svall från båtar, då kan man lägga sig ett par meter från land och det är lätt att dra in sig, ölburken drar ut båten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 13 Februari , 2009 Ack ja. Det följde med en blyplätt (tallriksankare). Det använder jag. En gång släppte det faktiskt. Men det bör man skylla på mig som nybörjare. Hur som helst - jag köpte en 2 m lång kätting. Sen dess har det aldrig släppt från de dyiga bottnar där jag ankrar. Samtidigt med kättingen köpte jag ett 'rorsman' ankare som jag aldrig använt. Den dragg som följe med båten är också fullständigt oanvänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 13 Februari , 2009 Två Breeze ankare (Bruce kopia) Rostfria. 15 kg både i för och akter. Båten väger ca 7,6 ton (X-412). Ligger ganska ofta på svaj och har aldrig draggat. Om jag skulle långsegla skulle jag nog dock bytt ut stävankaret mot ett delta som biter mer i beväxta områden. Hoppas bygget går bra med Linjetten... När räknar ni med att bli klara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 13 Februari , 2009 1 St 15 kilos breeze med 3m kätting 1 St 16 kilos CQR med bara kätting i fören Båten väger nog ca:11-12 ton. Så dina ankare räcker nog. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2009 PrimeX Kommer aldrig att glömma när jag såg X 412 första gången. Det var på Utö och jag hade aldrig sett något så snyggt! Vi hoppas kunna sjösätta sommar 2010, när exakt vet vi inte, förhoppningsvis tillräckligt tidigt för en sen seglings-semester i alla fall. Titta in å bloggen, där finns en tidsplan. Kul att se att en 11-12 tons båt klarar sig med exakt den ankaruppsättningen vi har. Känns tryggt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Februari , 2009 Jag nämnde i mitt inlägg lite högre upp att förutom de ankringsmässiga fördelarna med Delta ankaret så är det enda ankare jag haft som fungerar att få i vattnet utan att man går fram i fören och hanterar det för hand. Delta ankaret är så balanserat att det tippar i av sig själv om det ligger över en ankarrulle i fören. Inget annat fungerar så och CQR i synnerhet inte. Har haft CQR i många år men det innebar att jag alltid fick gå fram och mickla med ankaret vilket inte alltid är så kul i dåligt väder och ensam ombord. En annan sak som jag uppskattar mycket och som underlättar är att jag idag kör ankaret från sittbrunnen och har ett räkneverk för att se hur mycket kätting jag har ute. Låter kanske som något onödigt tillbehör men jag upplever det idag som mycket enklare att få fast ankaret vid första försöket. Tidigare gick jag fram i fören och körde ut ankare och en avsevärd mängd kätting som troligen la sig över ankaret och stökade till det innan ankaret tog fäste vid backning. Nu skickar jag ner lika mycket kätting som djupmätaren visar och backar sakta samtidigt som jag lägger ut kättingen vilket ger mer ideala förhållande. Räkneverken finns till de flesta ankarspel och man skall inte underskatta finnessen med att sköta allt från sittbrunn samtidigt som man kan hantera och köra båten. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2009 Per Vi har inte beställt något ankarspel till Linjetten men planerar att sätta dit ett om vi använder den för långsegling. Passar på och drar el till ett nu när vi bygger för framtida behov i alla fall. Långseglar vi kommer vi nog att skaffa ett tyngre ankare. Låter som Delta är ett bra alternativ. Lyxigt med fjärrkontroll när man ensamseglar. Hos oss är det gubben som går och micklar med ankaret medans jag backar. Ankarsegel har vi också tänkt på. Skönt att inte svänga för mycket när man svajar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Februari , 2009 Vår båt svänger för mycket för att jag ska kunna sova lugnt. Risk att ankaret lossnar. Hur sätts ankarseglet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Februari , 2009 Jag har fått hjälp av North på Lidingö att sy ett triangelformat segel som det sitter pistolhakar i längs ena sidan. I toppen på seglet fäster jag dirken och hissar seglet längs akterstaget. I det nedre hornet har jag en tamp som jag binder fast i akterstagets infästning i akterspegeln och sen har jag ett skot från skothornet som jag drar fram till bom infastningen vid masten. Går det att förstå ??? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Februari , 2009 Jo det kan jag tänka mig stabiliserar båten då seglet sitter akterut. Båten blir mer som en vindflöjel vilket inte fungerar så bra annars med båtens svällande former och alla olika vinfångande detaljer. Bra tips! Tackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Februari , 2009 Skicka din email så skickar jag en artikel som beskriver lite mer samt lite om lämpliga storlekar för olika storlek på båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser