Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Lil-Bossan

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej på Er!

Snart är det mitten på April och dax att sjösätta.
Långt kvar kan man tycka men tiden går fort och snart är vi där.

Innan sjösättningen så är det liiiiiiite att pilla med. Bland annat bottenmålning.

Nu kommer min fråga:

  1. Hur mycket bottenfärg går det åt?
  2. Hur många gånger ska man måla?
  3. Ska man späda ut bottenfärgen och i så fall med vad då?

Båten är en fenkölad Dixie 27.
Lvl:     6,4m
Bredd: 2,82m

Tacksam för hjälp med att räkna ut det.

Ha en trevlig vår och ett trivsamt arbete med Era båtar innan sjösättningen.

post-10004346-1394235775,234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

1. Beror på. Ska du bättra på eller ta bort det gamla och lägga på helt nytt? Är det polerande eller hård färg som gäller? För enkelhetens skull kan man väl säga att det borde gå åt ca 3-4 l till din båtbotten med 2 penselstrykningar/3 rollningar.

 

2. Beror på - se 1. För att en polerande bottenfärg ska räcka hela säsongen behövs minst två penselstrykningar eller tre rollningar. Om det inte finns någon färg kvar sen förut, vill säga.

 

3. Det behövs inte. Men om färgen börjar bli trådig, kan man blanda i lite vanlig förtunning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som föregående svarade så är det mycket som beror, tex på färgval, båttenstorlek mm. Jag kan svara från min erfarenhet.

Jag har en H-båt som har mindre botten än din, dock vet jag inte hur mycket. Det brukar finnas beräkningstabeller på färgfabrikanternas hemsida.

Förra året använde jag vit Mille Light. Den funkade mycket bra för mig i norra Stockholms skärgård, inga tulpaner men lite slem fanns när jag tog upp den. Dock verkade det som ett väldigt bra år för många ur beväxningssynpunkt.
Jag köpte en stor burk, 2 eller 2,5 liter tror jag och allt gick inte åt. Jag rollade två lager. Det räckte bra bortsett från i vattenlinjen.
Jag kommer till nästa år att använda samma färg men måla ett eller två lager extra längs vattenlinjen, i #delningen mellan skrovhalvorna från fören till kölen och längs kölens framkant. Det är de ytor som är hårdast utsatta.

En nackdel med färgen är att den blöder ut färg när man ligger still, inget konstigt då färgen fungerar så men det ser lite trist ut i naturhamnen...

En annan fördel är att det är en, för ostkusten, godkänd färg som för mig fungerade mycket bra. Det är väldigt många som använder västkustfärg vilket jag tycker är lite trist.

/Målarmästarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu tråkigare är båtar med blödande bottenfärg som färgar slingen på sjösättningen och kan förstöra nypolerade båtar som kommer efter.

Enligt Svenska Kryssarklubben är kopparfärg, västkustkvalitet eller ej, det mest miljövänliga för våra kuster. Läs mer på http://www.sxk.se/koppar/

Använder du hård bottenfärg med koppar behöver du säker bara en burk. Till min båt som är 9x3 räcker två burkar med råge då du bara behöver stryka på en gång. Garanterat tulpan och slemfritt!

Det ser snyggt ut i hamnarna också Flört. Som bonus kan du diska i sjövatten utan att riskera färga porslinet. *skratt*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Ca 2 liter för två lager färg vilket de flesta färgtillverkare rekommenderar för ett skydd som skall hålla hela säsongen.

2: Två lager (eller det som står på burken).

3: Spädning behövs bara om färgen är kall - det är då den trådar och skvätter. Den ultimata målningstemepraturen är 20 grader men det är väl ingen som målar så sent på säsongen Flört. Håll burken (färgen) varm eller späd med RÄTT förtunning (står på burken).

OBS: Kontollera så den bottenfärg du väljer är övermålningsbar med den gamla som sitter på din båt, i värsta fall ramlar den nya färgen av den gamla. Skall du byta bottenfärg eller inte vet vilken färg som är på idag? Lägg en spärrskiktsprimer och sedan den nya färgen. Enklast är att fortsätta med den befintliga, då är det inga problem.

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen färg idag i Sverige som klarar de förhållande som gäller på Västskusten. Köp i Noge dr man förtfande säljer Hempel Ocianis - bra - giftigt - och fungerar.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med och säkert inte hälften så miljöfarligt som skiten man spolar av varje höst här.
En liten fråga på området kring färg, då kulören: Finns det eller är det någon spec. färg som valar dras emot. De ser ju skuggan och kan slå följe för att inte känna sig ensamma.
Det är vad jag tror iaf, läste precis om några som fått en valhona med unge som tröck sig emot båten för att komma undan några späckhuggares attacker mot ungen. Hon klarade det hela, men fy fan säger jag bara. Inte kul med en 6 meters båt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar som ska iväg på långresa bör man väl välja färg som har lite bättre motstånd mot beväxning. Ett sätt är att köpa på postorder, t.ex i UK.

Vi kanske tar en längre tur i sommar och kanske lägger båten nere i Europa över vintern och låter den ligga i utan att lyfta och bottenmåla nästa vår om färgen klarat sig mot beväxning.

Kan en färg för t.ex Englands farvatten klara detta?

Verkar vara rätt bra priser.

http://www.duncanyacht.co.uk/showcategory.asp?CategoryID=2457

Jag beställer nog nån burk för våren. Jag anser mig ha moralisk rätt att måla på en färg som man använder i de vatten båten kommer att vara i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry - jag hade fel. Hempel säljer nu en bra färg, som man också med lite kontakter kan få tag på i Sverige. Den heter Globic och används naturligtvis främst till yrkestrafik. Håller i många år - en vän till mig la på 2005 och har fortfarnade ingen växt.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har en Maxi 84. Till den går det åt c:a 2 liter bottenfärg.Våra bottnar är väl ungefär lika stora.

Jag målar med Hempel Basic. Jag brukar få lite påväxt av gröna trådar vid vattenlinjen. Detta brukar komma i augusti. Men jag har aldrig några havstulpaner på botten.

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller hänvisningen till kryssaklubben arbete om miljövänligheten kan följande (hämtt från dess egen hemsida) kanske vara bra att ha i åtanke.

Bidrag för att täcka direkta kostnader för tryckning av faktabroschyr mm har erhållits enligt följande:

10 000 kr Stiftelsen Håll Sverige Rent
15 000 kr Scandinavian Copper Development Association, SCDA
15 000 kr Sweboat - Båtbranschens Riksförbund
20 000 kr Kungl. Patriotiska sällskapet, forskningsstiftelse
30 000 kr International Färg AB
30 000 kr Nordox, färgproducent

120 000 kr Summa

inte konstigt med anra ord att man gillar kopparfärg...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte faktainnhållet som är viktigare än vem som betalar?

Jag förstår inte varför färgproducenterna skulle vara speciellt intresserade av att sälja just kopparfärg? Går väl åt mera om man som jag målar med blödande färg; Mille Racing Light.

Hittar ingen referens just nu, men har sett en artikel om att röda, blå och svarta mikoskopiska plastpartiklar börjar bli väldigt vanliga i havet. Är det så bra att släppa ut en massa giftfri bottenfärg i vattnet i längden?



Senast ändrad av Anders_St | 09 mars 2009 | 13:04



Senast ändrad av Anders_St | 09 mars 2009 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att så många verkar oberörda av vilken effekt på miljön som detta med bottenfräger har. köp utomlands riktig giftfärg är vanliga kommentarer. Det är ju er skärgård som ni giftar ner. er badvik som blir död och tråkig. Att människor är kortsiktiga är ju bekant med detta med bottenfärger är extremt, kopplingen mellan kolkraftverk och uttaget hemma är kanske långt men kopplingen mellan eran badvik och vad ni målar båten med borde inte vara så avlägsen att de flesta inte förstår det.

Tänk på att vi i våra små båtar seglar i vatten som inga andra fartyg kommer till, dessa vatten är ofta yngelplateser för våra fiskbestånd, och dessutom plantskola för allsköns små organismer som utgör basen för hela det marina ekosystemet.

jag för min del skulle väldigt gjärna få njuta av detta lite till.. och vem vet kanske våra barn också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen giftfärg alls på min båt för det behövs inte.
Ligger i älv = sötvatten nät jag inte kör men spenderar aktiv tid(hela semestern = 5/6 veckor) i saltvatten och har ingen beväxning, för jag KÖR min båt.

Till saken:

Om bottenfärg vore så giftig som man kan förledas att tro..

Hur kommer det sig att det överhuvud taget sker någon beväxning  på båtar i hamnar typ Björlanda Kile där det ligger hundratals båtar med giftfärg påmålad?

Logiskt sett borde ju efter 20 år med användande av världens mest giftiga bottenfärger = västkustkvalite detta vara det sterilaste område som går att uppbringa.

Men icke, dom som av olika anledning inte kom ut att åka fick tulipanbeväxning ändå ?

Verkar inte som färgen har nångon bra räckvidd..a.k.a miljöpåverkan ??

En båt som rör på sig behöver ingen bottenmålning Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar! har du titat om det finns något annat liv i Björlandakile båthamn?

Bara för att det växer en sorts alg i den hamnen är väl ändå inte bevis för att giftiga bottenfärger skulle vara oskadliga för miljön?

Så fort någon kommer med en försiktig (om)tanke på miljön så kommer gubbarna fram och radar upp bevis för att det inte finns några problem, vi kör på som vanligt. Kan det vara en rädsla för förändring? Roligt att du inte använder giftfärg, sen att du gör det av andra orsaker spelar ingen roll i denna fråga.

Det hörs nästan på namnet; giftfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...