CaptainH 3 Postad 9 Februari , 2009 Propsheild är nån smörja man ha på propellern så det inte växer havstulpaner. se drevia.se nån som prövat preparatet eller vet nåt mer om det? Senast ändrad av CaptainH | 09 februari 2009 | 21:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 10 Februari , 2009 ingen som vet nåt???????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 10 Februari , 2009 Man ska visst värma propellern först. Jag kör med putsning och vaxning, har aldrig någon påväxt på min propp. Man bör vaxa ett par ggr, det är bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tcrona 0 Postad 11 Februari , 2009 Jag och en båtgranne har testat. Köpte medlet på en mässa och provade det förra året. Lade på medlet enligt instruktionerna på min helt nya folding-propeller av mässing förra våren. Slipade propellern lätt. Värmde sedan medlet och målade på det. Det var kladdigt värre. Använde värmepistol i efterhand. Fick problem med axellagringen under sommaren och lyfte båten efter 2 månader. Då såg jag inte ett spår av det röd/rosa medlet. Vid upptagning i oktober var inte propellern helt bevuxen med havstulpaner, däremot såg det ut som om någon lindat gasbinda runt propellern. Jag tror att propellern klarat sig lika bra om jag vaxat den. Det bästa som jag provat genom alla år har varit att ha min vanliga bottenfärg även på propellern. Båten är en Benetau segelbåt 32 fot som används ganska flitigt. Den ligger på grunt vatten NV om Göteborg. Med andra ord perfekt vatten för havstulpaner. Min kompis som använde det som blev över efter min behandling var inte heller särskilt nöjd. Hans propeller var äldre och eftersom han såg mina problem med att applicera medlet så gick det bättre för honom. Värm både medel och propeller. I år blir det putsning och vaxning! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 12 Februari , 2009 Kul att någon provat. Det verkar inte finnas några undermedel. Någon mer som testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser