tellblom 0 Postad 9 Februari , 2009 Skall köpa nya fendrar till en 30 segelbåt. Nu är frågan... Hur stora skall de vara ? Finns det någon standardguide? Och nu över till tågvirket? Läste på Atlantica att vi egentligen skall ha 18mm men när jag kollade kunde man lyfta hela båten i en tamp (Brottgräns 5200kr, båten väger 3800kg) Lämpliga längder och dimensioner? (20M * 16mm??!?!) /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2009 Fendrar skall va stora. Om du tycker de är för stora - då börjar de bli lagom. Ett par kulfendrar är inte fel. När det gäller förtöjningsgods har jag många linor av olika dim. och längder. Köpte faktiskt några klena linor för ett par år sen - 10/12 mm. Det är de jag använder mest nu för tiden. Men man måste ju anpassa sig efter rådande förhållande. Låg längs en brygga i sommras (13 och 14 Augusti) men tvärs vind som tidis var uppe i stormstyrka och en mycket kraftig ström. Låg förtöjd med 8 kraftiga ändar på 4 pollare. Var ändå lite orolig att pollarnas infästning inte skulle hålla. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Februari , 2009 Jag gillar *klena* linor, Biltema:s 8mm är min favorit, den har jag mycket god erfarenhet av. Hög hållfasthet/yta, mycket töjning = inga ryck men rejält stark. Hellre dubbla/tripplade klena (och därmed billiga) linor än en grov som inte passar/går att slå runt knapen/pollaren så många varv som egentligen behövs. Ligger sedan många år med just 2* 8mm lina på ytter/vind-sidan, har klarat både Gudrun (2-tons snipa, bryggan överlevde inte men båten gjorde det och Per (9-tons stålbåt) utan problem, 9-tonnaren ligger med SAMMA linor nu som då . Bild: bryggdäcket avlyft och flyttat utåt efter Gudrun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 Februari , 2009 JAg resonerar ungefär som Tommy. Kolla på de största fendrar du skulle kunna tänka dig använda. Gå sen upp ett steg Även när det gäller dimensioner på tampar o förtöjningsvirke kör jag samma stuk som Tommy, ett flertal dimensioner finns ombord, men 10 resp 12 mm är de som används oftast. 18mm på ankarlinan dock. Fan vet varför, men så bidde det iaf När det gäller längder på materialet så har jag två 10-meterslängder av varje grovlek, en 20 meters 12mm samt en 30 meters dito. Ankarlinan har jag tagit till ordentligt, fast jag vääääldigt sällan använder detsamma. Först lite kätting, sedan är själva ankarlinan 2x40 meter... Mycket lina blir det, men jag fick plocka till mig vad jag ville ha som tack f ett jobb så det blev bara så. Räknar med att ankra på max 10 meters djup. Multiplicerade det med 4 och så lika mkt till som säkerhet Halva båtens stuvutrymmen går åt för linor o tågvirke om jag skulle stoppa i allt på en gång. Nu använder jag aldrig mer än 40m ankarlina, samt 2x10 m av 10mm linorna plus ibland en 20 meterslina men det är ju bra att ha liggande haha. Senast ändrad av KillerBoo | 09 februari 2009 | 23:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 9 Februari , 2009 Många och tunnare tampar är som tidigare inlägg rekomenderat det riktiga. Se bara till att du har flera pollare på båten så att du kan lägga ordentliga spring. Vad gäller fendrar är det viktigaste att du lägger dig rätt. Det vill säga lyssna på väderprognosen och se till att lägga dig så du inte får press mot bryggan. Då behöver du inte dessa jättefendrar (kungspigviner) som många kör runt med, men en kulfender skadar aldrig. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 10 Februari , 2009 Själv så är jag lite allergisk mot tunna linor. Inte för att de är för klena utan för att det går inte att hålla i dom. Om man ska dra in båten eller bara hålla emot något tungt så skär ju en tunnare lina in i handen samtidigt som man får klämma så jäkla hårt för at den inte ska löpa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tellblom 0 Postad 10 Februari , 2009 Jag får tacka för era svar och har väl förstått att förstora fendrar kan man inte ha enbart förlånga (dvs de ligger i vattnet) /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 10 Februari , 2009 Tänk på att de skall kunna stuvas också. Tyvärr tar de ju plats då man själv är i båten med sitt pick och pack. Om man nu inte låter dem hänga över relingen för jämnan förståss... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 Februari , 2009 VI kör med 14mm moltiplate lina till vår 30fots segelbåt. Köpte en rulle på 100m och kapade upp i lämpliga längder allt från 4m till 20m några med ögla (var ganska kul att lära sig splitsa moltiplate) kompletterat med några Bungy ryckdämpare, ett dynemaskot som blev förkort som slusstamp (löper fint) och 2st 16m docline kopior från lidel anser vi oss ganska kompletta!! Och som sagt om du inte har båten med dig när du köper fendrar! Ta en storlek större!!! på poly-produkters hemsida www.poly.se kan man hitta lite rekomendationer för olika typer av tågvirke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 11 Februari , 2009 Hade 14 mm-linor förut till båten, men då jag bara har en knap i fören var det svårt att lägga dessa så de satt kvar där. Bytte till 10 mm-linor, ångrar det inte! Eftersom jag inte står och håller i linorna vid bryggan/i hamnen den största delen av tiden tyckte jag att det var viktigare att de satt kvar på knapen än att de var riktigt sköna att hålla i - men det är min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tellblom 0 Postad 15 Februari , 2009 Var inne på Poly som Jimsan rekomenderade, men måste säga att de säger att man skall välja: Förtöjning Båtlängd x 0,5 (minst 4 st) Måste säga att ha en förtöjningslina på 5 meter (?!?!?) anser jag vara väldigt kort. På vår nuvarande Maxi 77 har vi flera förtöjningslinor som är 20m och varit på håret att de räckt till vi tilläggning i naturhamn. Är det bara vi som tyker Polys rekomendation på förtöjningslina är öite väk kort?!?! /Martin Senast ändrad av tellblom | 15 februari 2009 | 19:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2009 Jag har många olika linor mellan 5 meter och 50 meter ombord och av olika grovlekar. Låg ifjol två nätter med 8 linor på fyra pollare, varav fyra mycket kraftiga linor. Man säger ju;förtöj alltid för storm och det är ju speciellt viktigt när det blåser upp mot 25 m/sek De jag använder mest idag är ca 10 m lång och ca 10 mm grova. Jag lägger alltid på en splitsad ögla på pollaren på båten, drar linan genom ev ring eller runt pollare på kajen och belägger på pollaren på båten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 Februari , 2009 Tror att rekomendationen är för förtöjning vid brygga eller i hamn, i en naturhamn kan det ju vara 35m till närmsta träd/klippskreva om det vill sig illa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser