TobiasLager 0 Postad 9 Februari , 2009 Hej! Jag har ett gäng dunkar med bensin (oljeblandad) till min 2-taktare i källaren. Hur ska jag göra för att det inte ska uppstå några hartser eller för att bensinen ska gå att använda i vår? Har även en båt på gården som har lite bensin kvar i tanken, den bensinen är till en 4-taktare. Hur kan jag motverka kondens och se till att den bensinen går att använda i vår också? Jag frågade på en bensinmack och de var ganska osäkra men trodde att Ki-bensintillsats från Kemetyl skulle hjälpa (beskrivning av medlet följer längst ner). Fungerar det? Tack på förhand! /Tobias Ki – bensintillsats Ki bensintillsats för åretruntbruk. Rengör och smörjer insprutningssystem och förgasare. Ki håller insugningsventilerna rena från koks- och hartsbeläggningar som annars stör motorns drift. Ki är utvecklad och testad för blyfri bensin (med eller utan blyersättningsmedel). Ki skadar inte bilens katalysator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Februari , 2009 Skruva på locken på dunkarna, och luta dig tillbaka i soffan. När våren kommer, så låtsas du som om inget har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 9 Februari , 2009 Du behöver två flaskor: 1. K-sprit, som motverkar kondens. Finns som sagt på macken. 2. Bränslestabiliseringsmedel, som förhindrar utfällningar och gör att bensinen håller sig bättre under förvaring. Finns på vissa mackar och båtbutiker. Förut var detta medel inte nödvändigt, men den nya, spritutblandade bensinen håller inte ihop lika bra vid långförvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Februari , 2009 1. Blanda ut bensinen med sprit. 2. Häll i stabiliseringsmedel p.g.a. sprit i bensinen. 3. Köp konserverad gröt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 9 Februari , 2009 Javisst låter det konstigt. Det märkligaste, enligt bränsleexperterna, är att spriten som från början finns i bensinen FÄLLER ut vatten, medan K-sprit ABSORBERAR vatten. Så det är skillnad på sprit och sprit, som man säger på Systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Februari , 2009 Jag håller med, i de flesta fall oroar man sig helt i onödan. Exempel: jag har en trädgårdstraktor (en Stiga Park) som står ute jämt..mellan oktober - maj körs den inte alls (Göeborgsområdet, fuktigt och eländigt mest hela tiden). När jag får för mig att nu är det dags att klippa (det altför höga gräset) så vrider jag på startnyckeln och konstigt nog startar den utan att jag rört varken bensin eller batteri ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Februari , 2009 Kan du nämna någon bränsleexpert som påstår detta, eller åtminstone ge oss en källhänvisning? Enl t.ex. SPI (svenska petroliuminstitutet) behövs inga tillsatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 9 Februari , 2009 Det är bara att googla på fuel stabilizer så kommer det upp länkar till en massa bränsleexperter. Visst tvistar de lärde, och visst talar många i egen sak – dels experterna som tillverkar bränsletillsatser och gärna påstår att dagens bensin blir dålig redan efter någon månad, dels experterna SPI som gärna framhåller att bensinen som medlemsbolagen säljer håller högsta kvalitet. Man får ta allt med en nypa salt. Min egen slutsats är att sanningen ligger någonstans mittemellan. Så jag använder medlet. En flaska kostar knappt en femtilapp – en full tank kostar hur mycket som helst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Februari , 2009 Har aldrig hällt i något medel i mina dunkar.. varken halvfulla eller fulla. Motorerna har startat och gått lika bra för det.. trots att dunkarna står i kallförråd. Dock så rekomenderas det fulla tankar (vilket det blev i år) under långförvaring, vilket minskar kondensvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Februari , 2009 Sluter dunkarna tätt, dvs helt gastätt vid övertrycket som blir när det blir varmt kommer ingen fukt in i dunken. Tillsatser, mja, det blir bara en mer oöverskådlig kemi. Vad som kan hända just i motorer är att gamla förgasarmotorer har lite bensin kvar i ett inte helt gastätt utrymme och den lilla mängden måste ut på nåt sätt. Antingen genom ett idogt dragande i startsnöret så den gamla bensinen konsumeras utan att motorn startas (rinner igenom oförbränd) eller att förgasarkoppen dräneras. Det är den största orsaken till startovillighet på en motor som stått en längre tid. Startgas är ett sätt att få motorn att dra i sig ny fräsch bensin från förhoppningsvis tät tank. Vill man undvika detta kan man köra förgasaren torr. På utombordare t.ex dra ut bränsleslangen eller på motorer med kran stänga den och köra ills den stannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 10 Februari , 2009 K-sprit behövs inte längre då alla bensinleverantörer redan blandar sprit i soppan idag. Jag har aldrig haft problem med gammal bensin. Har en gammal tvåtaktarinombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 10 Februari , 2009 Hej, jag måste lägga mig i den här tråden också, som jag har skrivit i tidigare trådar i denna fråga, så är min erfarenhet att bensin i skotern som står på sommaren startar bra på vintern,och utombordarn som står på vintern med bensin kvar strat lätt på våren, veteran moppen som har hade stått still i 25 år, där däremot var det inte mycket kvar av bensinen, istortsett ett vitt mjöl bara, och en gammal Solo som stått ute i ca 5 år hade faktiskt accetabel bensin kvar i förgasaren, så en 5-15 månader med bensin kvar är ingen större risk, har även en del nyblyfri95 soppa också som stått i ett antal år, är inget fel på den heller, slutsats: var inte orolig för några månaders kyla, eller värme hellet för den delen, den håller, men ta ut dina dunkar till garaget istället dels så kan det dunsta bort i värme dels brandfaran, föredrar faktiskt att förvara bensin kallt. Tack Senast ändrad av wetallt | 10 februari 2009 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tally 0 Postad 10 Februari , 2009 Jag jobbar på ett raff, dock inte bensin men det är ingen skillnad. Ni som pratar om att man behöver en massa tillsatser i bensinen, vad tror ni har hänt med bensinen innan ni får den? Jo, den har legat på lager i månader oftast! Först på raffet, sen på någon depå och slutligen hos macken. Eventuellt ytterligare en depå på vägen för vissa företag. Så den märker inte om den får stå stilla några månader extra Det som eventuellt kan hända om drivmedlet får stå länge är att det skiktas, men det löses enkelt så fort båten rör på sig, antingen på trailer eller i vattnet. Det som man dock kan tänka på är etanolskiten. Tyvärr innehåller all bensin idag 5% etanol, detta är en fuktmagnet av otrolig kaliber. Så i samband med vinterupptagningen, tanka FULLT med V-power (Nej, jag jobbar inte på Shell). Den innehåller inte någon etanol och därmed minskas risken för fukt i tanken något brutalt. Edit: Fixade ett stavfel Senast ändrad av Tally | 10 februari 2009 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser