Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Nitro

Har du mycket kvar att göra innan sjösättningen 2009?

Rekommendera Poster

Då var Göteborgs båtmässa 2009 historia. Nu känns det att det är tid att noggrannare studera almanackan och planera för sjösättning.Skrattande

 

Själv har jag bara rivit ner innertak, inredning, och elen i och kring styrplatsen. För lackning av trädetaljerna. Ok, några lösa delar har fått lite lack på sig men det känns som om det inte är något slut på slipning och putsning. Varför frågan om tidsplanen dvs sjösättning innan maj hållerGråter. Hur är det med er andra båtdårar har ni båten klar för sjöättning och i så fall när? mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska lackas om, bygga batterilåda för 6 förbrukarbatterier, dra ny batterikabel och sen massa lackning av trädetaljer. Sen ska jag försöka peta in min nya stereo men den kanske får vänta tills jag ligger i sjön. Brukar vara klar sent på kvällen innan sjösättning :-)

 

Men det är ju en riktigt härlig tid vi ha framför oss nu när det börjar bli varmt och man kan gå och pula med massa saker på båten och längta till sjösättning.

 

Ha en bra dag

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara planerat att sätta i en isolationstrafo på landströmmen men om jag känner mig själv rätt så  blir det säkert fler grejer att pilla med( solceller vore inte helt fel ) innan hon åker i sjönGlad.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min Crescent Bamse i höstas. Den behöver gås igenom totalt. Nu i vår ska jag dock endast göra det nödvändigaste för att kunna sjösätta i maj.

Jag delar upp mitt arbete i tre steg:

Steg 1: Genomgång av motorn där bränslesystemet och elsystemet ses över utöver sedvanliga oljebytet. Extramotorfäste ska moteras liksom en GPS/ekolod. Kapellet ska lagas på ett ställle. Mindre nötskada ska lagas på skrovet.

Steg 2: Efter sjösättning. Rejält båthus skall byggas på tomten inför nästa vinterförvaring.

steg 3: Efter upptagningen på hösten ska båten stå i båthuset över vintern och där genomgå en totalrenovering som omfattar allt från målning av utsidan till byte av ett frostsprängt golv och modifiering av inredning, därefter ommålning av insidan.

Det finns lite att pyssla med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en del kvar att göra, tyvärr ligger snön tung och det är -8 här idag.

Ska montera dubbla batterier med tillhörande kabeldragningar.
Montera stereo, högtalare och slutsteg.
Sy ett nytt hamnkapell.
Montera ekolodet.
Lämna in proppen för lagning.
Bygga två förvaringslådor i motorrummet.
Bättringslacka drevet och så lite småsaker till.
Tvätt och vax, plus en omgång oxalsyra längs vattenlinjen.
Sen måste jag montera en ny vinsch på trailern då den gamla gav upp i höstas.

På önskelistan sen (sånt jag skulle vilja hinna med men inte vet om det går) står bl a:

Ny bakre del till kapellet inkl. nya bågar. 
Nya mattor (annan färg).
Ny skrovbeklädnad (annan färg).

Hoppas på sjösättning i april.



Senast ändrad av Dawa | 09 februari 2009 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dawa; kan tipsa om att citymail-lådor funkar utmärkt i min båt! :)

hmmm...

-montera ihop hela soppasystemet, pumparna var kass, nya ligger under kudden...

-koppla om soppatryck och oljetempsmätare, är ngt fel...

-impeller

-montera nya stereon

-bottenmåla

-lacka teak

-plus en väldig massa småfix...det som kommer ta tid.

 

gjort;

-allt trä lackat, båten polerad och vaxad, komptest, leak-down, soppasystemstest, nya olja, nya kapell på tillverkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Fördelen med en liten skitbåt är att det inte e så jobbigt att göra klart för sjösättning.
Brukar se ut såhär

1. blaska av båten så att den inte e skitful
2. Blaska på lite färg under
3. Vält runt skiten
4. Häng på motor
KLART

men så kan man inte sova i den, det går inte fort, och den e ful.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart helt färdig endast polering kvar.

Har under vintern gjort följande:

Byggt en trailer

Den normala servicen

Tätat rufflucka

Låtit sy upp ett nytt ståkapell

Utökat batteribanken till förbrukningsbatterier med 1batteri till

Bara utvändig polering kvar (tror jag) dyker väl alltid upp nåt merFörvånad

 

 



Senast ändrad av Henke70 | 09 februari 2009 | 11:18

post-15762-1394235775,0408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför sjösättningen av min stora båt har jag inget jag skall göra. Jag tog aldrig upp den.

 

Däremot håller jag på att instalera en värmare, i första hand för defroster på rutorna vid den invändiga styrplatsen i däckssalongen, men även möjlighet till värme i resten av båten.

 

Dessutom håller jag på att montera en autopilot. Bägge jobbena kör jag lite parallellt, då de bägge sträcker sig i stort sett över  hela båten- Det värsta är, som vid allt installationsarbete, håltagning. Så just nu är det bônnröra (oerhört rörigt) i hela båten.

 

Så snart det är klart, skall jag ut och provsegla både båten och den omsydda seglen som blev klara för ett par veckor sen. Jag hoppas att jag kan jobba lite intensivare med båten denna vecka, men det kanske bara är en from förhoppning. Jag ser redan nu att den innevarande dagen inte kommer att bli som jag tänkt och min tid på torsdag börjar naggas i kanten.

 

Min lilla båt, en bohusjulle i plast (lilla bilden till vänster) har jag byggt om lite under de två föregående vintrarna. I år skall jag fixa till lite lackytor och några smådetaljer plus vanlig vårutrustning. Fördelen med den är att jag kan ta in den i garaget. Men det är egentligen ingen brådska, bara den kommer i veckan efter midsommar. Det är mest barnen som använder den när de är hemma på sommaren.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera solceller och regulator. montera mantåg, polera, vaxa och bottenmåla. Byta olja i backslaget är väl också på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dragit om all el som inte rör motorn i min Örnvik 630PH
Kvar är att flytta batteriet och byta polskor och kablar fram till huvudbrytaren.
Ska sluföra defrostermonteringen. I min Grisslan akterhyttare kan det bli montage av en Wallas inför sommarens fisketurer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hela båten kvar som ska slipas och lackas före sjösättning, kan bli knappt med tidenObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...