GoodwinII 0 Postad 8 Februari , 2009 Jag kör fugawi på min dator med en gps-puck och vill ha nmea signal ut till vhfn för att kunna få in gps positionen på vhfn. Är det någon som har en ide om hur jag ska gå till väga med utgången från datorn. Har endast usb. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Februari , 2009 Du behöver troligen en USB -> RS232-converter (för att koppla in VHF:en fysiskt) och en programvara typ com port splitter http://com-port-sharing.qarchive.org/ för att låta flera portar dela på GPS-pucken.. eller så skaffar du en riktig RS232-GPS typ http://www.soltek.se/db/cgi-bin/db.pl?sok=&id=1189&kid=47&q=1&s=1&o=0&l=12&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html för 300 :- och ansluter den till VHF:en direkt ( och till PC:n med en simpel RS232 <-> USB-converter för typ en hundring.. eller så behåller du *pucken*/PC:n som det redan är ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Februari , 2009 Skulle helt klart satsa på två olika om priset bara är 300:- Kan vara kul med koordinaterna i vhfen även när båten fått slagsida och datorn gått i golvet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoodwinII 0 Postad 9 Februari , 2009 men en liten fundering. i fugawi kan jag ju välja nmea ut och aktivera den på valfri port. skulle man då inte kunna ta en usbkabel, klippa den och löda på rx och ground på dom båda kablarna jag har till vhfn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoodwinII 0 Postad 9 Februari , 2009 fel av mig. rx och tx på stift 2 o 3 på usbkabeln. dvs d- (vit) och d (grön) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Februari , 2009 USB-kabelns D /D- är USB digital Data och minus, har inget med RS232 att göra. Alltså digitaldatat mellan USB-kontrollern och USB-periferienheten, som kan vara USB-högtalare, en mus, ett tangentbord, en USB <-> RS232konverterare, en GPSpuck eller en kamera, ett minne, en hårddisk eller vad som helst som går att ansluta på den Universella Seriella Bussen. Men, om fugavi kan skicka ut data på en port så behöver du bara en USB <-> RS232-konverterare, den blir en comport, den porten väljer du i fugavi som nmea-ut och kopplar sen omvandlarens RS-232-sida till VHF:en. Senast ändrad av Gunnar_ | 09 februari 2009 | 20:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoodwinII 0 Postad 10 Februari , 2009 tack gunnar nu funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser