Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Bengt99

Yamaha motordata till Garmin plotter

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som har kopplat en Yamaha motor till Garmin plotter för att kunna visa motordata. Yamaha ska kunna lämna data via NMEA2000 och Garmin ta emot men sen måste man ju få ihop det med kablar osv och är det säkert att det kommer att fungera? Bra om någon  gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har precis som du detta problem. Det jag har kommit fram till är att om du har Yamahas Lan instrument så finns det en hubb bakom panelen, i denna hubb finns tre ingångar, två av dessa tas upp av Lan instrumentet, den tredje ska du kunna koppla in din Garmin på. Till detta behöver du ha garmins NMEA 2000 startpaket.

OBS detta är en summering av alla tvetydiga svar jag fått från Garmin samt Yamaha, Alltså inget jag vet fungerar i praktiken.

Jag tänkte prova detta så fort mildvädret kommer så det blir lite mer humant att vara ute i båten.

/ Mathias

Senast ändrad av Yamma | 09 februari 2009 | 11:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har inte fått båten ännu den är helt ny. Det är en Yamarin 76DC -08 med Yamaha F250 -08. Jag kommer inte ihåg vilken typ av instrument det sitter i den. Är det någon här som vet vilka trådar som är vilka (färger) i NMEA2000. Det borde ju vara någon typ av standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vit som är plus blå som är jord för GPS NMEA,titta bakom tankmätaren där ska du ha kablarna .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är det bara 2 trådar som används ? Om man tittar på de färdiga kontakter som Garmin har (T-stycken) så verkar det vara 5 st stift i kontakterna. Passar Garmin kontakt mot anslutningen mot LAN-instrumenten? Jag hade föreställt mig att klippa av en sladd från Garmin och skarva den mot en sladd mot Yamaha vid instrumenten om det är där som NMEA bussen finns. Det vore intressant om någon i detta forum hade erfarenhet att detta kan fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De plottrar som ska kunna ta emot motordata ska även ta Yamaha. Vilken Garmin plotter har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kopplingsscheman jag har från yamaha rigging guide är det bara 2st kablar som ska annslutas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är en Garmin 5008 plotter och den ska ju kunna ta motordata via NMEA2000 jag får väl testa och se hur kablarna ser ut när det blir bättre temp ute och jag får tillgång till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver Garmins nätverkskablar. Kontakta en återförsäljare. Dom vet vad du behöver. Kontakterna är dock inte lika så du behöver göra övergångar. Det bästa är att kontakta en Yamaha återförsäljare som även saluför Garmin så ordnar dom fram allt du behöver. Men som sagt du behöver Nätverkskabalarna från Garmin till att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått för dig?

Jag har köpt NMEA 2000 startpaketet men får ingen klarhet hur övergången från Garmins kablar till Yamaha hubben ska gå till. Har hört mig för men verkar inte finnas någon som på rak arm kan svara på det. Skriv gärna hur det har gått, skulle vara enormt tacksam för lite ljus i mörkret.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag var med om samma historia för ett år sedan. Yamaha skryter med att man kan kopla ihop sig med gpsen och garmin skryter med att man kan kopla in sig till Yamaha motorer, men när du skall köpa grejer till detta så hänvisar man bara til varandra och ingen värkar riktigt veta vad som behövs och hur man gör. Motorn och gpsen pratar samma språk så det enda som behövs igentligen är att sätta ihopp 4st kablar från motorns hubb till Gpsen men efter som man inte vet vad som är vad så tycker man ju att tillvärkarna av dessa produkter borde ha en färdig kabel till detta.

I mitt fall så tröttnade jag och köpte en GFS10 flödesmätare istället. kostar ungefär lika mkt och man får all motordata utom varvtalet i gpsen och det ser man ju endå på varvräknaren.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har hittat huben och det finns ju en länk till USA där det finns en kabel som ska passa men kan man inte köpa den i Sverige någonstans?

I hubben finns en ingång som jag misstänker är ledig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det går utan vidare att modifiera en standard NMEA kabel för detta...kolla med Yamaha sverigen alt. något yamaha center för instruktioner. Det finns nämligen instruktion för hur man enkelt bygger om kabeln. När jag köpte min F250 och Garmin 4008 tog handlaren utan vidare fram dessa instruktioner och byggde en kabel som vi drog från NMEA hubben till GPS:en - all motordata funkade klockrent i GPS:en direkt jag slog på den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...