Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
MrFxcoupe

Origo 5100 Heat-Pal

Rekommendera Poster

Hej på er.

Vet inte om detta är rättforum för min fråga men jag kunde inte riktigt se vilken som är rätt men jag changsar här.

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av Origos Heat-Pal. Jag funderar på att köpa en till kommande säsong. Jag har köpt en midcabin båt som tyvärr inte har vämare monterad. Jag trodde inte att det skulle bli så rå kallt i en båt sommar tid, man har ju bott i tält när man var yngre och då tyckte man att det var inget att skriva om.

Men sommaren som var var det inte kul att kliva ur bingen på morgonen.

Denna Heat - Pal skulle kunna vara räddningen på min kommande båt sommar. Är det någon som har en sådan som skulle kunna dela med sig av erfarenheten. Jag menar lucktar den mycket ? Blir det varmt av den?

Hoppas på svar.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter

Funkar jättebra  o värmer din cabin utan problem, flyttbar så även under kapellet (heltäckande). Dessutom lätt att stuva undan.

Sörj för god ventilation. Lucka fördäck öppen o montera några ventiler i dörr till cabin, alt ha den litet öppen.

Litet kort brinntid  4-6 tim, en extra behållare rek.(350;.) så enkelt att byta under natten om det behövs.

Öppen låga men tippsäker, dvs vätskan rinner inte ut.

Rödspriten luktar litet, Origonol eller Tenol är bättre men ganska dyrt 80 kr/l.

Fotogenvärmare finns på Jula för 395:-  ger längre brinntid, samma där med ventilation, Visst, litet lukt får Du nog leva med, Statiol Blå luktar mindre, o värmaren tar litet större plats.

Sök på Heat Pal så får Du mera för/emot!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kalasbra sak. Jag och barnen sov i båten i höstas med kuling utanför och endast 5 grader i luften. Körde min heatpal i förruffen och hade dörren öppen till kabinen. 23 grader fick vi upp. Som sagt det är lite jobbigt att gå upp mitt i natten för att fylla på. Jag hade problem med att rufftaket blev skit varm trots att jag hade en meter mellan värmare och tak. Iår ska jag ordna en cpu fläkt med timer som blåser luften i ca 10 sek för att sedan stanna i några minuter. Allt för att sprida värmen bättre. Som sagt, jag kör min på tenol eller origos egna som finns på 4litersdunk.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en HeatPal som reservvärme i många år. Den fungerar bra. det är ju som ett Origokök oc h man kan ju också använda den som ett enlågigt kök.

MEN

Jag skulle aldrig använda den som värmare under natten när jag sover.

Den tar ju både förbränningsluft och släpper avgaserna i samma utrymme.

Skulle jag använda den som enda värmare skulle jag köra med den till jag skulle lägga mig. Stänga av den under natten när jag sover och tända den igen på morgon när jag vaknar. Man kan ju tom ha den plaserad så att man inte behöver krypa ur kojen för att tända den och ligga kvar tills den fått upp lite värme och torkat upp den västa kondensen.

Man säger ju att snålheten bedrar visheten och om nån av ren snålhet utsätter sig för möjligheten att dö må ju vara hänt. Värre är ju om det är andra personer inblandade som kan råka ut för samma. Jag undrar hur jag skulle ta det om jag, pga min snålhet, medverkade nån annan, tex nått av mina barn eller barnbarn, dog. Skulle jag någonsin kunna förlåta mig själv.

Jag har som sagt en Heat Pal själv som jag vid några tillfällen använt som reservvärmare och reservkök.

Håller på att instalera en liten luftvärmare i min nya båt. Jag köpte en sådan här värmare i höstas

http://www.blocket.se/vi/17965295.htm?ca=11_s

fast priset var 1000 kr lägre då.

tommy

Senast ändrad av toaen | 09 februari 2009 | 11:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också haft en sådan, funderar på att skaffa en igen som reserv.
Den värmer bra, kanske för bra!
Tänk på att ställa värmaren så att inte sängkläder eller något kommer i närheten medan ni sover. Lätt hänt att man ställer den bredvid kojen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en sådan här reservvärmare, men skulle aldrig komma på tanken att sova med den påslagen.

post-13907-1394235775,1075_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er och tack för alla svar på min fråga.

Jag har tänkt till lite och kanske Heat-PAl är inte rätt som värme källa i min båt. det är ju det där med kodioxidförgiftning som inte låter är så kul.

Jag funderar på en Pan2000, denna verkar smart och den leder ut avgaserna från utrymmet och man kan använda det befintliga köket som värme källa.

Nu är det så att jag har en ned fälld verson av Origo 1500 som är ett sprit kök.

Som jag kan se i data bladet så tömmer origo köket behållaren med 1.2liter bränsle på 4.5 timmar på full effekt. Men är det någon som kan säga hur lång tid tömms behållaren på halv effekt? jag tror inte på dubbel bränn tid  (det vore ju för bra). Är det någon som vet??

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska man som tommy säger passa sig för avgaserna. Nu måste jag dock förklara mig eftersom jag känner mig utpekad. Jag har varmaren i diskhon, och på min båt är diskhon alldeles vid öppning till kabinen vilket gör att avgaserna hamnar där och eftersom jag har en hel del öppningar i kapellet så anser jag att jag har bra ventilation  att jag tar in luft via 2 ventilationer i förruffen. Dessutom har jag brandvarnare. Men att ställa heatpal i en stäng båt är inte bra.

Till trådskaparens fråga. Skulle uppskatta att den kan max brinna i 6-7 timmar vid halv låga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av just Heat -Pal, men den saknar en del, som tex att leda bort avgaserna o fukt.

Jag har faktiskt i dagarna installerat en Pan2000. Mkt bra billig funktionell o smart lösning.

www.pan2000.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har under senaste 15 åren haft Heat Pal till o från beroende vilken båt jag haft. Har inte under dessa år sett eller hört att just denna skulle vara farligare än andra värmare o orsakat flera dödsolyckor. GIVETVIS måste man se till att ha god luftväxling i cabin, ställa den på ett säkert ställe utan brännbara föremål i närheten osv.

Många av mina båtkompisar har denna värmare i sina båtar, 30 fot ibland, o dom fungerar bra. Just nu finns Wallas i min båt med Heatpal som reserv och inte rädd för att använda den om Wallasen strejkar.

Avgasslang som leder ut avgaserna...vad händer om slangen av någon ansledning vid sjögång ramlar in i cabin under natten????? Gasolvärmare...stearinvärmare mmm.

Allt är farligt om man inte lär sig att hantera det...tom att åka båt!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du känner dig utpekad av mig, så var det inte min mening att peka ut nån. Vet man vad man sysslar med kan man ofta gör livsfarliga saker utan att det händer nått.

Även syrebristen är en sak att beakta.

Dock är det så att allt för många är ytterts okunniga. Det har skett allt för många olycker med olika värmeapparater i båtar. Det omkom en av två tvillingar i en båt förra våren i ett grannsamhälle. Hur det gick för brodern vet jag inte. Han levde i alla fall när dom hittade honom. Det är inte lika intresant för tidningsreportrar att följa upp en händelse om det går bra, så han överlevde nog.

Dom kanske hade klarat sig bättre om dom hade haft en Heat Pal. Nu anväde de en engångsgrill till att värma sig i båten, medas de sov.

Tag tror det är en viktig princip. använd aldrig en värmeapparat som tar förbräningsluften och släpper avgaserna i samma utrymme när man sover.

tommy

Senast ändrad av toaen | 11 februari 2009 | 11:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast räcker det med att få bort ''råheten'' i luften för att man ska uppleva det behagligare i ruffen .  körde i min förra båt några gravlycktsljus , och järna den med mässingstoppen över lågan. finns på varenda ICA COOP  mm brinner i flera dygn !!!

Vädringen till ruffen gjordes genom en glipa i dörren .

-prova!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För liten glipa, så passar kanske gravljusen!
Nej det är ett bra tipps, risken är väl att de sotar en del. Har märkt det själv
de gånger jag använt dessa på balkongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bägge tvillingarna dog. Man hade grillat ombord och sedan gått och lagt sig. Sakta men säkert hade pyrelden (man trodde sig säkert ha släckt) snott allt syre i båten. Dessa två var ägare till Tvillingarnas Krog vid Djurgårdsbron i Stockholm. Ruskigt tragiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...