Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
kvasthilda

Trolla efter lax i Vänern

Rekommendera Poster

Hej! Jag har aldrig fiskat lax och aldrig haft båten i Vänern. Finns det något bra ställe för trollingfiske i närheten av Vänersborg eller Lidköping? Helst ett ställe utan en massa grund,för det har jag hört att det finns gott om i den sjön. När är laxen lovlig,och finns det något minimimått? Vad skall man ha för drag? Nu vill jag prova på lite annan fisk än Gädda och Aborre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan trolla lax närsomhelst på året, nu är en bra tid t.ex. Minimimått för lax och öring är 60 cm (brukar släppa tbk allt under 62cm så är man safe). Endast fettfeneklippt fisk får tas upp. Du kan fiska med max 10 spön samtidigt, och måste hålla dig minst 300 m från land vid trollingen. Beten.. Egentligen inte så fruktansvärt noga VAD du har, bara du kör dom optimalt m tanke på fart på båten. Alltså, blanda inte beten som inte funkar i samma fartregister. Tomic-plugg, Bomber, StrikePro, Yo-Zuri mfl wobblers fiskar bra. Löjskallar tacklade med död löja är oftast en magnet. Själv fiskar jag norra Vänern och har inte så där jättepejl på södra delen, men utanför Kinnekulle funkar bra vad jag hört. Osäker på vilken årstid som är bäst där dock.

Leta i vanlig ordning efter betesfisken med ekolodet. Oftast finns det några båtar ute som man kan snylta på områdesmässigt utan att nån tar illa upp. Tips är att åka till närmaste isfria småbåtshamn/isättningsramp för att invänta inkommande båtar. De allra flesta delar gärna med sig av fångstplatser, betesval etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ska man hitta lax i Vänern.
Så får man nog lära sig trolla Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, härligt. Men jag fattade inte det där med vild lax, varför fick man inte ta den?
Det måste väl  vara det godaste man kan få, man säger matad lax i Norge och den äter man knappt själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All icke-vild vänerlax respektive -öring är antingen isatt som smolt i Forshaga (Klarälving) eller nånstans i Gullspångsälven (Gullspångare) och sen nervandrad till Vänern varefter dom kommer tbk till respektive plats för lek när dom vuxit upp. Alla laxar o öringar som sätts i får fettfenan klippt för att markera att den är isatt (och alltså inte vild.

Dess avkomma föds ju vilt o kallas därmed för vildlax och har av naturliga skäl inte fettfenan avklippt. Dessa vildfödda laxar vill man ha kvar av anledningar som numer börjar te sig svårförståeliga. För 6-7 år sedan var i princip 8 av 10 uppfiskade laxar isatta (fettfeneklippta) medan det numer börjar bli mycket vanligt med vildfångster. Projektet har alltså lyckats, att återuppbygga lax-/öringstammarna men man har fortfarande kvar samma regler. Men den isatta fisken är i ordets bemärkelse alltså lika vild som någon annan från samma vatten. Firrarna odlas från Klarälvingar resp Gullspångare som fångats för avel. Det är alltså inte vilken stam som helst man släpper i.

 

Skillnaden mellan vildlax och isatt lax är noll vad gäller smak och utseende. Dom är alltså inte uppfödda på pellets o dylikt, som fisk som odlas enbart för put and takevatten. Här sätter dom alltså i småfisk på kanske halvkilot, och när dom nått lovlig längd (60 cm) ligger vikten nånstans runt 2.2 kg. Viktökningen har skett i utsläppt/fritt tillstånd alltså.



Senast ändrad av KillerBoo | 10 februari 2009 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Tackar, var orolig att det var matad lax. Bra förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...