Westfjord26 9 Postad 8 Februari , 2009 Har en 2kg pulversläckare i båten som är daterad -94, någonting att lita på? man vill ju inte prova..kanske dags att köpa en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 8 Februari , 2009 Jag hade köpt en ny. Det är ju inga jättestora pengar vi pratar om. De är ju dumt att chansa....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Februari , 2009 Hittade en från -72 i min båt, sparar den som kuriosa. I förra båten fanns nödraketer från 60-talet. Tips kan vara att inte bara langa den gamla, utan att nyttja den för att testa att släcka med handsläckare. Så ser du ju också om man kan lita på en så gammal släckare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 8 Februari , 2009 Har du en tryckmätare som visar att den är ok, och om du vänder den lite då och då för att undvika klumpbildning i botten, så KAN den funka. Men är du osäker, så byt! En 2-kilossläckare är ju ingen större utgift! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 Februari , 2009 vad som är trist är att det är i princip inte dyrara att köpa en ny jämfört med att ladda om en gammal. Snacka om resurs slöserier! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 8 Februari , 2009 En 2kg släckare är i minsta laget, köp en på minst 4 och gärna 2st.. Jag har en 6kg i sittbrunnen och en 4kg nere i ruffen.. Varför? jo så här är det. Jag vet mkt väl hur en brandsläckare ska användas för att nå bästa resultat. men vid en brand kan d ju vara någon annan som inte kan som får tag i släckaren först. Och då räcker inte ens 2kilos till att släcka ciggen med.. D handlar om så lite pengar för riktiga släckare så d är värt några extra kronor om d kan rädda liv o båt.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 8 Februari , 2009 Det är viktigt att varje år (minst) skaka vända (drämma den i bryggan) för att säkerställa att pulvret inte packas i botten för då är den värdelös!! även om den bara är något år gammal. Vid nyinköp är det viktigt att kolla märkningen på släckaren. olika släckare har olikavärde för A B C momenten (olika typer av bränder) billiga släckare har oftast sämre släckförmåga för bränder i tex vätskor. Går säkert att hitta tabeller för detta på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Februari , 2009 Inte mycket att tveka på, dags att köpa en ny...och en 4kg att sätta i ruffen får det bli oxå. Tack för alla svar! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Februari , 2009 Jag tänkte som du, när min släckare var 25 år, så det blev en ny. Det var inget fel på den gamla, visade det sig vid test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 8 Februari , 2009 En släckare håller ca 10 år innan den måste tryckas om / bytas ut. Att vända/skaka på den lite då och då är nödvändigt för att inte förkorta livslängden. Köpte en 2 kg ABC pulversläckare till min lilla båt för 279 kr. ´ Till en större båt hade jag nog satsat på en eller två större släckare, för som någon skrev ovan; en 2-kilos räcker inte långt när det tar sig ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Februari , 2009 Vad är det för Efektivitetsklass på släckaren?? monterade en 6kg ABC( 27A 144B C) i bilen, men fick höra att effektiviteten var i lägsta laget för att ha i ett fordon, blir lite nyfiken på vilka olika klasser det finns på 2kilos släckarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 9 Februari , 2009 27A 183B är lite litet för en 6kg om du ska ha den till en bil tex. Kollade i min båt o mina 6kg ligger på 44A 233B. Har en 2kg CO2 till maskinrummet o den ligger på 34B. Den högsta klassningen en konsumentsläckare kan få är 55A 233B. Angående pulvret i släckaren så är det starkt rekommenderat att skaka o banka på släckaren, vända den upponer och se till så pulvret flyter lätt i burken, det hörs. Minst en gång per år men gärna oftare. För att behälla den klassning som släckaren har så byter man pulvret i den efter 10 år men i dagens samhälle så är det ungefär samma pengar att köpa en ny. Oavsett vilket så är det en förbaskat viktig säkerhetsgrej ombort och snåla/fuska inte med den. Sak samma med brandvarnaren. Ful? Javisst, men den finns iaf i våran båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 9 Februari , 2009 Mitt försäkringsbolag har krav på minst en 2kg-släckare med klassning 13A 70B C om båten är under 10m och över 20hk (eller öppen låga). Är den längre än 10m så krävs minst 2 släckare. Såg att den jag köpte billigt på Jula inte klarar B-kraven så det blir till att köpa en till (som klarar kraven), vilket inte är så tokigt för då har jag ju ändå två st. Även om man i första hand vill ha en släckare för sin egen säkerhet så kan det kanske vara bra att kolla villkoren från försäkringsbolagen, för om båten brinner upp och släckaren hade för klen klassning så ligger man nog illa till ekonomiskt, även om man klarade sig oskadd från branden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Februari , 2009 En bra rekomendationslista från brandförsvaret: http://www.svebra.org/files/File/RektabSB.PDF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 9 Februari , 2009 13A 55B C. Vet inte hur den står sig, men det kan vara värt att kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser