Gustaf76 0 Postad 7 Februari , 2009 Hej, Någon som känner till några andra paneler än dom standard som verkar finnas på Erlandssons, SeaSea, Hjertmans mfl..?? är på jakt efter en panel som gärna får ha måtten 140cm x 28cm, det hade varit helt perfekt, dvs lång och smal så jag kan lägga den på hardtoppen. Har kollat lite på den sunwind flexibel som verkar ok dock lite svag effekt för sin storlek. Det verkar helt omöjligt att hitta en panel som stämmer överens med behovet man har vad gäller storlek och effekt. Den behöver inte vara på mer än 50W. tacksam för tips. mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Februari , 2009 Här kan du leta, hoppas du hittar vad du söker. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=450 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Februari , 2009 I det senaste numret av Praktiskt båtägande tipsades det om ett par långsmala solceller som kunde limmas på däck, en på var sida om ruffluckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 7 Februari , 2009 Tack för tipsen. Dessvärre verkar ingen vilja satsa på långsmala paneler. Hittar en Sunwind på 37W som är 100cmx30cm för runt 3900:-. Någon som kan rekommendera dom ?? Detta är den tunna c:a 4mm, är dom böjbara? Vidare undrar jag om NAPS Maxpower regulator är kompatibel med denna (trots att det är annat fabrikat) samt om NAPS regulatorn verkligen levererar vad dom säger dvs upp till 30% mer laddning än med standardregulator.?? Är detta bra grejer att köpa dvs 37W panel med en Maxpower regulator? mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2009 Har du sett solcellspanelena från OZmarine? http://www.ozmarine.se/OZsolar/Swe/IndexOZsolarSwe.html Är de du tittade på fastsatta på en rostfri plåt är de ok. Jag har två fyrkantiga som jag haft i många år. de är böjbara till en viss del. Rundningen som tex kan va på ruffen är inga problem. MaxPowerregulatorn kostar viserligen några hundralappar mer än en enklare regulator ochg den kan du använda till alla solcellspaneler. Jag brukar köpa sån utrustning på julreor och andra kampanjtillfällen, då brukar de ligga en aning närmare sitt rätta världe än ordinarie katalogpris. http://www.napssystems.se/stc/attachments/Naps_MaxPower.pdf En solcellspanel ger i regel ca 17,7 Volt. Ett vanligt blybatteri behöver för att det skall bli fulladdat en laddspänning på 14,4 volt. MaxPowerregulatorn omvandlar den överspänningen till laddström. När jag köpte min första solcellspanel kunde jag inte låta bli att kontrollera om tillverkarens på stående var sant - en yrkesskada, Man hävdar nämligen att MaxPowerregulatorn höjer laddströmmen med upp till 35%. Hur mycket den ökar laddströmmen beror ju på en rad olika faktorer, som tex hur mycket batteriet är laddat vid tillfället. Den mätning som jag utförde var inte helt korrekt utförd då jag bara hade ett univeralinstrument och var tvunden att göra 4 olika mätningar med omkoppling emellan. Men den gav ändå vid handen att regulatorn ökade laddströmmen med 25 % vid mättilfället. tommy Senast ändrad av toaen | 07 februari 2009 | 21:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 8 Februari , 2009 tack för tipset,, verkar vara smidiga paneler , lång och smal, dock 25W... lite för ltie effekt... borde komma något revolutionerande snart inom detta område. Tycker det är ruskigt många kr per W... Får väl se, kanske man kan kika på alla dessa på mässan i Älvsjö om ett par veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 8 Februari , 2009 Har precis själv köpt en Maxpower. Dock ej någon solpanel ännu. Är också ute efter en långsmal att ha på taket på min Bella Falcon, alternativt 2 st kortare i serie eller parallellt. Har hittat en väldigt bra sida om laddning och ström. Länk . Enligt den sidan utnyttjas Maxpower bäst om spänningen är riktigt hög. Funderar därför just nu på 2 st kortare paneler i serie för att komma upp i en 34 V. Det kanske skulle fungera för dig också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 8 Februari , 2009 tack för länken , den var grym mycket intressant info som gav lite idéer. Kanske ska in med 2 st 115 ah batterier till i båten istället för solpanelen. verkar som att man erhåller bättre ström och laddning med fler ah i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Februari , 2009 Det finns inget egenvärde i att seriekoppla två paneler, annat än att den högre spänningen medger tunnare anslutningskablar. Visserligen fördubblas spänningen (V), men samtidigt halveras strömstyrkan (A) jämfört med ifall panelerna parallellkopplas. Maxpower-regulatorn möjliggör dock att man kan seriekoppla paneler, eller använda paneler som är anpassade för ett 24V-system i ett 12V-system. Själv kommer jag göra just det senare, montera en panel som är avsedd för 24 V. Jag kommer dock använda en annan regulator än Maxpower, eftersom denna inte klarar mer än 130 watt. Själva regulatortypen kallas MPPT-regulator (Max Power Point Tracking). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 8 Februari , 2009 Vilka paneler tänker du använda? Tillverkare, model mm. Jag tycker det låter intressant. Har även försökt hitta panel med 44 celler (20 V) men inte hittat några intressanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 8 Februari , 2009 Hej! Har en panel ca 140x30 monterad på targabågen ifrån Naps på 45w om jag inte minns fel tillsammans med en Max Power regulator. Detta ger för mig ett bra tillskott samt laddar mina 3x75Ah på förbrukarsidan samt också medans jag ej använder båten, även under vintern och helt gratis dessutom Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Februari , 2009 Det blir en panel, en bjässe på 185 watt från PVE Sweden i Olofström. Regulatorn kommer bli en BZ Products MPPT250. Beställde båda i slutet av förra veckan så jag har inte fått grejerna än. Panelen ska monteras på taket och tanken är att den ska vara så stor att den ska kunna sitta plant monterad utan behov av justering. Regulatorn skickade jag efter från USA, men här hemma säljer exempelvis conrad.se MPPT-regulatorer som klarar högre effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waisolar 0 Postad 24 Februari , 2010 Hejsan , Vår företag erbjuder paneler/system packet från 4 watt up till 100 Kw . System : paneler mono/poly cristaline batteri controler tillbehör inverter pris per watt av panel är 29 sek inkl moms och vår garanti är 10 år på paneler . Skriv eller ring till mig om ni är intreserade mvh Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Februari , 2010 Ja du smyger då åtminstone inte med att du gör otillåten reklam. 29 kronor watten? 2900:- för en hundrawattare? Då kan Hjermans och gänget sluta med solceller. Hittar inga uppgifter om länkar eller företag på din hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Februari , 2010 Det var väl ingen reklam, bara lite information MG-skribetnter emellan, om att det företaget han jobbar på säljer billiga solcellspaneler. Vilket företag det är framgår inte av inlägget. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2010 Nä, det framgår ju inte jag hade väldigt gärna köpt en 50-wattare för 1450:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Februari , 2010 Solceller har kommit ned i pris ordentligt tycker jag. Jag köpte en 30Wattare för 1500 på mässan. Det är 50 kronor per W. Håller kanske 20 år. Laddar utan att göra nåt väsen av sig. Nu blir det en ordentlig hylla bakpå båten för att skruva upp så kylen kan få vad den vill ha och lite till.Med en targabåge c:a 2,5 m bred bör jag få plats med 150W med solpaneler. Några soltimmar så är det fulladdat. 150W kostar efter 50 kr/W 7500 kr. 400 kr per år för att ha en kall kyl och lite PC-ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 Februari , 2010 Fast nog hade det varit trevligare att betala 4350 istället för 7000? Drog han efter ett inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Februari , 2010 Självklart tar man det billigaste alternativet eller är det att ta watten över huvudet när man får targabåge. Bättre det än att köpa grisen i säcken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2010 Han har i varje fall inte svarat på mitt mail - heller tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waisolar 0 Postad 4 Mars , 2010 Vi har inte än web sida , men den är på gång och vi hoppas att fixa den inom några veckor . Om ni har några frågor så kan maila eller lämna email så skickar jag info på alla paneler som finns . M.v.h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 7 Mars , 2010 På tradera finns det nya solpaneler på 80w för 2800:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gredd 0 Postad 7 Mars , 2010 Om man nu ändå ska köpa billiga kina-paneler så köper man dem direkt från kina! Väljer man det trygga alternativet via eBay så kan man köpa för ca 28 kr watten (inkl frakt) eller runt 1100 kr för en 40W INKLUSIVE frakt till sverige! Köper man direkt från fabrik så är du nere på kanske 900 kr inkl frakt. Sen behövs ju en regulator för nån hundring. Dessa lågprispaneler räcker säkert fint för 99% av oss vanliga dödliga med måttligt dyra båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 7 Mars , 2010 Vill man inte importera själv så kan man åka på mässan! Rena priskriget på solpaneler! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gredd 0 Postad 8 Mars , 2010 Nu finns ju även lövtunna paneler som man kan göra riktigt snygga installationer med. Endast 3,5 mm tjocka! Kostar dock betydligt mer och den här 40W går på nästan 1900 kr inkl frakt http://cgi.ebay.com/sunflex-40W-monocrystal-Flexible-Solar-Panel-12V-Charge_W0QQitemZ250587916449QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a583428a1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Mars , 2010 Jag ser att Båtaccenten har en 50-wattare för 2290:- och då ingår regulator, det måste vara svårslaget. Det blir nog en sådan imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Mars , 2010 Det blev en sådan. Samt en vridbar Noa-ställning till den, men den köptes inte på Båtaccenten för 1981:- utan hos Erlandssons för 1298:- 683 kronors skillnad? Totalt 3588:- för panel, regulator och ställning = nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Mars , 2010 Köpte ställningen med 30mm rör eller den nya med 40mm??? Har precis bestält en 40mm från accenten då min 50w panel blev lite större (tror jag) än den du köpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Mars , 2010 Antar att det är 30 mm, grejerna är inte här så jag kan inte mäta, men minnesbilden säger att 40 mm känns på tok för grovt, så det är det inte. Skulle det kännas svajigt så har jag högvis med press & son-prylar att förstärka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser