-Danne- 0 Postad 7 Februari , 2009 Red Over White - Fishing at night har väl alla hört. Sen finns en för trålare också om jag inte mins galet, grönt över vitt. Men vad kan vi som vill trolla på natten köra med? Och vad är det för dagersignaler? tratt pekade mot tratt? Nån som har stenkoll? Eller skiter alla i detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Februari , 2009 Jag har ingen stenkoll, utan kör på det sista konstaterandet.. Skiter i det De gånger jag trollar nattetid brukar jag bara sätta strålkastaren på pulkorna (målade i fluoresescerande orange) om någon kommer f nära. Dagtid syns flaggorna på pulkorna bra, annars funkar metoden att skrika Dra åt helvete om nån kommer f nära. Stillaliggande fiske nattetid kör jag bara ankarlanterna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 7 Februari , 2009 Grönt över vitt är trålare. Om redskapen sticker ut mer än 150 meter så skall man dessutom ha en lanterna som visar åt vilket håll. För dagersignalen gäller väl som du är inne på att man skall göra fart genom vattnet. Är man under 20 meter får man föra mindre signal i förhållande till storlek. Det finns vissa undantag för båtar under 12 meter på svenskt inre vatten. Jag har för mig att undantaget gäller skyldighet att föra dagersignal. Vid närmare undersökning gäller detta inte fiske. Om du har begränsad manöverförmåga pågrund av ditt fiske är du skyldig att föra dagersignal och ev lanternor enligt bestämmelser oavsett storlek på båten. Senast ändrad av mariatherese | 07 februari 2009 | 19:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Februari , 2009 White over red Pilot ahead röd lanterna över grön lanterna (på segelbåt) - röd sol, grön mark Ser jag en tänd julgran på natten så håller jag mig på behörigt avstånd. Annars är det bara att läsa på. http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Februari , 2009 Trolling är inte fartyg sysselsatt med fiske. Regel 3 – Allmänna definitioner d. Med ”fartyg sysselsatt med fiske” avses varje fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning, som begränsar fartygets manöverförmåga, men avser ej fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiskeutrustning som ej begränsar manöverförmågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Februari , 2009 Har läst det där tidigare också, men ställer mig lite undrande till formuleringarna. Jag kan gott köpa resonemanget att några fiskelinor inte hämmar manövrerbarheten nämnvärt, men om man nu trollar med paravaner/pulkor så har man ju linorna till dessa att ta hänsyn till. Åtminstone mina pulkalinor är inget jag vill ha i proppen. Det har hänt mig en gång innan jag bytte soppatankar att jag körde tomt i huvudtanken innan jag bytte, med motorstopp o lintrassel som följd. Fick då klantigt nog en av pulkalinorna i proppen med bogsering som följd. (Inte läge i 8-10 m/s på Vänern att hänga utanför alterspegeln och försöka skära loss skiten) Man har ju ute 30-40 meter lina till pulkorna på varje sida av båten och det underlättar inte direkt undanmanövrar Så, jag undrar om inte de reglerna är utformade innan trolling i dagens form var uppfunnet? Ta te.x äldre tiders utterfiske. Kopparlinor istf nylonlinor samt grova linor till pontonerna. Enligt formuleringarna ska ju heller inte detta anses begränsa manövrerbarheten. Jag har dock för mig (länge sen jag såg en utterbåt nu) att dessa förde dagersignaler vilket isf BORDE göra att trollingbåtar skulle göra detsamma. Eller läser jag reglerna på helt fel sätt? Nu löser sig detta för det allra allra mesta av sig själv, med tanke på att trollingfiskare normalt sett syns bra pga av skogen med spön samt flaggor på pulkorna, men rent regelmässigt undrar jag om inte man bryter mot detta varje gång man sätter i pulkorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Februari , 2009 Då kan man ta tröst i kommentarerna.. d. Fartyg är ”sysselsatt med fiske” endast när i regeln angivna redskap används och begränsar fartygets manöverförmåga. Befälhavaren avgör detta. eftersom man väl då fiskar med linor...eller annan fiskeutrustning, som begränsar fartygets manöverförmåga ? Så, anser man att man har begränsad manöverförmåga p.g.a fisketrustningen, så är man väl sysselsatt med fiske” med de skyldigheter och rättigheter det medför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2009 Den har nog inte alla hört - inte jag i alla fall, fastän jag ett otal gånger bytt det gröna glaset i trållanternan mot ett rött på fiskebåtar i Kungshamn och tillbaka igen när de skulle börja tråla igen. På den tiden hade de flesta fiskebåtarna en korg hissad i förtriangel som dagsignal, varesig de fiskade, var på väg från och till fiskeplaten eller låg i hamn. Annars är det ju två koner med spetsarna mot varandra med den ena konen lodrätt över den andra, men det gällde som sagt inte trolling vad katten det nu är för nått. Det enda fuiske jag ägnar mig åt är att dörja makrill nån enstaka gån på sommrarna när jag seglar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Februari , 2009 Korgen kan användas av fiskebåtar under 20 m istf konerna. Trolling.. det trodde jag alla visste att det är ett särdeles dyrt sätt att ro drag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2009 Jo så långt hänger jag med. Jag har sett såna båtar med en massa skräp moterat, Jag åkte en söndageftermiddag från Karlstad till Kungshamn. På vägen mötte jag ett oräkneligt antal bilar med båtar på släp som jag förstod att de används vid sådant fiske. Det är tur att man bara har ett par segelbåtar så det inte blir så många olika tampar att gre med Däremot har jag inte i detalj satt mig in i hur det hela fungerar. Å andra sidan spelar det ingen roll heller, då det enda fiske jag ägnar mig åt är dörjefiske efter makrill. Jag brukar i regel bara ha en dörj med två krokar. Jag har dessutom infört ransonering på dörjefisket. Får jag napp måste jag ta upp och får inte fiska mer på 48 timmar. jag kan då i värsta fall få två makrillar. Enda gången jag får bryta mot denna regel är om jag kommer hem till hemmahamnen samma dag. Då får jag fiska med så många dörjer jag klarar av, i regel fyra och får även ta upp så mycket makrill jag kan få. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 8 Februari , 2009 Det känns som att det inte finns glasklara regler för trollingfiske och lodutter. Jag höll på att bli rammad av en katamaran som inte ville väja en millimeter. Det var ju bara att tokväja och trassla i en halvtimma. Sjölagen är tydlig till en viss gräns, men tar inte upp just detta fiske(trolling och lodutter). Jag kan tänka mig att det är en tolkningsfråga för var och en. /Benny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Februari , 2009 Ordet trollingfiske har jag hört tidigare fast jag egentligen inte begriper vad det går ut på, men vad katten är lodutter? tommy obildad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Februari , 2009 Det var just detta jag tänkte på. Båtar med lakan hängande från en hög pinne som tycker att dom har förskörsrätt. Det jag kommer ihåg av skepparexamen var att anser kapeten att fatyget har begränsad manöverförmåga får han hissa den signalen, och då får alla snällt väja. Sen slog det mig att det finns likande regler för fiskare. Och om man då hissar dessa så ska alla andra köra runt. Segelbåtar, waxholmsfärgor etc. så länge dom inte har samma problem. Man har så att säga rätten på sin sida... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 8 Februari , 2009 Det är väl just det som är problemet, att trollande båtar inte har några specialrättigheter, fastän många verkar tro det. Betyder väl att trollande båtar följer normala sjövägsregler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 8 Februari , 2009 Bra tråd som tar upp ett intressant ämne, följer utvecklingen med spänning! Ofta man kommer och i sista stund ser någon släpa linor o grejer efter båten. Man håller ju ut av rädsla för att fastna i skiten, men när somliga trollar runt både kors o tvärs överallt så är det lite lurigt ibland... Lite signaler från deras sida vore klart givande, frågan är ju då bara vilka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Februari , 2009 Det är det jag undrar om. Har man både pulkor och djupriggar ute så är ens manurering sämre än annars. Om du har nedsatt manuvreringsförmåga pga. djupgående, fiske(yrkes?), bogsering eller trasig maskin så kan man hissa rätt dagersignaler/lanternor och slippa väja för alllt och alla. Det jag undrar är ifall trollare kan klassas som just detta pga. av alla linor, djupriggar och sidoparavaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Februari , 2009 Jag förstår ditt resonemang... Om trollare hissade dom där trattarna pekade mot varandra borde ju funka som en bra signal om att det är bättre att köra runt än att ligga kvar på samma kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Februari , 2009 Egentligen är inte problemet så stort för mindre motorbåtar. Alltså, du behöver inte vara jätterädd f att fastna i skiten så länge du inte har trollingprylarna ute själv. Varför då? Jo, Ta ett typiskt trollingekipage. Man trollar normalt sett ute på frivatten. Kör man pulkor ska/bör man sätta ett par småflaggor på dessa så de syns åtminstone någorlunda väl på säg 50-60 meters håll. Säg nu att pulkorna ligger 40 meter ut från båten på var sida. Då vill du ju givetvis inte hamna mellan båt och pulka men några längre omvägar behöver du inte ta. Betena ligger ju iallafall 30 meter bakom båten, och går som grundast, kanske 1.5 meter. Dom kör du lätt över utan att virka in dom i din propeller bara du går ett 20-tal meter bakom ekipaget, och det är väl närmare än man normalt sett går ändå, ute på frivatten. Djupriggar behöver du ALDRIG oroa dig för. Minst 5 meter djupt i allmänhet och så djupt går väl ingen fritidsbåt.. Problemet uppstår nog mest när oseriösa/vårdslösa trollare får för sig att fiska i tättrafikerade farleder eller runt öar som är populära mål. I dessa fall brukar jag bara ta den lilla omvägen oavsett om dom har signaler uppe eller inte. Men normalt sett, i trollingtäta områden brukar man mötas med bara någon meter tillgodo mellan pulkorna, utan att problem har uppstått hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser