Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
s-1027706

Pollare/knap..

Rekommendera Poster

Okej!

Varför finns det två namn för samma sak, är det någon skilnad mellan dessa? Kollar man i kataloger så skriver de olika och en del skriver båda orden på samma sak!!!

Nåja.. På en liten båt som jag har på 5m behövs väl bara ha en i fören och en på var sida i akten alltså tre st totalt eller.. Jag har enkelskrov då behövs en platta på undersidan och vad ska den vara gjord av (trä/alu) och hur stor bör den vara. Jag läste någonstans att båtar upp till 500 kg bör man ha en knap på ca 150mm och uppåt. Låter det bra eller blir den liten och därmed svår att få tampen bra i den? Ska man kanske ha en större i fören och två mindre i aktern eftersom man har två där.. Frågorna är många men jag vill inte göra fel, och borra hål vill man ju bara göra en gång. Sen vill man ju inte att den blir bortsliten för att man har för liten knap eller bricka under.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pollare är en pryl som står upp om du förstår vad jag menar.  Oftast på kaj eller brygga.  Knap har man i regel på båten och är liggande.  Fast på stora båtar heter knapen krysshult och består av två uppåtstående pollare, undrar om någon blev klokare av det där? Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Terrafobica, jag blev inte klokare, men kanske nån annan.

 

Anledningen till att vi redan invigda använder en sån massa krångliga ord och benämningar är att vi vill göra oss märkvärdiga och och försöka få de oinvigda att tro att sjölivet är mycket komplicerat och egentliget enbart till för en lite exklusiv skara. Cool

 

Det finns egentligen bara tre saker som är viktigt att kunna när det gäller sjömanskap och navigation.

1. Håll dig alltid kvar ombord.

2 Ha alltid reda på var du är.

3. Akta dig för land - det farlgaste på havet är nämligen land.

 

Det finns faktiskt en fjärde sak; dubbelt halvslag i alla dess former.

 

Så stora knapar som möjligt. Den du tänker sätta dit är minst en storlek för liten.

 

Plattan under skall va av 10 mm aluminium 200x300 mm - åtminstone i fören

 

Stora knapar för att det skall va lätt att belägga (knyta fast) Stor och kraftig platta under för att det skall hålla att bogsera i.

 

Dom i aktern kan ju va lite mindre och på din båt kanske plattan under inte behöver va lika kraftig. Inte för att du har två, utan för att de troligtvis utsätts för mindre krafter än vad knapen på fördäcket kan (i värsta fall) komma att utsättas för.

 

Å andra sidan är det inte så farligt att borra hål. Det finns ju topcoate och vattenslippapper.

 

bifogad bild på knapar

 

tommy

 

 

 

post-945-1394235774,6038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pollare. Knopen föreställer nog dubbelt halvslag. Jag skulle nog inte lagt den på det sättet. Bätter med en färdigsplitsad ögla eller göra en med en pålstek.

 

tommy

 

post-945-1394235774,6214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är, som en  fd kompis ibland brukade säga; en blandning mellan åsna och fasan, en korspollare.

 

Jag är tvungen att byta knap på fördäcket på min nya båt. Jag fick se att brickorna under muttrarna va vanliga brickor till M8 skruv. Dvs 1 mm större än muttern. För att få plats med min 10 mm aluminiumplatta måste jag byta bultarna, så jag köpte den största korspollaren så kan jag använda samma hål. Visserligen är det som jag sa tidigare inga problem att sätta igen ett hål med topcoat och därefter slipa fram en fin yta med vattenslippapper - men jag är lat.

 

När det gäller arbete skall man ibland va det. Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete, men det visste du ju redan - du ville ju inte borra hål i onödan.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 08 februari 2009 | 17:47

post-945-1394235774,6568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krysshult = två pollare bredvid varandra (lutar från varandra?).

 

Idag har jag lärt mig en sak. Tror det räcker med det nu... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen det - och varför?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja säg det Skrattande
Ibland kan man ju undra. när man sätter tårna i dem. Haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen heter väl det här grejerna något riktigt svavelosande fult som jag inte törs skriva här?  Det brukar i alla fall jag kalla dem för när tårna fastnar i dem.  Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur förtöjer ni, gör ni det med tårna.... Eftersom ni fastnar i knapen hela tiden med dessa tår??

Om man använder Alu platta under knapen ska den behandlas på något sätt för att inte oxidera? Eller är det bättre med rostfri platta? 200X300 mm under gör nog det svårt att få plats med på en så liten båt som jag har och man vill väl att den ska sitta så nära kanten som möjligt eller...Sen gäller det att det är plant under så att plattan får full kontakt med undersidan av däcket. Trä kan man slipa till så att den passar man kanske ska ha en kombination av dessa två material för att få ett bra underlag. Sen är det väl viktigt med tätningen vad är bäst då?

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta båtar sitter det väl i regel halkippar.

 

Även på de båtar jag byggt har jag satt på halkippar. Om linorna kommer i  en olycklig vinkel blir det ju ganska stora belastningar som de får ta upp och de sitter u ofta ganska klent fastsatta.

 

På en av de båtar jag ägt satt det en halvrund mässingsprofil på ca 1 meter ovanpå fotlisten för att skydda fotlisten. Eftersom den var av plast undra jag om den gjorde nån egentlig nytta.

 

Är egentligen halkippar till någon nytta egentligen?

 

tommy

rådvill

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halkipar - nytta?

Ja, på min båt sitter en relingslist av aluminium, räfflad i överkanten. Skulle gnaga av tamparna illa kvickt utan halkipar. Men nu sitter halkiparna längst fram, så för att få en bättre vinkel på linorna när båten ligger vid bryggan trädde jag en bit alurör över relingslisten mitt för resp. knap och låter limorna gå där i stället för genom halkiparna.

Och inte fastnar man med tårna heller.

Det var kanske samma tanke bakom mässingslisten

 



Senast ändrad av trewq | 08 februari 2009 | 17:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tänkte jag skriva, den är nog bra så att inte tampen ligger och nöter på samma ställe. Men det är ju det den gör nu. Annars så har halkip en liten annan betydelse enl. wikin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halkip 
Man har ju tamparna liggandes still på båten, så att båten inte far fram och tillbaka vid bryggan. Mer stabilt vid bryggan sas. Bra när man ligger som sillar med andra kanske.



Senast ändrad av Sobril | 08 februari 2009 | 17:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tårna.

 

Hur länge har du haft båt?

 

Förr eller senare råkar foten träffa det som sticker upp, speciellt om det blir jäktigt nån gång, vid tex tilläggningar som går åt skogen, skot som hakar sig när det är som minst lämpligt. Om man antar att det sker en gång vart tredje år, vilket jag inte tycker är orimligt, har det i så fall skett för mig 15 gånger. Det gör lika ont varje gång.

 

Naturligtvis skulle skyddskor och hjälm va lika naturligt ombord som säkerhetsele (obs jag skrev inte flytväst), men ofta har man selen på men är barfota.

 

Anledningen till att jag skrev 10 mm aluminiumplatta var att beställde en 5 mm rostfri platta med de måtten av min mekaniker som jobbar mycket med båtar. Det var han som sa 10 mm aluminium. En 5 mm rostfri platta väger mycket mer och är säkert dyrare.

 

Du behöver inte behandla den.

 

Beträffande storleken så ta så stor platta du får plats med. Jag hade på en av mina tidigare båtar ett rostfritt plattjärn 10 mm tjock och 200x50 mm under vardera knap. Jag låg förtöjd i lä för en brygga som stack ut i ett smalt sund med styrbordsidan mot bryggan. Masten och riggen stack ju upp ovanför bryggan och skrovet och kölen var naturligtvis nere i vattnet.

 

Det blåste omkring 25 m/sek och var en mycket kraftig ström tvärs båten. Kanske upp till 5 knop. Jag låg kvar där i två dygn. Jag hade inte klarat att ta mig där ifrån ens om jag velat pga de betongdykdalber som fanns ett par meter på min babordssida. Jag låg förtöjd med förände och förspring på den främre knapen och akterände och akterspring på den aktre.

 

Anledningen till att jag gick in och la mig var att vinden mojnade och det började regna när jag var mitt för bryggan första kvällen. Under natten började det blåsa. Jag hade väl varit i lågtrycksentrumet. Lugnet före stormen. Inför andra natten la jag på fyra ändar på babords knapar som ren säkerhet.

 

Trotts att jag hade kraftiga brickor under knaparna fick jag en skada i laminaten i framkant på den aktre knapens plattjärn. Laminatet där knapen satt är inte så väldigt tjockt och brickan var definitivt för liten. Som tur var rycktes knapen inte ur laminatet med bricka och allt, men det var nog en tidsfråga.

 

Snåla inte med brickor under knapar och andra beslag, det är missriktad sparsamhet. sätt dit så stora det går. Om det inte är jämt under skulle jag gjort en massa av polyester och talk, eller epoxi och fyllnadsmedel det går ju även bra med Plastic padding, eller varför inte Sikaflex det skall du ju ändå använda till att täta knaparna uppe vid däcket med och har alltså till hands. Skippa trät

 

För att täta runt skruvhålen uppe på däcket använder du Sikaflex tex 291 (silicon borde va i lag förbjudet att använda på båtar)

 

Är du säker på att du inte har sandwich i däcket. Det brukar det va på de flesta båtar. Sandwich är två plastskivor på var sida om en kärna, antingen av balsa eller cellplast (typ divinycell - liknar frigolit fast tål lösningsmedel) Om det inte finns nån förstärkning i däcket utan bara balsa eller divinycell tar du en sexkantsnyckel  ca 4/5 millimeters eller kröker en fyrtumsspik lika dan. Sätter i borrmaskinen, stoppar ner i hålet och fräser bort distansmatrialet. En tape på undersidan och fyll hålet med Epoxi. När det härdat borrar du ett  nytt hål. Kona gärna hålet lite på översidan så att det får plats lite extra tätningsmassa där.

 

Jag bruka tejpa runt det jag skall jag skall sätta fast med maskeringstape så att den ytan där knapen skall sitta är fri. Sen är det inte fel att täcka området närmast. Tätningsmassan är förfärligt kladdig och hamnar gärna där man inte vill ha det. Rengör området där knapen skall sitta. Jag tar ibland sanpapper, men det går lika bra med aceton.

 

På med sikaflex. då det är förfärligt kladdigt brukar jag köpa engångshandskar, sådana som bl a. tandläkarn har. De är starka och billiga och finns i 100-pack och jag brukar stoppa ett antal i bakfickan när jag håller på med sånt jobb så att jag kan byta när jag kladdar ner mig. För det gör jag som den kladdpelle jag är.

 

När jag satt knapen på plats brukar jag stoppa spetsen på 3/4 tvåtums dyckert under knapen innan jag försiktigt dra till skruvarna. Då blir det ett utrymme för Sikaflexen att bilda en packning. Sen tar jag bort spikarna och drar skruvarna en aning så att hålen efter spikarna precis fylls igen. Sen får sikaflexen härda innan jag drar fast skruvarna ordentligt.

 

Det är mera komplicerat att beskriva hur jag brukar göra än att göra det.

 

lycka till

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 08 februari 2009 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pollare, det har jag på min båt, 4 st rejäla grejer, inget påbultat Skrattande

Slår 8:or några varv, följt av 2 st underhands-8:or (svårt att förklara men enkelt att göra)för låsning..sitter som berget men enkelt att lossa.

Bild tagen 2009-02-08, lossat förtöjningar, på väg till Rörö för tankning.



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 februari 2009 | 21:54

post-22127-1394235775,2959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar: fattar precis vad du menar. Så gör jag också (när jag har en båt). Inga öglor utan 8:or i stället. Perfekt. Dina avslutande underhands 8:or är ju helt enkelt enkla halvslag, eller hur? (Lite OT, jag vet.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...