Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Prosac

Bränsleförbrukning 2-taktare

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som har koll på bränsleförbrukningen på 2-taktsmotorer. Jag har en V4 utombordare på 90hk från -93 och jag tycker den drar mycket. Jag har hört att man ska multiplicera antalet hk med 0,4 för att få ungefärlig förbrukning per timma i maxfart. Det stämmer hyfsat på min lilla 4hk. Alltså 4hk x 0,4= 1,6L/tim... I vilken hastighet har ni erfarit att en båt med planande skrov drar minst, precis när båten lägger sig bör det väl vara. Med andra ord runt 12-15 knop.

/Prosac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Johnson 115 -02 på en Bella 620 drog 1,3 l/distans 25 knop.

Var lite för liten motor på en sex metersbåt gick väl lite för tungt kanske.

Har nu en Yamarin 6420 200 hk Yamaha fetox. Vill inte räkna på detta.

Motorn tar vad den skall ha, hur mycket får man glömma om man skall ha trevligt på sjön.

Varför snåla.

Mvh

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade en 90hk V4 på min Lami 570 ac förut. Då var förbrukningen ca 1,6l /nm.

Bytte motor hösten 05 till en ny tohatsu 90hk tldi. Nu e förbrukningen ca 0,7l/nm.

Så tekniken går framåt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

viktigt vad du har för varvtal på fullgas ? 5,500r/min

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planande båtar drar minst (per sjömil räknat) vid den punkt där varvtalet är minsta möjliga, samtidigt som skrovet har så lite vattenkontakt som möjligt. I ditt fall skulle jag tippa på ca 19-23 knop om båten är mellan 5 och 6 meter långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...den drar ca 2L/distansen men då kör jag sakta 7-10 knop, jag vet att det inte är idealfart men vem har bråttom. Ska köpa snipa bara jag får denna Utter 690 såld.

/Prosac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, 7-10 knop är ju ingen idealisk fart om man vill snålköra... Flört Tvärtom. Mycket vatten att knuffa undan blir det. Skulle tippa att den drar nästan som mest runt det fartregistret! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 75 hk Mariner från 93 drar som minst ca 0,75 l/M vid ca 23 knop. Vid toppfart strax över 30 knop drar den strax över litern.
Den drar som absolut mest runt 7-15 knop, vilket är fallet med de allra flesta planande båtar. Din båt bör vara inom den gruppen. Det förvånar mig inte om båten drar 2 l/M i den farten.
Antingen ska man köra väldigt sakta, ca 5 knop, eller över ca 18-20 knop för att köra någorlunda bränslesnålt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...