Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
SonB

1 x VP 8,1 L inspr eller 2 x VP 4,3GXI V6?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Står och överväger att köpa en av två stycken Regal 2765 Commodore -06. Den ena har två st Volvo Penta 4,3GXI V6 och den andra en Volvo Penta 8,1 L insprutningsmotor (inte säker på beteckningen). Vilken kan man räkna med är bränslesnålast vid a) marshfart och B) njutningsfart (6-7 knop). I det senare alternativet bör man kunna köra på endast en av motorerna i taget. Bränsleförbrukning l/nm?

 

Vidare, blir underhållet dubbelt så dyrt med tvåmotorsalternativet, eller blir det inte så stor skillnad pga mindre slitage per motor?

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelmontage blir billigare att köra. Billigare service med enkelmontage. Tänk på att Volvo delar e dyra. Dubbelmontage ger bra manövrering. Med enkelmontage kanske du vill ha i bogpropeller. Blir trångt i motorrummet med två maskiner med tanke på att båten är 2.59 bred.

Själv hade jag valt enkelmontage och räknat in bogpropeller i köpet.

Snygg båt. Några cm extra bredd som Sea Ray 270 -98 o upp hade gjort gott. Regalen e dock snyggare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,59 bred är klassisk trailerbredd i USA!    Helt klart för smal !!! 

-T.o.m småbåtar håller detta mått !?!?!!

 

 

En motor i detta läge !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Enkelmontage verkar mer driftekonomiskt. Dock högre sjösäkerhet och manöverbarhet med dubbelmontage. Som f.d. sjöofficer har jag svårt att förlikas med tanken på att använda bogpropeller på en 9-meters båt... :-)

 

Ja, en Sea Ray 270 hade varit ett alternativ om den funnits i nyare årsmodell, men jag vill ha en som är nästan ny och 270:an verkar inte göras längre.

 

Har sneglat på ett par Sea Ray 240/245, också 06:or, med nästan helt nya motorer för strax över 400'.

http://www.blocket.se/vi/20028026.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/20013073.htm?ca=11_s

Problemet med dem är att de inte verkar ha någon bra planläsning i cockpit, mittemot aktra soffan är en wetbar och jag vill ha helst en U-soffa eller i vart fall två motstående soffor med ett bord emellan.

 

Regal 2765:orna har en soffa med vändbart ryggstöd som är ganska smart, man kan ha den framåtvänd under gång och bakåtvänd mot aktra soffan vid t.ex. middag.

http://www.blocket.se/vi/18656527.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/19210430.htm?ca=11_s

 

Allra helst hade jag dock haft en u-soffa som på en Four Winns Vista 268, men där är å andra sidan layouten av cockpit runt förarplatsen rätt osocial:

http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel_borsen_slideshow.php?annonsID=31594

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag haft en VP V8 vet jag hur mycket krångel det kan vara med den typen av motorer. Av rent säkerhetsskäl hade jag därför valt att ha 2 motorer. Kan vara värt lite högre kostnad att veta att man har den tryggheten.

Som sjökapten håller jag fullständigt med dig om att det känns riktigt dumt med bogpropeller i en liten båt. det ska man inte behöva att ha.

 

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska man inte behöva bogpropeller på en 27 fotare. Såg till den genomsnittliga båtförare som dessvärre inte är så duktig på att köra båt. Bogpropellrar i allt mindre båtar och ratten verkar vissa ha bytt ut mot bogproppelern.

Har du upplevt Regalen i verkligheten? Båten ser ut att ha ett litet skarndäck vilket jag tycker skall finnas men den blir ännu trängre i sittbrunnen. Bredden gör enormt mycket på en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du upp över 1000 tom kan det vara befogat med bogprop även om man har två skruvar. Har du bara en skruv kan det behövas även vid mindre storlek om fartyget fångar mycket vind. På mindre fartyg (dock betydligt större än en DC) kan man (så länge man inte har en duoprop) utnyttja propellerns höger- eller vänstergängning om det behövs vid t.ex frånlandsvind.

Vad gäller skarndäcket och cockpitens bredd får jag kolla det om och när jag kollar på båten. Dock föredrar jag en välplanerad smal cockpit före en osocialt planerad bred cockpit. Skrovets bredd påverkar även bränsleekonomin rätt rejält. Ett litet skarndäck är dock positivt ur säkerhetssynpunkt så man kan skutta fram till fördäck på utsidan lite snabbt om det behövs vid t.ex. tilläggning.

 

SonB



Senast ändrad av SonB | 09 februari 2009 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min föra båt hade jag både skarndeck och öppning i framrutan !

Använde 95% öppningen i framrutan vid angöring av brygga ,klippa mm ! Helt klart säkrast och snabbast! Jag körde båten ofta själv och ficka skutta fram fortare än kvickt . och det gick superbra !

Skarndecket använde jag bara när stora kapellet var uppe och det regnade  :

 

Så gjorde jag . :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...