Lunde 0 Postad 6 Februari , 2009 Jag försöker få fart på min gamla Eberspächer X2. Den var urmonterad pga servica när jag köpte båten för 4 år sedan och återinstallation har dragit ut på tiden... Förra ägaren försökte sätta tillbaka den, men han var dessvärre sämre elektriker än jag och gjorde mer skada än nytta. Jag har hittat ett kopplingsschema, så förhoppningsvis har jag satt kablarna rätt. Mitt problem är att enligt schemat ska strömbrytaren ha tre kablar från värmaren pga lampa för aktivering. I båten sitter dock en enkel dragströmbrytare. Jag har provat att kopplat ihop de två kablarna som ska gå till lampan för att visa sluten krets, men det händer inget. Dessutom vet jag inte hur den tredje ska vara kopplad... Ska det vara ström på den?... Jag bifogar kopplingsschemat om det möjligtvis finns någon elkunnig som kan hjälpa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 380 Postad 6 Februari , 2009 Strömbrytaren har egentligen fyra anslutningar, varav en visas streckad och går till jord, dvs 12Vminus. Det är de två som inte går till lampan som skall komma i kontakt med varandra då man slår till strömbrytaren. Sen skall du vara sjukligt fokuserad på att ha god kontakt på alla flatstiftsanslutingar på själva värmaren och alla dess interna sladdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 6 Februari , 2009 Hej. Jag har ett schema,det du har är ett original från eber. Det jag har är från Albinbåtar och ser inte riktigt lika dant ut,men du kan få det av mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 7 Februari , 2009 Jag tackar för tips och kopplingsshema. Jag undrar även om någon vet hur de två kablarna ska sitta på bränslepumpen. Det finns ingen markering på pumpen, så det kanske inte spelar någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 7 Februari , 2009 Hej. Det spelar ingen roll hur du placerar kablarna på pumpen. MVH L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttraren 0 Postad 2 April , 2009 Har du fått fart på värmaren? Jag är på jakt efter delar till min X2 har du tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 2 April , 2009 Jag hjälpte Lunde med värmaren, så den funkar nu. Vad behöver du för delar? stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttraren 0 Postad 13 April , 2009 Jag behöver en doseringspump, solenoidpumpen som tickar, spolen har brunnit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 13 April , 2009 Du kan söka en pump som passar till eber D1L, X2, D2L, D2L-S eller D3L finns säkert fler modeller från eber som går att använda, jag skall kolla i veckan med en bekant om han har någon, hittar någon en så går den att sjustera till din värmare med hjälp av en doserings tabell. stjarna Senast ändrad av stjarna | 13 april 2009 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 28 Februari , 2010 Hej på er! Nu gör jag ett sista försök att få igång min x2 (vilket jag sagt tidigare också men ändå fortsatt). Var vid båten idag och körde igång den, fläkten går igång, tickandet börjar och efter ca 30 sek så tänder värmaren och det börjar komma varmluft. Men efter ett par minuter så tvärstannar brännaren. Det är som är skillnad mot hur den tidigare fungerat är att efter ca 30 sek så brukar tickandet typ fördubblas i intensitet och matarpumpen (vilket jag tror det är, jag bifogar ett kort på den) låter inte längre brrbrrbrrbrr dvs tidigare lät som att den tryckte fram bränsle då och då. Men den kanske inte skall låta så mkt? Är det ngn som har en teori om vad felet kan vara? Om det är matarpumpen, var får man tag på en sådan och vad kostar den ungefär? Är det något annat man bör byta på en brännare? Tack för hjälp på förhand Hälsn Lennart Senast ändrad av perlez | 07 mars 2010 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 28 Februari , 2010 Tickandet kommer från matarpumpen. När det fördubblas i hastighet så har värmaren tänt, det är som det ska vara. Vad ditt brrrbrrrbrrrbrrr kommer ifrån vet jag inte, men väntar på bilden. Troligaste anledningen till att värmaren lägger av efter en stund är att det antingen är för låg spänning i batterierna eller att där blir ett spänningsfall fram till värmaren. Jag vet inte vad din värmare drar istartström, men våran D4 ligger på 12 ampere, vilket betyder att kablarna måste vara ganska väl tilltagna för att inte få spänningsfall. Om jag minns siffrorna rätt så lägger värmaren av ifall spänningen sjunker under 11.5 volt, eller stiger över 15 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 7 Mars , 2010 Här kommer bilderna också, den torde vara matarpumpen och det är den som lät brr brrr etc, jag skruvade isär själva huset och det verkar vara något sorts membran som lät (men nu har det slutat låta=trasig? eller skall den inte låta?). Den andra bilden är väl doserpumpen, som jag kanske måste lägga in i ett meddelande till. Min teori är att doserpumpen klarar att få fram viss mängd bränsle men inte tillräckligt och efter ett par minuter så löser värmesäkring vilket innebär att värmaren tvärdör. Men som sagt, det är en lekmannateori så ni får gärna säga annat. Hälsn Lennart ps är det någon idé att lägga pengar på en sådan här värmare eller skall man köpa en ny? Har hört att webaston är bättre än ebesprächer nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 7 Mars , 2010 doserpump ebersprächer x2? Någon som har koll på var man kan köpa en matarpump och en doserpump samt vad det ungefär kostar? Är det bättre att montera ur och ta till en verkstad som får se över hela värmaren? Hälsn Lennart Senast ändrad av perlez | 07 mars 2010 | 19:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser