Edd1e 0 Postad 5 Februari , 2009 Jag har nyss köpt en liten båt, en magnifik midget. Elen verkar vara i sämsta laget, ser ut som ett mindre fågelbo som någon våldfört sig på. I alla fall, jag är helt grön när det kommer till el så behöver ta ut en elektriker. Är det någon som har en aning om vad detta kan kosta på ett ungefär. kanske tipps på ngn i sthlm området? tack på förhand /Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 5 Februari , 2009 Enormt svårt. Kanske att det finns någon kunnig i klubben där du har båten som kan titta på vad det är. Ofta ser eldragningar ut som fågelbon i båtar, vet inte varför. Men kan tänka mig att man anser det billigast att ordna allt själv. Sedan behöver det inte vara något stort fel när allt kommer omkring. Så det kan bli ganska billigt. Elen är ju inte så avancerad i en båt. Lycka till med nya båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 6 Februari , 2009 Hör med lite bilverkstäder och andra som sysslar med bilel om någon kan hjälpa dig. Vanlig 12V är ju inte så invecklat... Hör runt lite med vänner och bekanta om någon kan/vill kika lite på det. Oftast blir det lite fågelbo över kablaget i båtar/bilar, speciellt om man efterinstallerar lite saker. Mycket sladdar som ska til samma ställe! Kollar man i nya båtar så kan det även i dem ofta se väldans amatörmässigt ut tycker jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Februari , 2009 Jag jobbade med båtel i 9 år. Jag skulle inte rekomendera någon som inte är van vid el på båtar (det är råttboen bevis nog på). När jag jobbade på firma tog vi 850:- per timme ex moms. När jag började jobba själv tog jag 600:- per timme inkl. moms, priserna ligger däremellan. Nu gör jag inga sådana jobb längre, men det finns ett antal firmor i Sthlm som gör det. På en Midget bör det inte vara mer än ca 3 timmars jobb, lite beroende på vad du har. Senast ändrad av cerber0s | 06 februari 2009 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 6 Februari , 2009 Ja, sedan så elektriken har väl en 14 mil att åka också, enkel resa. Tiden det tar får köparen stå för rasten mtrl. Inte undra på att många gör jobben själva och att dragningarna inte ser så proffsiga ut. Tre timmar var väl i längsta laget kanske? Inte vet jag. Men det är klart, har man vindapparater, solceller, radio, osv.... Så blir det en del. Men för att få det att fungera så kan en erfaren mäta sig fram ganska snabbt var / om det är fel någonstans. Sedan så kan det få vara plånboken som styr hur snyggt det ska vara. Ett ps här, jag vet inga elektriker i Sthlm. Men vet att det är köer . Hur står man ut? Flytta till saltare vatten vet ja DS Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 17:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 Februari , 2009 Jag skulle vilja föreslå att du försöker dig på att göra jobbet själv, eventuellt tillsammans med någon bekant som har lite mer koll. En fördel med det är att du, förutom att spara pengar, framförallt får koll på hur sakerna fungerar. På en så liten båt borde det inte vara så många förbrukare; lanternor och någon lampa samt kanske en radio. Fågelbona brukar uppstå när folk i olika steg lägger till och ändrar i installationen utan att märka upp eller strukturera kablarna, som någon skrev så ser det ofta värre ut än vad det är. Om jag vore du så skulle jag börja med att skaffa en bok om båt-el för att läsa på hur systemet ska fungera. Gå därefter igenom det system du har så du har koll på vilka förbrukare som finns, ledningarnas skick etc. I det här skedet kommer du nog kunna rensa ut lite gamla kablar som sitter kvar efter borttagna prylar. Därefter kan du bestämma vilka delar du ska byta ut och vilka som ska vara kvar. Sånt du troligen bör byta är elcentral/säkringsdosa, kablar till batteri etc, medan kablar ut till vissa förbrukare ofta brukar sitta så illa till att det inte är värt att byta. Passa också på att skaffa grejer nu är båtaffärerna har sina 20-procentiga mässreor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edd1e 0 Postad 6 Februari , 2009 tackar för alla svar, det blir nog till att släpa ut ngn el-kompis som får slava några timmar och samtidigt observera noga. känns som att man vill ha stenkoll på grejorna när man är ute själv i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Februari , 2009 Du kan ju berätta vilka förbrukare du har, hur du vill att det ska vara i framtiden och kanske ta lite bilder och lägga upp så ska vi nog kunna hjälpa dig. Sobril: Ja det stämmer. Många företag tar hutlöst betalt, många kunder är gnälliga, besvärliga och snåla, vilket till viss del är förståeligt. Framför allt bland yrkessjöfarten där det nätt och jämt går ihop men där man ständigt blir ålagda nya regler med tillhörande elektronik som inte fyller någon praktisk funktion och är tvingade att betala för det. Däremot vet jag vilket jobb det är att göra det, och jag vet också att det finns en anledning till att det kostar. Beroende på vad som ska göras så är inte tre timmar i överkant. Det finns ett skäl till att jag tröttnade på branschen... Senast ändrad av cerber0s | 06 februari 2009 | 18:28 Senast ändrad av cerber0s | 06 februari 2009 | 18:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Februari , 2009 SXK har bra kurser i båtel. Gå en sådan så fixar du det själv ev behjälpt av en kompis. Elen på en magnifik är helt okomplicerad. Dessutom är det som nån skrev tidigare i tråden du kommer att veta hur allt fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 6 Februari , 2009 Nej inget ont menat och det förstod du. Tack o lov. Jo jag vet att även den kategorin av företag, precis som inom åkeribranschen har legat i fokus för pålagor o.s.v. ( Betyder säkert fler.) Nej allt kostar och eller men, det har gått för långt helt klart! Det visar sig nu och gud hjälpe oss var det kommer att sluta. Tror inte på billigare nya båtar, utan flera ggr dyrare. Beroende på att tillverkare endast kommer att bygga specialbeställda i framtiden, Därav kommer beg. marknaden att hålla samma eller ngt högre priser i forts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edd1e 0 Postad 6 Februari , 2009 Oj hm, jag kikade lite på http://hem.bredband.net/magnifik/ där han fixat med elen i sin MM men blev fan inte klokare av det. tror dock att jag har samma förbr. som han och elshemat lär se lika dant. Ska ut till båten i helgen och prata med marinan, knäpper lite bilder på de sladdar som finns och ser om det ger en bättre bild av det hela /Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Februari , 2009 Är det underligt att det ser annorlunda ut om man efterinstallerar elprylar? En ursprunglig Midget hade lanternor och någon läslampa på sin höjd. Det fanns knappt någon central elpanel. Sen tillkommer efter alla år som gått: Dator Kyl TV Länspump Kompassbelysning GPS Lampor Mm Det är 4-5 ggr så mycket el som från början. Gör man avsäkring på allt och har någorlunda elkabel i förhållande till säkringarna och en bra märkapparat ska det inte vara så omöjligt att hålla koll på eldragningen. En märklapp i varje ände på elkabeln. Just att märka upp alla säkringar t.ex. I båtpärmen skriver man var alla säkringar sitter. En hel del hängsäkringar blir det i eftersystemen. När det händer (kortis) vill man inte undersöka hela båten. Hände mig häromdan då jag kortslöt en elkabel för värmarn. Hängsäkring under en koj ajabaja. Ingen dokumentation men jag hade ett minne av att ha sett en säkring utanför eltavlan. Den var under skepparns koj, vid huvudströmbrytarna. Nu finns en notis i båtpärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 6 Februari , 2009 Är det inte bara....? Att kolla om något slutar att fungera. Först säkringen, sedan om det ärjat och kommer det inte fram ström så,,,, nästa brytpunkt. Till slut hamnar man lik f.b på batteriet Och hur dyrt är inte ett batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser