Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
darkside

b20 , tändstift?????

Rekommendera Poster

Hej igen! Vad har ni för tändstift i era b20-marinmotorer (alt. aq130)??? Är det samma värmetal mm, som för bil? Vad beträffande val av märke så håller jag mig till NGK med märkningen bp6hs, men har blivit rekomenderad bpr6es när jag frågade hos volvo (bilia). Kanske kunde räta ut några frågetecken???!!!!!!! mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det som skiljer ES från HS är gängans längd 12.7 för H resp. 19 mm för E. Under den tid jag höll på med med B20 var det H som gällde, men möjligen finns det plats även för E stift. Visste jag inte säkert skulle jag inte chansa med E stift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn Johansson

Hej! Enligt NGKs hemsida ska man välja de något kallare stiften BP7HS. Jag har problem med spikning på högt varvtal och har prövat med B7HS-10. Ej P (power) vilket betyder att mittelektroden inte sticker ut lika mycket. Jag har också valt större elektrodavastånd (-10) = 1.0 mm. Det fungerar då jag har brytarlöst tändsystem och kraftigare tändspole. Standard på NGK är 0.6 mm. Dessa kan ju givetvis böjas till rätt mått. Det ska vara 0.7 mm till en AQ130/B20.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Du ska ha NGK BP7HS enligt volvo penta,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...