Sobril 1 Postad 5 Februari , 2009 Är det bara jag som har sjökort i papper nu mer? Jag brukar iaf beställa där det stod nyss. (Tog bort det eftersom det rapporterades) , om just det kort jag vill ha inte finns. För visst kan man uppgradera osv. Men jag är inte så rädd om mina och de förstörs med tiden. Tänkte på en sak, alla länkar jag lagt in. Det finns massor med reklam i dom! Lägger in denna istället. http://www.maringuiden.se/branschregistret/;action=rubriker&sokord=Sjökort Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 5 Februari , 2009 Det är självklart att alla har papperssjökort med sig i båten! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 5 Februari , 2009 Hmm är inlägget rapporterat för att d klassas som ogiltlig reklam eller??? Jag har pappkort på okända vatten dvs neråt landet, dit jag nästan aldrig åker. har viserligen några äldre kort från hemma vattnen oxå men samlar mest damm numer.. Gps är d som gäller och om den nu skulle klappa ihop ja då får man väl plocka fram sina papprullar igen.. Men har faktiskt inte varigt med om d ännu.. Således tycker jag sjökort passare och transportör är en förlegad teknik som gör d omständigt att ta ut en kurs på någolunda vettigt vis.. Mkt bekvämare att trycka på några knappar än att rita massa streck här o där som man sedan tvingas sudda ut med kladdiga sjökort som slutresultat.. Den teknik som finns idag har funnits med såpas länge att man kan lita på den, och den är inte på någotvis sämre än den mänskliga faktorn.. Jag har räknat fel på kurser förr, d har inte gpsen lyckats göra ännu.. Och positionen i gpsen är betyderligt säkrare än några streck på ett papper. Om man nu skulle hamna i bet och måste kontakta sjöräddningscentralen ja då finner jag d mkt enklare att rabbla upp d som står på skärmen, än att först släpa fram sjökort och sedan ta ut positionen. D kan handla om några minuter om d är nödfall, då är d snabbhet som räknas och där håller sjökortet inte måttet.. Finns i mina ögon lika stor risk eller större att sjökortet blåser i sjön än att Gpsen klappar ihop.. Jag har Gps i både bil o båt, utan den i bilen hade jag fått köra många omvägar stoppa flera gånger o kolla karta och massa tid hade gått till spillo pga det.. Så nog tycker jag att denna teknik håller måttet, och är framför allt billig teknik som inte krånglar. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 Februari , 2009 Det finns en inbyggd osäkerhet i papperskorten som jag uppskattar, man tar ut svängarna just eftersom de bara är streck på ett papper. Vad många sedan har missat är att det är samma streck som ligger till grund för plotterns sjökort, dessa kan därför lätt visa 100 meter fel, men det tänker man inte på och zoomar in. Jag gillar heller inte att förlita mig på tekniska prylar på sjön. Har en enkel GPS som jag kan ta hjälp av om det skulle bli riktigt dålig sikt om jag tappat bort mig alldeles - har aldrig behövt använda den till detta. MEN - skulle det inte kosta nästa 7 000 kr för en plotter med någorlunda stor display och sjökort så kanske, kanske jag skulle skaffa en ändå. Jag kan fortfarande inte fatta varför du kan få en bilplotter för 1000 kr, ett vattentätt ekolod för 1500 kr - men om man ska ha en vattentät plotter för sjön så börjar priserna på 4500 kr...? ps, lade in en länk till ett företag som säljer skruv i en annan tråd där en kille undrade var man köpte skruv. Får se hur länge den får finnas kvar, kanske det är reklam också..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 6 Februari , 2009 Har alltid papperskorten med mig!!! papperskorten inomskärs och använder plottern mer utomskärs när man letar grund o fiska på.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Februari , 2009 Har bara papperskort. En enkel GPS också. Samt alla gamla nav. prylar som pejlkompass, passare, transportör, till och med en sextant... Men ingen plotter och inga planer på att skaffa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Februari , 2009 Älskar att sitta och titta på mina sjökort, speciellt nu på vintern och drömma mig bort till skärgården. Självklart är papperskorten med i båten, och precis som ovanstående skrev så är passare, transportör och allt annat behövligt med också. Men nog har jag min lilla garmin med mig ändå, dessutom lilldatorn med gps. Inget utesluter det andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 6 Februari , 2009 Alltid papperskort i båten. Hur skall man annars bete sig? En lite bärbar GPS som backup och tripploggmätare. Att föra bestick är ju halva nöjet på resan! / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Februari , 2009 Nu skall vi inte vara inovasionsobenägna. Jag har alla hjälpmedel inkl. en 6tant från 2dra WV ombord. Men kan inte tänka mej att vara utan mina PC-system. Det har höjt säkerheten 100fallt ombord vid natt och dåligsikt navigering. Kört PC-nav i >10 år. Givetvis finns papperskort ombord. Fast de kan ju lätt blåsa i sjön. http://www.123minsida.se/LasseLundell Senast ändrad av Lasse-L | 06 februari 2009 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 6 Februari , 2009 Det är perfekt, de finns med iaf och det är det som är det ultimata när det gäller säkerheten. I skärgården eller i någon sjö? Men ute till havs när det blåser upp. Katten faller överbord, ungen spyr och seglen skörar. Det blir lugnt igen, men dimman sätter till, DÅ ser man att strömmen är slut, liksom whiskyn. Då är det skönt med kompass och karta, man hör...låt pappa vara nu, han ska se till att vi kommer hem igen lugnt och fint. Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 22:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2009 Har seglat med GPS sen mitten av 1990-talet. En Garmin 45 tror jag den hette. Kostade styvt 7 000 kr. Fungerade bra bortsett från att jag första året höll på att segla upp i en sandbank Själlands rev. Jag hade vänt på två siffror i den possition jag lagt in som waypoint för att gå väster om fyren Själlands Rev. Se bifogad bild. Den lila strecken är den kurs jag höll. Det blåste 12-13 m/sek sydlig vind. Jag seglade med autopilot, hade seglat i flera timmar och uppmärksamheten var kanske inte den högsta. Som tur var fick ja se den gröna bojen vid passagen mitt på revet. 2004 hade den gamla GPS;en tjänat ut och i samband med att jag bytte båt köpte jag en annan handburen GPS utan karta. Jag köpte den billigaste jag hittade då nya båten låg 117 mil hemmifrån och jag visste inte vad jag ville ha och hur jag skulle montera en ev plotter. Däremot hade jag en bärbar dator som jag laddade med sjökort och SeaClear och kopplade ihop med GPSen. Efter knappt tre veckors segling skulle vi gå från Haparanda sandskär till Kataja, Sveriges östligaste ö. Det går fint att segla genom skärgården söder om Haparanda men den är trixig och grundfylld speciellt om man inte är känd. Man kan ju gå många olika vägar, men jag hade riktat in mig på två alternativ. En sydligare som var kortare men trixigare och en nordlig som var längre, men lite öppnare. Jag valde, som tur var, den nordligare vägen. När jag hade kommit igenom den trixigaste biten och vände stäven söderut kom tjockan. Det blev tätt som en vägg och hade inte någon sikt alls. Efterom vi såg var vi var på sjökortet och det borde va ytterst lite båtar ute, (Vi hade mött 10 båtar på tre veckor de flesta tyska seglare) satte vi kursen norrut mot Haparanda där det var i stort sett öppet vatten. Det fanns ett grundare område på 6 meter och en remmare. Ekolodet visade 6 meter när vi på sjökortet såg att vi kom in på det grundare området. Remmaren såg vi inte fast vi, i full maskin (5,5 knop), måste ha gått tätt intill den. Vi såg inte heller den ön som man måste gå väster om för att komma in till Haparanda hamn. Ön dök upp på vår styrbordssida när tjockan lättade och vi var i norränden och vi kunde dessutom se Haparanda hamn ca en distansminut bort. Efter den händelsen blev jag mycket imponerad av navigation med digitala sjökort och hur enkel det är och vilken säkerhet det ger, och efter det har jag alltid navigerat med hjälp av datorn som plotter, utom vid ett tillfälle. När jag seglade hem min båt från Stockholm våren 2005 hade vi en sydlig kuling från Helsingborg till Glomen, med kraftig sjögång och många hårda dunsar. Dan efter gick vi in till Björlanda kile för att handla lite prylar i båttillbehörsaffären. När vi kom tillbaka till båten var dataskärmen svart. Det gick inte att få igång datorn hur jag än försökte. Det visade sig senare att hårdisken hade kraschat. Trots att jag helhjätat annamat den digitala tekniken på navigationens område, så skulle jag inte kunna tänka mig att segla utan pappersjökort, så jag hade ju bl.a. ett båtsportkort över västkusten ombord. Å andra sidan hade jag nog kunnat gå från Björlanda kile till Kungshamn utan sjökort. Det har ju blivit några gånger under åren. Om jag enbart seglade inom ett begränsat område skulle jag föredra en plotter, men efter som min målsättning är att segla innom ett större område föredrar jag att använda dator som plotter.Har haft några gamla egentligen utrangerade laptops, men de börjar ta slut. Det är egentligen bara en som lagt av på sjön. En la av när jag tappade den i golvet från en meters höjd - konstigt va (som äldsta barnbarnet brukar lägga till när hon berättar nå lite ovanligare) Det finns ju datorer som är byggda för lite tuffare tag, fast dom är ju lite dyrare. Får kanske sats på en sån plus even en lös skärm till nya båten som har två styrplatser. Har skaffat en A3 scanner så att jag själv kan scanna in sjökort som jag saknar. Det är lite bökigt att få det 100%-igt bra, men jag är inte så kräsen. tommy Senast ändrad av toaen | 07 februari 2009 | 15:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser