Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Yadis

Sjökort i iPhone

Rekommendera Poster

Det börjar nu dyka upp en del program för iPhone i App Store för att kunna navigera.

Navionics har släppt en programvara(Navionics Viewer), som är gratis, men det finns ännu inte svenska sjökort att köpa, men det kommer nog snart. De sjökort som finns att köpa kostar cirka 350-500 kr.

http://www.navionics.com/Mobile.asp

Fugawi däremot har släppt ett program som heter iNavX. Det kostar 379 kronor att ladda ned från App Store, sen måste man öppna ett konto på internet som kostar 10 dollar. Sen hyr man sjökort över hela Sverige för 100 dollar/år.

http://www.soltek.se/kartor/fugawi_touratel_kartor_sjokort_o.htm  (scrolla ned lite)

Senast ändrad av Yadis | 05 februari 2009 | 10:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag kostade på mig nedre alternativet och det fungerar ju alldeles förträffligt om man kan bortse från storleken då....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måate man ha internetuppkoppling om detta ska fungera..?

Har en Iphone men inget internetavtal.. surfar med Wifi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nej Du behöver bara GPS funktionen och den kopplar ju upp sig automatiskt om ett program anropar den funktionen! Sjökorten laddar man ner i förväg till telefonen, gärna när man har WLAN förbindelse. Går ju att ladda ner direkt via nätoperatören när man är på sjön men då kostar det ju förstås.

Det enda negativa är att man glömt att lägga in en funktion under inställningar som avaktiverar skärmsläckaren när sjökortsprogramet är igång, dom flesta iPhoneprogram har den funktionen men den kommer nog med en uppdatering framöver.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu säljer dom Gold Scandinavia East i App Store för 95 kronor. Nån tillfällig drive verkar det vara, så passa på.

Senast ändrad av Yadis | 22 maj 2009 | 19:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som jämfört positioneringen mot en vanlig gps? Är det lika bra, bättre el sämre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte testat på sjön, men kört med GPS'en i iPhonen när jag springer o då har den funkat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har testat nu och positioneringen är ofta lika bra men till tider sämre än vanlig GPS, upplevde ca 50/50 bra/sämre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

När man tittar i en eller ett mobilfönster (skärm) så sitter man väl med huvudet nedåtböjt!
I vanlig plotter sitter man och stirrar in i en skärm som iaf är mer i nivå med horisonten.
Var ska detta sluta? Skrattande

Nej det här är i mitt tycke lite tokigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Alla mina mobiltelefoner har levererats med finessen som gör att Du själv kan välja precis var Du vill ha den, t ex i taket så slipper man sitta nerböjt......................Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Skrattande Ja, det passar ju perfekt när man ändå kollar vindexen hele tiden. haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll!

Ja vet att jag dunkar upp en gammal tråd men jag tycker fortfarande att det är aktuellt och vill ha lite uppdateringar på vad folk tycker och om någon provat sjökortsprogram i sin iPhone så vore det kul att få en utvärdering :)

själv har jag kört navigons bilnavigator och den är ju hur klockren som helst :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat både tomtom och navigon i iPhonen.. tycker de är alldeles för sega om man jämför med den bilnavigator jag har (Garmin).

Har inte testat med sjökort ännu.. men om det ska vara så segt vill jag hellre ha en riktig plotter som hänger med om det går undan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryktena säger ju att Apple i slutet av månaden tänker släppa en tablet, en iPhone/iPod med 10 tums skärm för ca 1000 USD. Har den bara vettig skärm kommer den sopa banan med plottertillverkarna. Apple är inte kända för att tillverka billiga prylar, men jämfört med vad vi båtägare är vana vid att få punga ut för en 10-tumsplotter känns det som rena rean. Dessutom; tänk att kunna sitta i soffan med plottern i knät och lägga upp rutten och när det är åkadags bara snäppa fast den i sitt fäste. Och dessutom kunna låta plottern dubblera som dator, mediaspelare, dagstidningsläsare osv.

Förutsättningen är såklart att någon skruvar ihop ett vattentätt skal, men blir denna tablet verklighet lär det bara vara en tidsfråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom man är en riktig Apple-bög så håller man lite koll.. dom ska med all sannorlikhet ha ett event den 27 jan där dom troligtvis kommer att visa lite nyheter så som en tablet. kommer det en tablet så kommer den troligtvis släppas i mars vilket är rätt bra för oss båtfolk. då kan man sitta en stund och leka med lite sköna sjökortsprogram innan säsongen drar igång på allvar.. och som föregående talare sa så är ju 1000 USD rena rean i jämförelse..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejnej Gedda... enl den där tråden du var så arg i... så gillar du ju inte att navigera m annat än papperskort ;) Inte ska du väl navigera med en Mac?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...