Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Vadbruse

kris i is?

Rekommendera Poster

Frågan är om aluminiumbåtar är så lyckade vintertid. Någon millimeters tjocklek är inte mycket att sätta emot isen med. Får man en rispa börjar båten mjöla, och när nyvaxet släpper är skyddet borta. Hugg på den ni!

hälsar Vadbruse



Senast ändrad av Vadbruse | 04 februari 2009 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om plstbåtar är så lyckade vintertid. Några millimeters tjocklek är inte mycket att sätta emot isen med. Får man en rispa börjar båten mjöla, och när nyvaxet eller gjelcoten släpper är skyddet borta. Hugg på den ni!

hälsar danne

 

Men jag ska vara seriös. Vad menar du? mjöla? nyvaxet? på botten på en alubåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjöla = aluminium-rost

Vaxat = tunn hinna som nytillverkade aluminiumbåtar har.

Trodde själv att alu var det optimala vintertid - men har blivit tveksam då jag dryftat detta med flera gamla sjöbjörnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att aluminiumoxiden försvinner när du kör i is? Om du är orolig måla båtten då. Är grundfärgen bra gjord så skyddar den tillräckligt.

Vaxhinnan försvinner ändå efter ett tag så varför ha med det som argument? Om nu tillverkaren lägger på det inför försäljning.

 

Ska väl tilläggas. Jag har kört med alu i is sen 15 år tillbaka. I min menig är det mycket bättre än plast. Plasten har ju som sagt en hård yttre yta som isen kan ta hål på. Händer det är det inte mycket kvar som stoppar den hårde iskanten. Sen har mina båtar haft en mer vass stäv och skurit bättre in i isen (känns det som), men det är nog mer en konstruktionsfråga än materialfråga.

 

/Danne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumoxid är i sig skyddande.  Nytt är aluminium blankt men får av väder och vind ett oxidskikt som inte ska poleras bort för att bli blankt igen.  Skiktet skyddar mot fortsatt oxidering och det är inte alls som t.ex. i fallet med järn som fortsätter att oxidera på djupet.  Inuiterna är för övrigt ett folk som flitigt använder sig av just aluminiumbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man köra i is så är det viktigast att man har en slitlist under köken som bryter sönder isen i mindre bitar. Själv har jag nailonlister på glasfiberbåten och skrovet har inte fått några skador i fören trots att jag kört otaliga gånger genom isar av olika sorters karaktär, Endast på sidorna av akterspegeln finns sår när jag backat mot isen.

 

Viktigast är att köra framåt, gunga med båten så att isen bryts sönder och passa upp att insen går till propellern. Alubåten har jag inte ännu provat i is.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...