Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Gäst Ulf Andersson

Kylnngsproblem VP AQ151 / 250

Rekommendera Poster

Gäst Ulf Andersson

Motorn VP AQ151 / 250 gick varm på vid högre varvtal på första turen i år. Allt var frid och fröjd på låga varv. Impellern i saltvatten systemet var helt ok (men byttes ändå för säkerhets skull..), termostat provad och helt OK. Även en del packningar på sjövatten sidan byttes. Efter byte av packningar är det svårt att få tätt. Mistänker någon slags förtätning i sjövattensystemet. Var börjar man leta? Vad är vanligaste felet? Värmeväxlaren? Oljekylaren? Avgaslimpan? Hur konstaterar man var det är tätt? Finns det risk att vatten tar sig in bakvägen om man spolar i dräneringen vid oljekylaren? (båten ligger i sjön) Det är förb...at trångt så man vill/kan/jar inte tid inte riva allt.. Tacksam för tips! /ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan ju börja med att lossa slangen som går ut i skölden. blås ur den med tryckluft . det samlas gärna gamla skal där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att öka livslängden på limpan och det övriga kylsystemet i sin båt, särskillt om man kör i saltvatten, bör man ha som vana att alltid köra rent systemet med sötvatten och glykol innan vinterförvaringen. Problemet är att de flesta båtägare av okunskap eller vanlig hederlig lättja skiter i detta. Köpte för övrigt en AQ151 och monterade i min 19 fotare för ett par år sedan... Det tog ungefär en minut i planingsfart under första provturen innan den kokade. förre ägaren hade aldrig brytt sig om kylsystemet... //Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar Johan [KUR]I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm[/KUR] Detta skulle jag vilja undersöka på min AQ151 som jag också har värmeproblem med.Men innan jag börjar skruva isär motorn kanske jag kan få lite mer tips: 1. Exakt hur demonterar jag: 2. Brukar bultarna kärva. 3. Bör jag byta några packningar när jag ändå demonterat 4 måste jag demontera hela limpan 5. Var exakt skall jag titta efter skador. 6. Kan jag samtidigt insektetera limpan efter skador 7 sista frågan är var jag kan få tag på billiga reservdelar; limpa krök osv i gbg-trakten eller på nätet mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej Stefan, Det var iof ett tag sedan jag höll på med limpan, men jag ska försöka beskriva så detaljerat det går, förhoppningsvis hjälper det något :)

 

1. Limpan sitter bultad (tror det är 7st) i topplocket. Den sitter också ihop med drevets avgasrör via en gummibälg

 

för att ta loss limpan börjar du enklast med gummibälgen. den sitter fast med (förhoppningsvis) rostfria slangklämmor. lossa på klämmorna och ta av bälgen. (skulle det vara så att bälgen eller klämmorna är svåra att få loss kan man skära sönder bälgen och ta av klämmorna när limpan är loss. Bälgen är en ganska billig slitningsdel som förmodligen bör bytas i alla fall.)

 

När detta är gjort tar du loss bultarna på limpans sida och limpan är lös. (limpan sitter plant mot toppen och hålls uppe av bultarna. förmodligen kommer den att ramla av så fort den sista bulten är ur.)

 

2. En marinmotor jobbar i de värsta tänkbara förhållandena, fukt och salt. Så du bör räkna med att bultar och muttrar kan vara svåra att få loss. Använd hylsor eller ringnycklar. aldrig skiftnyckel eller tänger!

 

3. avgaspackningarna mellan limpa och topp  packning/o-ring/kopparringen (minns inte vad det var) till limpans kylvattenintag ska bytas. Hellst också avgasbälgen.

 

4. På en AQ151 är limpan gjuten i ett stycke, så ja, hela limpan måste bort.

 

 5. Johan skrev ett väldigt bra tips om limpans skiljevägg, kolla den och även limpans kylvattenintag. Är det helt igensatt av rost är limpan sannolikt slut...

 

 6. jo, det är ju limpan som skadas. Har mycket svårt att tro att topplocket skulle vara skadat eller angripet. 

 

7. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55119  Där finns många bra förslag på billiga delar.

 

Hoppas att detta kan hjälpa och att renoveringen går som den ska.

 

Lycka till! 

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka isär vattenpumpen och kolla hur gummibussningarna ser ut.......jag hade samma problem med min B20. Jag bytte båda lagerna och gummibussningarna och nu kyler den hur bra som helst. Lagerna köpte jag hos Sverull för 50kr st och bussningarn hos en marinfirma för 50kr st. /Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på kylvattenledningen/slangen i skölden. Är det hål där får motorn vatten när du kör långsamt men drar tjuvluft när du kör fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...