saxin9 0 Postad 4 Februari , 2009 Jag kan inte bestämma mig. Allternativen är jofa winth 555, uttern 520, ryds camping, selco 18, och ytterligare några andra pluss några styrpulpetare. Prisklassen är mellan 40 till 60000. hjälp mig välja, för och nackdelar. Ska användas till bad och utflyckt 2 vuxna 2 barn. Tack för vänligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 4 Februari , 2009 Hej, vart och hur ska båten användas? Hav, sjö, älv med eller utan vattensport, fiske osv.. // Jiha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 Februari , 2009 Säger Örnvik 530HT eller Fjordling 17. Klart bästa HT-båtarna i den klassen. Något annat kommer inte ens i närheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saxin9 0 Postad 4 Februari , 2009 Den ska köras på vänern lite bad lite fiske kanske någon övernattning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 4 Februari , 2009 Jag kan tipsa om Finmar DC17. I synnerhet om du kan råka ut för lite vågor, den går myket bra i sjö med en lite vassare botten. Båten byggdes på 70-talet. Den har hyggligt bra bränsleförbrukning trots bottenvinkeln. Jag klara mig på ca 0,75 l/M vid 23 knop, toppar ca 30 knop. Priset ligger ungefär mitt i ditt spann, ca 40-55 kkr. Den har 4 bra sittplatser och 2 kojplatser under fördäcket. Kojerna funkar utmärkt som stuvutrymme, jag har bla. haft en uppblåst gummibåt där när jag varit ute med mina syskonbarn. Nackdelen med bottenvinkeln är att båten blir lite rankare, en plattare botten, finns på tex Flipper och Ryds camping tror jag, gör den stadigare men sämre i grövre sjö. En annan nackdel är att man får gå runt vindrutan på skarndäcket men det problemet delar den med de flesta andra 70-talare (och senare). Det är smidigare att kunna gå genom en dörr i vindrutan alt. framkant på hardtoppen. Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 4 Februari , 2009 Hej igen, låter ju inte som att övernattningarna är prio 1. Vi valde bort täckt båt (dc/ht) pga. nackdelarna med sämre sikt(sittande i ht), varmt (ht), jobbigt att lyfta småbarnen och hunden över fördäck (ht och dc utan öppningsbar ruta). Vi valde en öppen båt och tält istället, passade våra behov bättre. // jiha Tips på öppna båtar: http://www.blocket.se/vi/19606521.htm?ca=5_s http://www.blocket.se/vi/19318982.htm?ca=5_s http://www.blocket.se/vi/15159781.htm?ca=5_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 5 Februari , 2009 Lite partiskt kan jag tipsa om Crescent Bamse då jag har en själv. Med en lite nyare motor hamnar den i den prisklassen du nämner. Fördelarna ur mitt perspektiv är att friborden är höga vilket är ett stort plus då jag brukar ha småbarn med mig. Den har den öppna båtens fördelar när man fiskar, men den har även en ruta längst fram som tillsammans med kapell kan göra den övernattningsbar. Båten är stabil som få i den klassen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser