Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
_CHS_

uppskattat värde/pris på denna båt ?

Rekommendera Poster

Är det någon som kan uppskatta ungefärligt pris på denna båt. Båten är i fint skick ca 6m med nytt kapell och nybytta trä detaljer invändigt. motorn är en yamaha 85 hk från 83

MVH Christopher

post-10007254-1394235771,3877_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är enormt svårt att gissa ett pris utan att se båten. Man får försöka se på delarna. Ex, motorn. Vad kostar en sådan och sedan på en liknande båt. Kolla på blocket.
Betänk sedan att det inte finns någon mast, vilket genast drar ner priset! Förvånad / Flört 
Lycka till, för båten på bilden ser bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom där motorerna brukar gå för mellan 15-25000. Båten kanske 20-30000. Så jag gissar vilt på mellan 50-60000 kr.

Senast ändrad av Yadis | 04 februari 2009 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, skulle tro mellan 25-30000 om motorn är fin och riktig den med.

//23an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor från 83 är väl inte mycket att räkna med och båtmodellen tvivlar jag är någon riktig hit, max 30 000 men troligare runt 20-25 i mitt tycke, men allt handlar ju om att hitta rätt köpare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att du inte verkar väldigt insatt i båtpriser om du tror att den båten motor skulle vara värd 20-25

Då hade den vart såld i förrgår om den så stod i lågor vid visningen.

Har du ens sett vad för dynga man får för de pengarna på blocket?

Motorn har förvisso ingen trim/tilt eller autolube, men i vår går den båten för 50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värde för mig handlar enbart om vad man är beredd att betala för en vara. Eftersom jag skrev i mitt tycke så tyckte jag att jag kunde förmedla vad jag ansåg att den var värd.

Att andra kan tycka den är värd mer kan man ju förstå om man läser vidare där jag skriver att det handlar om att hitta rätt köpare. Från början hade jag även med raden Jag är inte rätt köpare. som avslutning men jag valde att ta bort det innan jag publicerade inlägget.

Om du köper den båten för 50 000 så är den säkert värd det för dig. Jag som kan tycka att många båtar har riktiga ockerpriser sett till skick och ålder jämfört med andra kapitalvaror i vårt samhälle är av åsikten att den inte är värd de pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte på blocket en snabbis och hittade bla den här, http://www.blocket.se/vi/19193918.htm?ca=4_s

Måste vara ett fynd med tanke på att du tyckte den  andra båten är värd 50 med en snart 30 år gammal motorFörvånad

Senast ändrad av 23an | 05 februari 2009 | 12:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värdet på något är exakt vad någon är villig att betala i det ögonblick man vill sälja.
Det finns liksom inget inbyggt värde i pengar i någonting.

Fast sådana mer filosofiska grubblerier hjälper inte så mycket förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådstartaren var intresserad av ett uppskattat värde, gissningsvis ett slags marknadsvärde. För prinsen av Brunei är den båten värd mindre är en överkörd hund. För någon annan uppåt 50 i vår. 

Om din privata åsikt är att båtar generellt är överprissatta ( vilket jag antar inte är en speciellt unik åsikt ) så är det inget som kommer att påverka vad någon betalar för den båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grabbräcken, nyrenoverad motor från början av nittiotalet. Ser fräsch ut. Prisvärd. Vad menar du med inlägget? Om jag tycker den är ett fynd? Nä men korrekt prissatt. Han kommer inte behöva pruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum, ser det inte ut som om båten är full med snö? Är det inte minuspoäng på sådant? Täckningen tycker jag brukar säga en del om hur resten av båten är underhållen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar bara att folk måste börja fatta att deras gamla båtar inte står i samma pris som dom gjorde för 15 år sen. En vanlig båt stiger inte i värde längre som de kunde var förr då man kunde köpa en båt för säg 100000 och åka med den i 5 år och sen kunna sälja för 130000. De börjar finnas så mkt nyare båtar ute på marknaden nu, så en  ca 30år gammal båt är inte värd så mkt längre.Men de är bara vad  jag tycker iallafall.

//23an

Senast ändrad av 23an | 05 februari 2009 | 13:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tippa att båten ligger i spannet 30-40 tusen lite beroende på skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte lika säker som dig på denna påstådda mkt nyare båtar på marknaden.

Vad betyder det?  Kanske såldes det fler båtar på sjuttiotalet än nu?

Menar du att det gick att tjäna 30 på att begagna en båt i fem år???? Ja då måste det verkligen varit bättre förr, även om det låter som ren bullshit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...välkommen till verligheten !

Och nu värde på båten ..

Nr1..  vad VILL du ha?

Nr2 ..om ingen ringer , vad kan du tänka dig då ?

Nr3..  om du verkligen vill bli av med båten , vad sätter du för pris då ?

-Bara tänka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det gick att tjäna 30 på att begagna en båt i fem år???? Ja då måste det verkligen varit bättre förr, även om det låter som ren bullshit.

Vad gäller ovanstående citat så kan jag tala om att jag köpte en Ockelbo DC 21 för 95.000:-i början av 90-talet (av en båtfirma ), sålde den efter 5 år för 125.000:-, det enda jag gjort med den under tiden (förutom normal service ) var att lägga in ny durkply. för ca. 2.000:-.

Min nästa båt var en Storebro Solö 25 som jag köpte för 200.000:- och sålde för 245.000:- 6 år senare,

hade då kostat på den ca. 15.000:-  (ekolod, ankarspel, solceller och en massa jobb för att hålla den fin.)

Nästa båt blev en Nimbus 800 för 280.000:- som jag fick byta motor i då den gamla nöp.

Trots motorbytet så fick jag igen pengarna när jag sålde den för 375.000:- 3 år senare ( ok jag kanske förlorade några tusenlappar om man räknar alltOskyldig ).

Kan konstatera att det alltså inte är bullshit under förutsättning att man inte betalar några fantasipriser och håller sig till RÄTT BÅTAR

och vilka det är finns det nog lika många åsikter om som det finns båtar.....Cool

Roger

Fick med en smiley som inte skulle vara där

Senast ändrad av PCP-Roger | 06 februari 2009 | 09:02

Senast ändrad av PCP-Roger | 06 februari 2009 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chronic...det är möjligtvis inte du som är ägare till båten i tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu e det jo så att inte alla på forumet e last gammla och kommer ihåg vikken inflation vi hadde från mitten av 80 till början 90...

Det va faktiskt så att du kunde köpa en ny bil som vi gjorde -85 (en toyota) för 95 tusen, sedan få tebaks alla pengarna 3-4 år senare.

Men, det va jo så att en NY Toyota efter 3-4 år kostade kanske 135-140 tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lastgammal ....? Njaa kommer man ihåg depressionen på 30-talet så kanske man kan göra sig förtjänt av epitetet men 80-90 talet är väl att ta i .........eller?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack.

Han är inte säljare, framgår i första inlägget. Vi har alltså ingen här som ska sälja.

Du menar säkert verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, här ska ingen båt säljas...har just blivit ägare till den=) men tack för alla svaren var mest nyfiken om de var ett rimligt pris och det verkar så

MVH Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtar är ju värda vad dess köpare är villiga att betala.

Själv bedömer jag att båten är värd 20-25 tkr. Båten är ju trots allt rätt liten (jämför med styrpulpeten i förgrunden, eller roddbåtarna bredvid). Dessutom är den av okänt fabrikat och med lastgammal motor. Designen, tja - vad kan man säga? Antingen gillar man den eller inte...

Kolla vad andra sportbåtar betingar för värde på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...