Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
havstulpan

RYDS 478GT 510GTI 568GTI med starkare motor tips!

Rekommendera Poster

RYDS 478GT 510GTI 568GTI med starkare motor (ej fyrtakt pga tyngd och lite slöare). Hade tidigare en RYDS 530GT som jag var väldigt nöjd med denna hade 115hk motor och gick hur bra som helst. Nu funderare jag på att köpa lite nyare båt och motor. Van med den med stark motor vill forts. så så jag väljer mellan Ryds 478GT då med motor Mercury Optimax 75-90hk eller RYDS 510GTI med 90-115hk eller RYDS 568GTI med 115 alt 135hk optimax. Jag vet Mercury RYDS samarbetar har vissa erbjudanden men vill hitta en säljare som villig byta mot lite starkare motorval för att få lite mera snurr. Har någon erfarenhet av någon av dessa val så är jag tacksam för tips både det tekniska även fart och så bra båtfirmor. Tack på förhand. //havstulpan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 510 gti för några år sen, satt en mercury 75hk på den vid inköpet. Motorn gick bra men lät mycket, toppfarten var 38 knop. Bytte sedan till en yamaha 80hk fyrtakt, denna motor gick betydligt tystare, toppfart 37 knop. Efter diverse optimering av motorn fick jag upp farten till 39 knop. Den så omtalade rappheten i 2 taktaren fanns i ännu högre grad på 4 taktaren som kändes betydligt starkare.

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul intressant känner kanske som 510:en som ligger mittemellan är den mest intressanta då vi oftast åker 2st i båten, det skiljer ju ca 25000 på båtarna mot 568:an då ja inte åker så himla långt ut på havet även om det händer o det blåser så tror ja kanske mera på 510GTI för mig då jag hellre villig satsa lite mera på motorn där det inte skiljer lika mycket som på båtarna är det ingen som haft har en 115 hk optimax på en 510GTI viktskillnad mot 75hk är ju ynka 7kg....förstår akterspegeln är kraftigare på 568 men säker ändå haft ännu äldre typ RYDS HAJEN 495 hade 100hk powertrim på den den äldre inte sån teknik som dagens båtar har den gjorde ca 41 knop och för den tidens mått gick fantastiskt i sjön. Så då borde dagen 510GTI vara betydligt bättre o då är det inga problem. Så tacksam för flera tips och svar då det finns massor av RYDS ägare. Tack så länge //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ryds 568 GTI certifierad till max 115 hk  och en 510 till max 80hk?

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo det jag vet. Alla moderna båtar är snällt certifikaterade...vill man leva så okej vissa vill ha mera fart på båten..få ut mera...betala mera i försäkring betala mera bränsle...och då måste man respektera dessa som vill ha mera körglädje även på sjön och inte bara på landbacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 115 å 75 Hk är ju egentligen samma motor, lite annan utväxling bara.

Tycker att 510 är väldigt liten, jag hade alla dagar satsat på 568an med 115 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack jag tror det är det optimala för mig en 568:a tror 510 blir för liten även om ben stor dagens båtar sämre  i det praktiska om man t.ex jämför med gamla 530GT som var perfekt packa i. Nu får jag nog satsa på en 568:a väntar ännu på någon som har erfarenhet av större motorer. Tack så änge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

optimax 75 o 115 är inte alls samma block ,annan portning på 115!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hade en 510 GTI med 100hk Yamaha 4takt den gick bra men det känndes underdimensionerat. båten hade lätt klarat mer då den kändes framtung. 568an är igentligen samma båt fast lite förlängd därav enumera framtung. Jag hörde ett rykte om att när dom tog fram 568an så fick dom gjuta in mer vikt i bakpartiet på den för att den skulle bete sig rätt i vattnet. Jag tror att båda båtarna är helt ok men med mera motor en vad dom är godkända för så man får lite mer vikt bak samt mera krut.

Jag kan även tillägga att jag tror att nyare rydsar har fått betydligt sämmre kvalitee trots vakumteknik. Min 510a hade jag i en sommar och för det första så när jag tog upp den så var botten full med porer på vissa stållen. den typ av porer man kan se på betydligt äldre båtar som är solblekta och slitna. sen var plasten mycket tunn på vissa ställen samt tjock på vissa. på några stälen var gelcoaten så tunn att det lyste igenom en ljus dag och under var det luftblåsor. Jag har haft ryds förut och det känns som att kvaliteen har blivit sämre med åren.

Ryds är relativt billiga i inköp men kolla vad dom väger jämfört tex med en yamarin så ser man varför dom är billigare. mindre plast kostar mindre. olja är dyrt och plast görs av olja.

Lycka till med båtletandet.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressant höra du hade äverdimensionerat, du hade 4-takt kan tänka mig 90hk optimax känns mera rapp, fortfarande väljer jag mellan 510 eller 568 eftersom 90 115 är samma block så kan man leka med tanken att chipa en 90:a finns ju företag som erbjuder det på blocket. Lika 135/150 går att chippa till 175hk för en inte alltför dyr penning. visserligen blir det större påkänning på akterspegeln men man behöver å iandra sidan gasa så mycket måste däremot göra massor på vridet accelerationen. Ännu lite mera plus för 568 tycker den verkar nera rejäl tycker den har lite mera utrymme i båten blev bortskämd med min 530GT där. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju att sätta på en Yamaha F80 på båten. Den kan du gratis uppgradera till 100hk. F80 och F100 är exakt identiska förutom att F80 är strypt på 2 ställen. tar typ 10 min att göra det. Fördelen då är att den blir godkänd för 510an och i ochmed det så blir den betydligt billigare i försäkring. Doch måste det vara en F80 med insprutning kom 04 eller 05 tror jag.

I dagens läge är fyrtaktarna nästan lika pigga som 2taktarna och viktmässigt skiljer det inte mkt heller.

Akterspegeln klarar mkt mer en vad det står på skylten. När dom typar båtarna tittar dom på hur båten går i sjön samt att den skall flyta full med vatten, gå att svänga fult i full gas mm mm.  När dom typar båtar verkar det som dom räknar kallt med att en person som inte kan köra båt skall klara tex en fullgasgir utan att båten beter sig märkligt.

som exempel hade jag en Yamarin 5920 som var typad till max 115hk men jag hade 150hk. medans en exakt likadan båt förutom att den var öppen fram (bowrider) 5820 fick ha 150hk  exakt samma skrov och akterspegel mm. det ända som är tråkigt när man hänger dit lite motor är att det blir svårt att försäkra och om det går så blir det dyrt.

Jag hade en 510gti med yamma f100 och den hade det lätt gått att hänga på en större motor på.

Tyckte att 510an hade bra stuvutrymmen och jag ansåg att den var stor och bred inuti med.

optimaxen går nog att chippa som du säger fast om du tar en lite äldre mercury med förgasare såskiljer det en hel del även om blocken har samma cyl volym

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressant höra att även Yamaha har den möjligheten med uppgradering men det som tilltalar mig mest är nog Mercury/Mariner Optimax då Ryds är väl förberedda med instrument reglage mm vad jag förstår. 568:an med 135 verkar intressant...även om det blir lite dyrt. Jag haft kört flera båtar där jag valt lite större motorer en de typade för, jag har aldrig haft problem med försäkringen. Däremot en enorm körglädje har jag upplevt. Bestämmer mig inom ett par veckor. 478 bortkopplad och sen Optimax det ända jag säker på. Mvh Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med både 568 å 510 gti är ju att de är sidostyrpulpetare. Hade en Bella 440R å har nu bytt till en Örnvik 555 Commander - en mittpulpet. Otroligt mycket mer praktiskt med mittpulpet.

Ryds har ju 520 gts å 568 gts. 520 tycker jag iaf är värd att titta på.

http://www.blocket.se/vi/12701451.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/19439728.htm?ca=11_s&last=1

Eller varför inte en 620 gts

http://www.blocket.se/vi/18476588.htm?ca=11_s&last=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intesant det där med att uppgrdera en Yamaha f80 till f100 gratis och på ca 10 min

hur gör man?

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mellan luftburken och gasspjället sitter det ett kort rör av gummi. I det gummit sitter det en strypring av aluminium. ta bort luftburken. sitter med 2st skrúv med 10mm hylsa om jag inte mins helt fel. stick in en skruvmejsel mellan gummit och strypringen och bryt ut den. Ta sen ett rakblad och skär bort gummikanterna som höll fast strypringen så att diametern i gummiröret blir så stor som möjligt. Då har du i princip 100 hk. det enda som sen skiljer en F80 från en f100 nu är att hålet in i luftburken där det sitter ett litet galler är lite större på en F100 en på en F80 men det märker man knappt skilnad på gången av.

Jag har gjort detta på 3st f80n och på en tog jag även upp det sistnända hålet men det märsk knappt.

Jag har haft både F80 och F100 att jämföra med och jag vet att detta är det enda som skiljer.

Den första gången jag byggde om en trode jag även att databoxen skilde och köpte en dyrt men med fazit i hand så gjorde det ingen skilnad. Det viktigaste är att ta bort strypningen samt skära bort gummikanterna då märker man skilnad. Beroende på båt så kan du oftast gå upp en storlek på proppelern med bibehållet toppvarv och därmed högre toppfart.

och det bästa är att om du tex marchar så drar F100 mindre en en F80 i samma fart på grund av att F80n är strypt och nerdrevad med en mera varvvillig propp för att få rätt varvtal.

Läste en test mellan F80 och F100 och den testan visade även att F100 drog mindre.

Hör av dig om du har frågor

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på cdboxarna på F80 o F100 ,det är tändningen det är nämligen cdboxen som styr hur hög tändingen ska vara hur hög den ska vara på F80 så är den 17grader o 18grader på F100,så gör du om en f80 till f100 o inte byter boxen så går den med 1 grad för låg tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan stämma men det gör ingen skilnad på gången i detta fallet. Jag har testat båda varianterna och ingen märkbar skilnad i varesig toppfart eller varvtal.  en grad för låg tändning är heller inte skadligt för motorn. det är värre om man har för hög då kan motorn spika.

Mvh/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 08 februari 2009 | 08:58



Senast ändrad av Yammamoto250 | 08 februari 2009 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att placeringen av pulpet inte är den bästa då passageraren sitter längst in och andra sidan när man åker själv så borde båten inte gå snett då man sitter mitt i, en mittpulpet är nog ändå bättre, men det ändrar inte mina val 510 eller 568 får det bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan stämma ,det stämmer sitter inne med alla data ,inte full optimal förbräning din kommer att sota.ä skämt o sido de funkar säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar du med Yamaha motorer? Jag tängte eftersom du viste detta.  det står inte i manualen vad det är för grader på tänningen direkt. Tror du man kan flytta svänghjulsgivaren 1 grad framåt och kompensera detta? jag menar den givaren som talar om för databoxen i vilket läge vevpartiet befinner sig i. Jag har ingen F80 eller F100 kvar just nu men jag har en bekant som har en F80 som jag mixtrat med.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp de gör jag,de är data boxen som sköter tändinställningen,ändrar du givaren så blir det fel på lågfart i stället inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar ju var lätt som en plätt.....

kan man räkna med några problem med motorn efter ingreppet med 1 grad tändningsfel?

med ex vis tomgång,start eller något annat? det är ju en databox inblandad och den vet väl hur mycket luft motorn får/fick

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej inga problem. Jag har gjort om tre st F80. Märker ingen skilnad mot när databoxen är bytt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du föresten koll på skillnad mellan F200 och F250? Jag har bytt Databox på min F200 2008 års modell till en F250 databox detta gjorde att gasspjället öppnades fullt ut samt att jag fick båten att göra ca 6 knop till. är det nått mer som skiljer dessa motorer mer en databoxen?

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den är dyr men det är väll bara för att man inte ska köpa den. Jag var nöjd med farten på båten men jag blev så iriterad när jag såg att gasspjället bara öppnade lite grand och motorn kändes strypt.

som att ta en bil och spärra gasen på hälften och sen dreva ner utväxlingen på den så den varvar lika mkt i allafall.

efter att jag bytt box drar den mindre soppa i samma marsfart samt känns helt anorlunda i gången.

tråkigt att dom gör så med motorerna för det blir ju att man får släpa runt på 250 hk i vikt fast man har bara 200hk men det blir väll billigare för dom att göra så. 

Tack för att du kollade.

/Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...