Suede 0 Postad 4 Februari , 2009 Såg att mitt inlägg här på forumet besvarades i tidningen senare. Den som svarade förstod inte alls mitt inlägg. Jag var antaglien lite otydlig. Skall förbättra tydligheten lite, eller i alla fall försöka. Det det handlar om är skrovets volym kontra dess vikt och bottenvinkel. I VBs bemötande åberopade man att båtar som Anytech mfl var alldeles utmärkta båtar. Detta stämmer helt och fullt, om man bara tittar på ovanstående parametrar. Det jag menar är att om man har en lätt båt i förhållande till skrovets volym, måste detta skrov ha en skarp bottenvinkel för att inte bli olidlig att köra. Ex vis den Buster XXL som jag hade, köpte lite för att diverse båtjournalister höjde den till skyarna. Ja, det är en bra båt, på mindre insjöar. I grov havsjö är den fruktansvärd att åka i. Sedan har vi ett annat ofog som existerar här på ostkusten, akterhyttsbåtar, ex vis av typen Anytech, då framför allt planande sådana. Förstår att man vill ha en båt som är lätt att lägga till med, d v s få ombord den last som en sådan båt är avsedd att kunna hantera. Men där slutar den enda motivet med en sådan båt. Att ha lasten i fören på en planande båt innebär att man måste öka förskeppets bärighet (volym) för att inte båten skall gå på näsan. Denna ökade volym gör att båten inte kan skära sjön på ett behagligt sätt, utan slår och stampar oerhört. Att sedan lasten som ligger där, antingen blir genomblöt, alternativt blåser bort är ju ytterliggare en sak som ingen verkar ha tänkt något på. Att sedan skrovformen gör att man inte kan stå intill relingen gör inte heller det saken bättre. Ex vis om man vill fiska mm. För dykning funkar det inte heller, att försöka klättra över en relativt högt fribord är inte lätt. Så kort sagt, det är bara ytterligare en otjänlig båttyp som utvecklas och tillverkas här på östkusten. Duger på insjöar om de inte är för stora om man inte har andra behov med sitt båtägande än att bara köra den som laståsna. Tror att jag provocerat tillräckligt för idag. Tack för mig /Suede Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 4 Februari , 2009 Vem har påstått att den perfekta båten existerar? Den båten som är bra på att lasta i fören samtidigt som den går bra i sjö tom och är av storlek 5-7m finns inte. Det är två sidor på samma mynt. Dessutom, ditt inlägg kräver inget svar. Du har ju inte ställt nån fråga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Februari , 2009 Och det där har du suttit och klurat på i nästan 3 år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suede 0 Postad 12 Mars , 2009 Suttit o klurat på i 3 år... Hm, nej det är väl mera att jag ser allt mer i båtannonser för nyutveklade båtar och båtartiklar vilka typer av båtar som marknaden tydligen vill ha. Är ganska förundrad trots allt... Men det är ju som sagts tidigare, den perfekta båten finns inte. Men att ihärdigt utveckla och lansera otjänliga båtar är för mig orsakat av ren okunskap, framför allt hos köparna men också av tillverkarna som ju försöker att leverera de båttyper som marknaden vill ha. Efterlyser lite mera ansvar från deras sida. Det finns ju en kategori köpare som blir lurade av annonseringen och köper båtar som de egentligen inte kan använda på det sätt de tänkt. Det lyckliga med det är ju trots allt att de kanske lär sig och blir lite klokare. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Mars , 2009 Alla tycker inte som du ... så, har du skaffat mandat att föra talan ''för dom som blivit lurade''.. ..... eller är det bara DU som tycker en massa nu! -kanske så att du blev besviken på båten du köpt? ( bara en tanke om last på båt .. kör man mycket last så finns det lastbåtar . hoppas du fattar att det är lite lite svårt att göra en plandande transportbåt som är för vattenlekar och snabba turer med badmössa på huvudet och kärringen på en soldyna liggandes på akterdäck, i samma påse !?!?!?!) Tror inte jag har förstått vad inlägget ska handla om , kanske bara jag som är lite ''off''..!?!? Ursäkta i så fall ! //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser