robroy 0 Postad 4 Februari , 2009 Hej På er! I hopp om att få goda råd från erfarna sjöbusar undrar jag följande: Skulle en yanmar ysb 8g fungera i en 20 fots plastsnipa? Har i dagsläget en vp c 23 från 1955, 14 hk, i båten. Jag litar inte riktigt på c 23 an och tänker att det skulle kännas tryggare med en diesel. Om detta är fullständigt galet så var snäll och berätta detta. Bifogar en länk på en motor jag såg på blocket just. http://www.blocket.se/vi/20124600.htm?ca=15_s Robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aron2 0 Postad 4 Februari , 2009 Hej! Jag tycker det låter som ett vettigt alternativ. Viktigt är ju att kolla skickat på motorn, då motorn antagligen gått i saltvatten så kan toppen vara rostskadad. Dieselmotorer har ju inga känsliga tändningsdelar som tar stryk. Och om det skulle uppstå brand på båten så är en dieseltank att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 4 Februari , 2009 Tror att det är ett alldeles utmärkt motorval, Robroy. Jag har en kompis som har en Delfin, en båt som nästan är en kopia av en Myra, och han har en sådan Yanmarmotor. Mycket bränslesnål och tillförlitlig. Men inhämta gärna erfarenheter från personer som haft en sådan motor i en liten snipa i några år för att få förstahandsinformation. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 4 Februari , 2009 Tack för era synpunkter! Jag var lite rädd för att motorn var för klen. Inte för att snipan går fort, men jag vill gärna komma fram någon gång. Det låter ju bra att någon har en likadan motor i någorlunda liknande båt. Om någon har erfarenhet av ovanstående motor tar jag gärna emot fler synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser