Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Freppesito

hur montera styrning på utombordaren

Rekommendera Poster

hej , har en teleflexkabelstyrning modell m58 monterad i båten och tänkte koppla ihop den med den här motorn?

vad behöver jag köpa för att få det att funka.. och hur ska det monteras ???

kabeln är den här modellen (den nedersta:

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder7/7855-200.jpg

och ska kopplas ihop med den här motorn.

post-3630-1394235770,8566_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, detta kan ju vara nått.

7850-436 Kulhalva (SA88308) till kabel 7854-.. Breda rillor. (passar ej på styrrör 7854-900). Pris/par 60.-

Annars rekomendera ja att ringa till Hjertmans.

Vid nymontage av styrning rekommenderar vi styrväxel 7850-294 eller 7851-10 med tillhörande kabel 7857-, kontakta oss gärna för information!

Cool pejon

Senast ändrad av pejon | 04 februari 2009 | 10:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

saken är den att jag var in till hjertmans för att se vad jag skulle ha men den killen kunde inte svara ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag nu förstått frågan rätt så föreslår jag följande:

Skaffa en kulled som du fäster i hålet vid pilen. Sen fäster du den i änden på styrkabeln som kommer gå som jag ritat i på bilden.

I motordelen är det en bultände på kulleden som du fäster med en mutter på ovansidan. Om du söker på hjertmans efter 7850 och sen går du in under 7850-094 och kikar på den bilden så ser du en variant på det jag menar med artikelnummer 7850-820. Den varianten har gängad ände mot styrkabeln medan den modellen du vill använda ha motsvarande 7850-821 istället. Möjligen kan du köpa både dessa och förbinda dem med en gängad stång på ca 5 cm eller nåt (kan ju anpassas efter önskvärd längd) om det inte finns exakt det du behöver.

Jag lyckas inte hitta något pris på 7850-820 men hjertmans sökfunktion och även ordningen i katalogen är ganska usel om jag får säga min mening.

post-10005627-1394235771,0072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg en bild på att man kunde skruva ur bulten som går genom bägge akterspegelshakarna snett ovanför det röret du ritat in och trycka igenom styrröret där, är det så du menar eller..

men då undrar jag hur man låser den i sin position där för jag kan inte se några gängor som jag kan skriva fast muttern på styrkabeln i .

rackarns så kass man känner sig på det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte skruva ur någonting...

Men vi kanske skulle börja från början. Jag uppfattade det som att din styrkabel är fast monterad i båten redan, men den kanske inte har någon fästpunkt i akterspegeln?

Jag ska fixa fram lite bilder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser en överblick ut...styrkabeln är fäst i akterspegeln med en metallhållare. I denna sitter två halva plastkulor som håller fast i räfflorna i styrkabeln.
Detta är lösningen för att kunna skjuta motorn bort från centerlinjen för att styra höger. 
(eller styrbord om man nu ska vara marint korrekt men det tycker jag vi kan skippa för tillfället, finns väl ingen som inte fattar när man skriver höger istället för styrbord.)

Jag uppfattade det som att du redan har denna del klar. Att styrkabeln är monterad i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade skicka inlägget innan jag bifogade bilden...hehe.

post-10005627-1394235771,2003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en mer detaljerad bild.

post-10005627-1394235771,249_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK så då måste jag borra fast nåt i akterspegeln alltså.

då klarnar ju allt faktiskt , men är fortfarande lite nyfiken på den andra lösningen jag såg där man låter staget gå genom motorns akterspegelsfästen. har en bild (lite dålig ) men som kanske visar hur jag tänkte. däremot vet jaginte om det går på så gammal motor som jag har.

/tack .

post-3630-1394235771,2984_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah nu är jag med på hur du menar med den andra lösningen. Den har jag också sett men aldrig irl.

Jag tror (utan att kunna säga säkert) att den lösningen är vanligare på större utombordare då man behöver en säkrare styrning än den ett fäste i akterspegeln erbjuder.

Ang. att borra fast nåt i akterspegeln så brukar det kunna finnas en inplastad kloss eller liknande på båtar avsedda för styrning där man fäster hållaren till kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan se är din styrkabel av den modellen som ska gå genom motorfästet och ansluta till motorn, via en länk, på babords sida. Den passar inte till din motor.

Du ska ha den kabel som är överst på bilden, och fästa den i sidan på motorbrunnen eller i akterspegeln, och koppla den till motorn med en kulkoppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista bilden du visar är väl en hydralstyrning? Lite andra kostnader och också prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan du avgöra det utifrån den bilden?

Jag tror det är precis en sån styrkabel som trådskaparen har, men som inte passar hans motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag kan inte avgöra det men jag tror att det kan vara så. Böjen på utrustningen påminner starkt om en hydralstyrning. se bildexemplet.

Senast ändrad av j29tunnan | 05 februari 2009 | 15:24

post-17882-1394235771,4711_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, efter lite djupdykning så tror jag också att det är en hydraulstyrning på bilden.

Men i ditt fall handlar det väl om en lite äldre båt med en gammal (oberäknelig?) 20hk motor. Vilket jag tolkar som att du inte vill lägga ut alltför mycket pengar på lösningen med styrning.

Det går såklart att koppla ihop den styrkabeln du har med motorn du har om du bara får tag i rätt adaptrar. Kanske inte blir en lika snygg lösning som på fabriksnya båtar men jag tror som sagt inte att du är så sugen att lägga de pengarna ändå. Fast jag kan ju ha missuppfattat intentionerna förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten i sig är från -96 men motorn är ju en -70 talare.

men jag har inte lust att lägga för mycket pengar utan vill hitta bästa möjliga lösning.

Men det kanske är ett set med styrrör och akterspegelsfäste och sen en kulled till att fästa i motorn som är enklast. ville undvika att borra fast saker i akterspegeln men det kanske är oundvikligt.

/Frepp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i ditt fall så måste du ha akterspegelfäste,för du har inge fäste på motorn för styrrörsmontering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...