Groenling 3 Postad 3 Februari , 2009 Hej, jag undrar om det skulle löna sig att byta till en stålpropeller till en mindre båt/ moto? Vad tycker ni? Båten är en stypulpet på 4.75 m, motorn en Evinrude E-Tech på 50 hp. Det är ju båtmässan här i Gtb /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 3 Februari , 2009 Om du hoppas på högre fart så är det inte säkert du märker så stor skillnad, om bara motorn når rätt varvtal. Den största skillnaden brukar vara att en väl utformad stålpropeller tillåter att man hissar motorn mera, och därigenom når högre fart. Senast ändrad av Maximarcus | 03 februari 2009 | 20:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 3 Februari , 2009 Hej, Det är nog först när du närmar dig 100 hk du ser av någon nämnvärd effekt (ett par knop). De lär var sämre att backa med, om inte annat, slår du propellern i en sten ryker axlar och drev, vilket en aluminium med lite tur inte ställer till med. Men jag är själv nyfiken på att skaffa en till min 90 optimax, men vet inte om det är värt 5-6 tusen för 2 knop... /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 3 Februari , 2009 Jag tror nog man kan tjäna en hel del på en stålpropeller, i alla fall om man har en båt som gör ca 30 knop. Både i fart och komfort. Själv fick jag ett par knop extra i toppfart och bättre grepp med en Ballistic till en Honda BF75 på en Ryds 510 GTI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Februari , 2009 slår du propellern i en sten ryker axlar och drev, vilket en aluminium med lite tur inte ställer till med Varför det? Har inte stålpropellern också ett vulkat gumminav? Om man kör i is är det en fördel med stålpropeller, annars bara en merkostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 Det här med att propellern har gumminav eller ett innsatsnav av plast att de skulle klara av att inte ställa till med en krokig propelleraxel eller andra skador på drev de funkar inte ,det blir skador ändå för det hinner inte med att slira .Så för att minska skadorna är en aluminiumpropeller bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 5 Februari , 2009 Så en kompositpropp typ Propulse borde vara ännu bättre ur det hänseendet? De bladen är väl gjorda för att gå av helt vid närkontakt av tredje graden så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 fast propuls är ju bös,de går ju ej att laga,finns ingen vitts med de,fast de lär ju inte bli nå skador på propaxel med en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 5 Februari , 2009 Ojdå, risk för OT här nu men vi pratar ju ändå propellrar... Jag är så fascinerad av att så många tycker ProPulse är skräp, för när man kollar lite närmare så visar det sig att ingen av de som skriver ner den har använt en själv utan känner någon som haft en osv. osv. alltså helt baserat på rykten och inte egen erfarenhet. Lite som Bayliner-prylen... Frågar man sen på vilket sätt den är dålig så får man ofta svaret att toppfarten sänktes med ett par knop. Vilket verkar stämma exakt med hur den ska fungera. Bättre marschfart på samma varv, till kostnad av toppfart. Betyder det att den bara är dålig om jag vill höja toppfarten? Andra svaret man kan få är att den är av plast dvs kompositmaterial, vilket jag ibland undrar om man förväxlar med kompostmaterial... Anledningen till att detta skulle vara dåligt är att plast är antingen för mjukt och böjer sig eller för hårt men klent och går av, beroende på vem man pratar med. Men enligt tillverkaren är materialet hårdare än alu, och ingen skeptiker har kunnat visa upp att det inte stämmer... Att den inte går att laga...nja men bladen säljs för 100kr/st. Låter billigare än att skicka iväg en alu/rf-propp för att laga för 1000kr när man stött emot något och proppellern hållt. Har hittills bara hittat en person här ute på MG som verkligen använt sig av en ProPulse till över 100hk och han tyckte den funkade fint. Har ingen Propulse själv men blir väldigt nyfiken på varför den är så avskydd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Februari , 2009 100Kr st ??? ett blad kostar 300-350:-,känner flera som använt denna prop då bladen har gått av särskilt vid sjögång då motorn har tagit tjyvluft eller rättare sagt propellern har varit upp i ytan å sedangreppat o bladet har gått av .ända vittsen med denna prop är att de går att ställa om stigningen.ingen erfarenhet ja inte vet jag men jag har det som yrke . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peakpeak 0 Postad 5 Februari , 2009 En aluprop böjer sig mer än en stålprop. Med bara 50hk tror jag den böjningen är marginell. Om du vill uppnå högre fart ska du titta på varvtalet vid max pådrag och jämföra det med fabrikantens rekommendationer dvs vid vilket varvtal motorn ger full effekt. Om det är stor skillnad kan det löna sig att byta till en (alu)prop med annan stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Februari , 2009 E-tec har stora växelhuset samma prop up till 115 ,vid på körning så blir det mycke större skador på en sådan aluminiumpropeller änn en stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Februari , 2009 Jag kikade in på propulse hemsida, och det skiljer en hel del i pris beroende på storlek och antal. Som billigast kan man köpa bladen i 4-pack för 125kr/st, som dyrast kan man köpa dem i 1-pack för strax under 300:- Så vi kan nog enas om att spannet ligger någonstans mellan 100-350kr/st beroende på motorstorlek och återförsäljare. =) Det låter väl rättvist? Jag förutsätter att de du känner som använt den propellern har reklamerat produkten om den gått sönder under normal användning. Vad har de fått för svar från tillverkaren/återförsäljaren? EDIT: Blev en smiley istället för kr/st när man använder :- Senast ändrad av Dawa | 06 februari 2009 | 11:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Februari , 2009 När jag skrev att de flesta inte har egen erfarenhet så menade jag just att de inte själva kört med en Propulse...utan bara hört att den är dålig från andra personer, ungefär som du beskriver att du gjort. Jag har all respekt för ditt yrke och din kunskap inom detsamma, men det låter ändå som du saknar egen erfarenhet av att ha testat Propulse-propellern, och det var det jag menade i inlägget. Inte att du saknar erfarenhet av båtar eller propellrar i allmänhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Februari , 2009 Ja jag har tappat räkningen hur många som har kommit med blad som har gått rakt av ,vid lite efter forskning så har det varit kraftig sjö gång,men de är klart som reserv propeller duger väl den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Februari , 2009 Jag hoppas du inte tar illa upp att jag går på om det här, det är ju inget personligt mot dig...men det är något som inte stämmer när en produkt ska vara så extremt dålig samtidigt som ingen människa kan visa upp fakta (reklamation, kontakt med tillverkare e d) eller ägt en propulse själv av de som säger att den är så dålig. Jag är väldigt intresserad av att höra hur det ligger till. Är produkten usel eller är det bara ett rykte? Skulle det stämma att alla propulse går sönder (det verkar som 99-100% går sönder enligt ryktena) så borde ju tillverkaren dra in modellen eller produktutveckla, kanske t o m måste återkalla alla propellrar pga att sjösäkerheten äventyras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Februari , 2009 nej nej jag tror inte att alla går sönder ,de beror säkert på hur man far fram med grejorna,de jag har sätt de har bladen varit rakt av ,de har gått av vid kraftig sjö gång då propellern har varit upp i ytan å sedan greppat då har de ej hållt,eller så har de kört på sten o propeller bladet har tagit skada givit vis men att även navet har pajjat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Februari , 2009 Ok...de som gått på sten kan vi ju utesluta ur ryktena för där ska ju bladen gå av. Men det låter ju inte bra om en propeller kan tappa bladen vid normal körning. Till normal körning räknar jag kraftig sjö där man kan hamna över ytan med propellern. Om inte annat är det väl just i såna lägen en propeller verkligen måste hålla. Vet du om någon av de som råkat ut för detta varit i kontakt med tillverkaren eller återförsäljaren? Vore intressant att höra från någon som varit med om det för att få reda på omständigheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Februari , 2009 De som har haft propuls propellrar med skador har haft tyngre båtar o motorer över ca75hp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Februari , 2009 vet ej om de har kontaktat generalagenten de har köpt en ny eller renov aluminium prop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser