Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Magne

Finns det några smartcraft experter?

Rekommendera Poster

hej, jag överväger att koppla in ett Smartcraft SC1000 system monitor instrument till min 90 hk optimax -2008. Jag behöver självklart en kabelsats från motorn till instrumentet, men behöver ( läs: måste) jag ha någon junction box? Jag tänkte inte ansluta några anlaloga givare som finns tex i bränsletanken jag har på min ryds 568gti.

PS jag håller på att koppla in en garmin flödesgivare GFS10 också, så en del info kommer att finnas tillgängligt på två ställen.

/magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har själv en 568:a med 115hk optimax har ett Smartcraft men ska komplettera med det andra så jag får både varv och speed instrumentet 86mm intrument. Det du behöver är en kabelstam (kablage) från motorn. Skall du bara ha varvräknaren?? I så fall behövs ingen junctionbox , bara om du ska ha båda insrumenten. Skall du sedan vilja visning av fart i instrumentet så måste du komplettera med en paddelhjulsgivare mellan instrument och akterspegel, välj i så fall en givare som har både fart/vattentemp/lufttemp. Om du senare vill komplettera med flera instrument i smartcraftserien 52mm instrument så kopplas de in från kabelstammen mellan junktionbox och varvräknaren, men som sagt var bara varvräknare ingen box. Men vad jag förstår så vill du ha båda instrumenten och fartgivare med box....dyrt. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Läste för dåligt såg nu du skulle ha System monitor då behövs ingen junctionbox utan bara en kabelstam från motorn och vill du komplettera med 52mm instrument så kopplas de vidare från System monitor. Och där som jag ser det finns inte möjligheten till paddelhjulsgivare med temp.funktioner. Men dyrt även system monitor...men underbara instrument vilket alternativ du väljer, om ja vore du så hade jag valt SC1000 varvtal/speed instrumenten. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack för svar !  De kablar som idag går från motorn till de analoga instrumenten på min 568, skall de vara kvar? och så skall det till en ytterligare smart craft kabel från motor till ev smart craft instrument, eller har jag fattat det fel. Det är inte så att det finns en analog box någonsatans på vägen? Både båthandlare och mercury återförsaljare verkar ha svårt att redogöra för hur det hänger ihop.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min motor 60EFI 2004, var det ett ledigt uttag i motorn just för smartcraft.  För mig var det bara att ansluta och mitt smartcraft instrument fungerade direkt. Skulle tro att det är lika på din motor.

Tips att köpa Systemtach istället för system monitor

Jag delar din erfarenhet att handlare i sverige är mycket ovetande om hur detta ska kopplas in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Har du analoga instrument i övrigt?  Går det analoga kablar till analoga instrument och så ,om man så önskar, kan man koppla in ytterligare en smartcraft kabel. Det är väl inte så att det bara går att köra med antingen eller?

/ magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är rätt övertygad att det går att köra med både analoga och digitala (Smartcraft) instrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Som sagt var håller med köpt SC1000 Tacho/speed. Det analoga är kvar för dina gamla instrument, de berörs ingenting av Smartcraft. SC1000 har en egen kabelstam en blåfärgad som ansluts på färdig plats i motorn (medföljer i kitet) denna kopplas in i junction boxen om man väljer ansluta speed instrumentet annars rakt in i tacho instrumentet (snabbkopplingar). Passar alla Mercury/Mariner från årsmodell 2002. Vid äldre motorer då gäller annat där kan jag inte svara hur det ser ut. //havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,  Jag kan nog komma över både ett Smart Craft monitor instrument och ett SC1000 Tacho/speed instrument  (vit taval), kkt billigt men de saknar kabelstammen. Frågan är vad en kabelstam kan kosta?

Mina analoga mercury instrument har svart tavla så det bli inte särskilt snygg med en vit vararäknare mitt upp i den i övrigt grå/svarta instrumet panelen.

Tack för klara besked  // Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte mitt på Ebay från USA. Skulle tro det är en bra affär idag trots dollarkursen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den blå kabeln behövs ej längre till nyare motorer med den nya motorkabelstammen 14- polig om man ska ha system tach eller speed. Installation av systemmonitor tillsammans med analoga instrument o infällt/toppmonterad reglagebox  o separat tändningslås.dra ur kabel 892990A1 ur kontakten vid kabelstammen,Montera Junctionbox 878492K14 direkt där kabeln till analoga instrument satt.Från junctionbox koppla in kabel 892453A01  (Hona-Hona) ,Koppla in kabel 892990A01 som drogs ur från början och som sitter fast i de analoga instrumenten in i kabel  892453A01,Montera Systemmonitor i instumentbrädan och dra kabel 892453A01 (Hona-Hona) in i juctionbox till systemmonitor 879896K11. Urs lite rörit med alla dessa kblar har läst ur ett service medelande. (Fast det borde gå endå tycker jag med enbart den blåkabeln o systemmonitor?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om intresse finns har jag ev ett SMARTCRAFT instrument till övers, ett TACHO helt nytt som jag ej behöver så ni vet med kablage bara att att ansluta normalpris DYYYYRT så välkommen ge ett bud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vilken färg har ditt Tacho instrument? / Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för kännedom instument sargen går att byta ut finns vit ,svart, krom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har vita instrument, och precis som föregående talare säger så går sargerna att byta ut har för mig det kostar ca 150kr:-/st.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jo jag är med på att går att byta ringarna runt om, det var bakgrundsfärgen face som de kallar det i katalogen ja syftade på. Men om jag fattade dig rätt så är det vit bakgrund på ditt extra instrument. Kontaktar dig ev via mail.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Nu är det löst.

Jag har den gamla reglageboxen med gamla kabel stammen och med skarvningpå en ny motor. Men jag har hittat ett matchande uttag på motorn, där jag kan koppla på en blå kabel och dra direkt upp till min Monitor. Den blå kabeln är inte billig....

Tack för alla svar som bidragit till mina smartcraft insikter.

/ magnusGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt kolla efter smartcraft utrustningen på ebay, torde vara en bra affär trots dollarkursen idag.

En snabb koll ger att det finns nya kablar från $50. (20ft)

Vad kostar den i sverige?

Senast ändrad av rocketeer | 19 mars 2009 | 13:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, omkring 500-700:- men har inte bestämt längden ännu. / Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den blå kabeln artnr 84-879982T20 6,1m pris 1012:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Solen värmer och isen ger sig iväg...i helgen ska jag montera in mina smartcraftinstrument  SC1000 tacho/speed. Jag har även köpt till en paddelhjulsgivare med fart/vattentemp funktion problemet är att beskrivningen saknas hur var man kopplar in den jag kollat alla kavelhärvor runt instrumenten och det finns inget som passar. Det är ett 4-poligt kontaktdon med färger vit, blå, svart och gul på kabelparterna. Är det så att den ska kopplas in i motorn istället? Var där i så gall? Paddelhjulsgivaren är en Quicksilver art.nr: 859223. I övrigt är det inga problem med installationen. Får över ett tacho instrument och blå kabelhärva om intresse finns. Tacksam för tips och hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den ska kopplas till en härva som heter 84-881244A1 den ska sedan kopplas till motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS!   Fel artnr på kabeln ska vara 859743T03 kabelstam olja ,tank,fart 695:-.DET ÄR VÄL EN ÅRSMODELL  08,den tidigare kabeln var till en äldre motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det sitter ju redan en kabelhärva på givaren med påpressade kabelhylsor så det borde finnas en färdigt kontaktstycke i motorn jag ska väl inte behöva ytterligare en kabelhärva?? Jag ska ta bort kåpan idag kolla om jag kan se något. Tack så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den här kabel härvan kan du koppla in bränsletank o oljetank också.enl mina papper så ska den vara med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar inget ledigt 4-pol don i motorn letat som en tok...bredvid SMARTCRAFT (blå kabel) där den är ansluten på motorn där finns det en 8-poligt don som inte är använts, kan det vara så att det är där jag ska koppla in den extra kabelhärvan du beskriver? Att den sen fördelar sig till de olika givare så jag får min 4-poliga till paddelhjulsgivaren/temp och rest 4 poler är för annan ev givare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blå kabel på en årsmodell 08?på de nyare åsmodellerna behövs ingen blå kabel den är nu mera inbakad i kabelhärvan mellan motor o reglage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat lite närmare i kopplingschema  rigging guide är en jävla röra med dessa härvor ,du måste ha en kabelhärva som jag fattar som heter 859743T2 o den ska kopplas in vid kontroll module ECM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ser ut som att du ska ha även den härva som jag tidigare sa va fel 84-881244A1 den ska kopplas in på diagnos utaget vid ECM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...