sea-ray_230 0 Postad 6 Mars , 2009 Besvikelse. Inte ett ord om deras tabbe med att dom missade att det var prototypen dom testade som att det skulle vara den som släpptes till konsument, trots att finnarna påpekat att det var just för att kunna förbättra prototypen innan den gick till konsument dom ville att journalistkåren skulle tycka till först. Lite svårt att erkänna misstag känns det som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Mars , 2009 -jag har tagit ställning, min protest är att INTE köpa båttidningar mer ! Efter att ha läst denna tråd och även båtbesiktningar/tester ,och inte att förglömma ,även ''drabbats'' av en så kallade experter , så vill jag säga detta ! Alla ''experter'' är så duktiga på att ''tycka'' en massa !!! Men, så fort det kommer ett eller flera faktakrav/påpekande från andra personer med andra erfarenheter/kunskaper så blir man som ''expert'' ännu mer angelägen att vidhålla sin egna uppfattning !?!?!? Jag verkligen ogillar folk som inte förstår att ''allt är inte hugget i sten'' ,har man den inställningen som människa så stoppar man en normal utveckling , på ALLA plan! Patetiskt ..eller hur !? //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 6 Mars , 2009 Jag är inte ett dugg förvånad. Inget är nytt under solen. Som jag skrivit ovan - författaren/experten till just denna artikel har under många år blottat sin naivitet och okunskap. Här är ett exempel igen (finns lite länkar i något av inläggen också): http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/84163E32D86102D3C1256FB700239E36?OpenDocument Synd att nuvarande chefredaktör nästan verkar avguda de gamla redaktionsmedlemmarna, istället för att agera just - deras chef. Som Janne Långben sade - vem är det som kör egentligen ?. Senast ändrad av IngemarE | 06 mars 2009 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo4ever 0 Postad 6 Mars , 2009 Det har ju aldrig publicerats ett test av Finnmaster F68 i ViB. Jag har gått igenom alla tidningar. Senast ändrad av Ockelbo4ever | 06 mars 2009 | 17:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 6 Mars , 2009 Det var i ett test av Yamarin 68dc som Finnmastern var med på en hörna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 Några anmärkningar från min sida: jag vet inte så mycket om båtar desto mer om bilar. och tittar man i biltestvärlden finns det faktiskt inte många biltestare som är kompetenta. Det har hänt att de kissade på sig (nästan) när de åkte med mig. kompetensen från en av motormännens redaktörer var att han har kört 500 000 km i sitt liv...Ingen ingenjörsutbildning inte ens tekniker. Jag har varit med om presentationer där jag åkte med tidningens testare på avspärrad område, där stanken av alkoholen i bilen gjorde mig yr i huvudet. Och då ville de bedömma bilens beteende i extrema situationer och ser knappt konerna som visar älgtestens bana. Och de skriver sedan om detta... Dessutom finns det en hel del tidningar som köper testresultaten och gör bara redaktionella inslåg. Ang båttester skulle jag gärna veta vilken kompetens de egentligen har. är de självlärda med erfarenhet som merit eller har de en maritimt utbildning? och i motorbåtsnacket efterfrågade jag vilken båttidning ni tyckte är bäst (för motorbåtsfolket) och det var inte VB som kammade hem segern, utan PB. Alla tester är subjektiva, t.o.m. de objektiva resultaten, eftersom tidningen väljer vilka resultat som skall visas. Testerna är i mina ögon bara en fingervisning, sedan får man bilda sig en egen uppfattning. /Sven Senast ändrad av Groenling | 08 mars 2009 | 10:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 13 Juni , 2009 Vill bara kompletera med en bild som visar att båten gör mer en 44knop som Jelving säger. detta med en proppeller som gör att den varvar rätt samt motorn rätt tiltad. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 13 Juni , 2009 en till med varvtalet också. kan tillägga att det sitter en orginal yamma rostfri propp på båten. inget special. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 13 Juni , 2009 I dom farterna får du inte med dig Jelving!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 13 Juni , 2009 hittade en bild på nätet från testkörningen. PS, lägg märke till den optimerade monteringshöjden på motorn samt trimplanens opimala vinkel vid högfartsteser. tilten är ochså rätt optimal /Daniel Senast ändrad av Yammamoto250 | 13 juni 2009 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 13 Juni , 2009 Hittade du bilden på Vib hemsida? Trodde inte man fick supa på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 15 Juni , 2009 Nej jag goglade bara på Test F68 och hittade bilden där på nån finsk sida /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 15 Juni , 2009 Jelving skall ju enl VB vara expert på allt med båtar, hmmm. Hur kommer det då sig att han inte lyckas få upp båten i mer än 44 knop? Är det ingen som visat honom vad powertrim är? Nä skämt och sido. Det säger rätt mycket om kompetensen hos denne expert För övrigt så är alla dessa konstiga tester helt ointressanta eftersom dom hela tiden bygger på en persons grunduppfattning om en båt, detta färgar ett test. Sätt mig på att testa en Ryds så lovar jag att det inte blir några vackra ord eftersom jag är helt färgad av alla problem/reklamationer jag under åren fått utstått med dessa farkoster. Det blir lika missvisande till konsument som Jelvings märkliga tester. Lägg ner detta och skriv lite fakta om nya båtar stället. Tester gör ju bara att trovärdigheten för dessa repotage blir lika med noll eftersom dom uppenbart är missvisande och färgade an testpersonens egna tyckande som i detta samanhang är helt ointressant eftersom hanm bevisat att han inte kunde köra denna båt och hur är det då med andra testbåtar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Augusti , 2009 efter att ha sett en film med ett test av Vib så tror jag att jag förstår varför det blir som det blir. Kändes lite som när glenning kollade att det fanns handtag på insidan av bagageluckorna på bilarna samt vart man skulle fimpa ciggaretterna. skulle vilja se båtar med bilsäten. det skulle säkert bli skitbra rent ergonomiskt och fuktmässigt. Och bara så ni vet ni som fiskar i era båtar. dessa är inte på ricktigt sen undrar man ju vart gränsen går om båten måste ha fotstöd eller ej. Vad är lite lite prestanda? http://www.youtube.com/watch?v=47eZGs8Rk1k&eurl=http://www.vibatagare.se/&feature=player_embedded#t=12 Ps. I nästa nummer Test av F68an. då får vi se om det är prototypen eller om dom har fått låna en ricktig denhär gången. skall bli spännande att se vad dom lyckas klämma upp den i för fart. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lolle 0 Postad 27 Augusti , 2009 Hej. Nu har testet av F 68 kommit ut i VB .Komentarer om testet mot Yamarin.F 68 ägare berätta om era erfarenheter om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 27 Augusti , 2009 Hej igen, Ja nu har testet kommit och jag kan ju börja med att säga att searay 230 längre upp i tråden hade rätt ang två saker. det ena var att dom måste ha blandat ihopp båtarna. dels för att toppfarten fortfarande är aldeles för låg och dels för att på en bild när man visar instrumenteringen i F68an i testet så har man lagt in en bild på Yamarin 68DCs instrumentering. Varför? den är inte ens lik och dessutom står det Yamarin på ratten. inte proffsigt. Det andra han hade rätt om var att det var en prototyp dom testade. dels för att det inte fanns nån annan vi det tillfället men även för att på bilderna i testet som visar den felplaserade förarstolen så syns det att det är en prototyp. Kommoden som dom kallar det ser inte ut som på min båt som är en av de första serietilvärkade och stolen sitter inte så långt till styrbord som den gör i prototypbåten. det har finnarna ändrat på efter synpunkter från jornalister och återförsäljare som testat prototypen. konstigt att VIB inta fattade att dom skulle testa och utverdera en prototyp när alla andra gjorde det. Känner heller inte igen att båten skulle vara lite orolig över 40 knop men även detta har jag hört ryktesvis att finnmaster gjort om skrovet en aning på dom som kom efter prototypen men det vet jag inte 100% för det har jag bara hört från en på finnmaster. finns en hel del grejer på bilderna som är ändrat på dom serietillvärkade tex trapstegen in i båten från fördäck ser anorlunda ut samt att man gjorde om inne i ruffen för att få en liten trapp ner så man kan kliva ner i ruffen och sätta sig och inte behöva kravla sig in. även kappellgaraget ser ut att vara lite ändrat. jag vet att dom hade lite mjuk stoppning i stolarna i prototypen det är ändrat. Endel knappar och säkringar sitter på andra ställen. Det är konstigt att VIB inte lyssnar på oss som har båtarna när vi säger att dom testat en båt som inte finns att köpa och att dom borde göra om testet så publicerar man endå ett gammalt test av en prototyp. searay 230 är förvisso en återförsäljare av finnmaster men även för Yamarin så jag tror inte han ljuger som VIB verkar påstå. Min båt går fortfarande i drygt 50 knop med två pers och motorn monterad som den skall. (altså o-lyft) fast den legat i hela sommaren. den går som på rälls och jag vet att Jejving och kompani har skrävlat om hur mycket båt dom kört och deras kompetens men jag är också uppvuxen på sjön och jag har kört mycket båt i mina dar tex Yamarin 68 DC och jag kan säga att deras beskrivning av vissa detaljer måste vara taget ur luften för det stämmer inte alltid. Båten fick ju förövrigt bra betyg men den så kallade tunga missen som färgar av sig finns inte på dom serietillvärkade båtarna. och sen är det nog inte en så tung miss. Ta fram en skruvdragare och flytta ut stolsfästen några centimeter så blir ju även prototypen helt ok på den punkten. Det var mina synpunkter på testet. Jag är ingen proffesionell jornalist men Detta är vad jag tycker om saken. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Augusti , 2009 Men problemet måste väll sitta hos båttillverkaren som släpper ut prottyper till VB Eller? Om de sedan blandar ihop båtar, sina testresultat och inte är i sina sinnens fulla bruk så bör du väll ta direktkontakt med ansvarig utgivare på tidningen och föreslå att du lägger ut motsvarande kommentare här på forumet och inbjuder dem till att besvara dina kommentarer. Om inte det hjälper kan du ju kolla med Sverker om han vill hjälpa till att såga dem. Eller så skiter man i det och köper inte tidningen mer. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 28 Augusti , 2009 jo vist är det tillvärkarens problem att han släpper en prototyp till VIB. men samtidigt som man gjorde det sa man att det var just för att pressen skulle få shansen att säga sitt och sen skulle man rätta till ev missar. rätt smart tycker jag men såhär i efterhand värkar det inte varit så smart. självklart kan man skita i det så viktigt är det inte men eftersom vi pratat om detta tidigare så känns det självklart för mig att i allafall komentera testet när det väl gick i tryck. många andvänder dessa tester för att vägleda sig vid båtköp och litar blint på dom. nu råkar just jag veta nått om den båten men förstår hur mkt fel det måste vara i andra tester som man inte granskat med lupp. Jag har redan slutat köpt dessa tidningar men kunde inte låta bli att köpa denna för att se vad dom kommit fram till. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 28 Augusti , 2009 Ringhede; Angående det där med att påtala för ViB att de borde göra på ett annat sätt elelr att något är fel, så vet jag och flera med mig av egen erfarenhet att det är lönlöst: 1. Man ändrar sig aldrig. Man har alltid rätt, eftersom tidningen har kompetenta testare som vet vad de sysslar med. 2. Om någon läsare påstår att ViB gjort fel så stämmer det inte. Redaktionen är givetvis mycket kompetent och är ofta hyggliga att tala om sina oerhörda CV för oss mindre vetande läsare, så vi verkligen skall förstå hur kompetenta de är. 3. Skulle man uppnå testresultat som verkar orimliga är det fel på testobjektet. Inte testaren eller testmetoden. Som den artikeln där de testat tre olika Yanmar-drivlinor på samma båt och fick fram förbrukningssiffror som var mer än motorn teoretiskt skulle kunna dra, vilket jag påpekade. Du tror väl inte vi åker över hela landet med okalibrerad utrustning !??!?. Nej, det tror jag inte. Men den som testade/mätte saknade all djupare insikt i hur bränslesystem på en diesel fungerade, och hade kopplat in utrustningen fel.... Kom det en rättelse i tidningen ? Nej, det måste varit fel på tillverkarens siffror. 4. Det man inte kan snor man gärna från andra. Tidningar, böcker - ja vad som finns till hands. Källan.....varför skall den uppges ? Det är ju JAG som skriver ? Anders Jelving är väl en av dem som genom åren avslöjats vara riktigt flitig på att utföra tester på sin kammare och framförallt att planka annat han kommer över (se tidigare i tråden) för att försöka verka kunna saker han inte har en susning om. 5. ViB:s testare har jag själv sett bakfulla vid åtminstone en testning. Testet i tidningen blev också därefter. Nu skriver jag INTE att det är så det brukar gå till, men att se det en gång är en gång för mycket för mig. För mig är valet enkelt - jag prenumererar inte på denna tidning längre. I synnerhet inte efter de bemötanden man fick när felaktigheter påpekades. Även om mycket av barnsligheterna kunde tillskrivas förre chefredaktören Lasse Genberg så är det ju samma ViB (med samma personer inblandade) fortfarande. Inse att ViB är som den är. Den fyller faktiskt sin plats den också. En skvallertidning i båtbranschen, med glassiga reportage och tester som kan vara kul att läsa men som inte har speciellt mycket faktavärde. Lite som båtvärldens Aftonbladet. Gillar man det skall man prenumerera på den. Om inte, kan man låta bli. Senast ändrad av IngemarE | 28 augusti 2009 | 08:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 28 Augusti , 2009 Högst anmärkningsvärt att Vb inte ens nu kan erkänna att dom totalt missat anledningen till att testa prototypen. Men, men dom ville inte åka till FDinland som resten av pressen utan skulle göra det på sitt sätt i Norge. Jag har numera inget som helst förtroende för dessa tester eftersom dom helt klart i texten skulle ha klargjort att båten dom testade inte finns att köpa. så vad är då meningen att testa. Vad är skillnaden mot att dom sätter en motor på en av Ryds skrovformar och åker ut och testar. Formen finns inte heller att köpa men däremot båten. Det dom skrivit som miss ang stolen var på prototypen och är ändrat på de som säljs samt att skrovet, komoden, elsystem, kapellgarage, dynstoppning, mm mm inte är det samma. Lägg ner testerna eller börja erkänna att även ni sk båtproffs gör fel. Men försök få en journalist till detta. Spelar ingen roll i vilket sammanhang det är, journalister är de mest ofelbara mäniskorna som finns i vårt land, enl dom själva. Båten gör ca 50 knop i sötvatten och nu körde dom i saltvatten där det går lättare och bara det säger väl att dom som testkör inte har kompetens till detta. Förtroende noll, noll osv. Tror f-n att Sverker Olofsson gjort detta bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 28 Augusti , 2009 Kul att se att dom tror att Yamarins 68Dc panel sitter i Finnmaster F68. Hur är det egentligen med testerna. Testade dom båda på en gång kl 07.00 dagen efter?? Ja då blir det nog tokigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 28 Augusti , 2009 Re: sea-ray_230 Hej. Du är ju enligt uppgift säljare av både Yamarin och Finnmaster, vad är din erfarenhet av dessa båtar, F 68 o 68 DC, om du jämför dem. Ge gärna för- respektive nackdelar. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 29 Augusti , 2009 Oj, Jag är nog lite för jävig för att besvara din fråga eftersom båda båtarna finns i sortimentet. Tycker du ska lyssna med dom som äger dessa och vad dom har för erfarenheter. En sak är dock klar, båda båtarna är av bra kvalité och har goda sjöegenskaper. När det gäller F68 så vill jag än en gång påpeka att båten VB testad inte är den som finns ute på maknaden och det borde VB veta. Synd bara att dom av någon underlig anledning vägrar erkänna att dom inte förstod vitsen med att dom skulle testa den båten. komma med ett utlåtande så fabriken kan göra eventuella justeringar. Det fattade övrig media och Finnmaster tog hänsyn till deras kommentarer, modifierade båten och sedan släppte ut den på marknaden. Så att VB överhuvudtaget publicerar denna test är för mig ett mysterium eftersom båten inte finns. Vad är meningen med sådana tester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 November , 2009 Jag ahr stor erfarenhet av deras tester och kan med gott samvete säga att dom är pålitliga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 November , 2009 Ja, jo... om ViB testar öskar skulle jag möjligen kunna lita på dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 November , 2009 Sedan att dom inte riktigt vet vilken båt dom testat och inte hellr kunna kört dom och ej heller talar om i artiklarna att det var en prototyp som inte finns att köpa, fel bilder, fel fakta osv spelar enligt dig inte så stor roll, eller??? Det är inte tillförlitligt och ärligt mot läsaren och detta upprepas gång på gång, så jag undrar på vilka grunder du tycker att det är tillförlitligt? Håller med föregående talare. Testade dopm öskar så kanske det inte skulle gå fel gång på gång.............eller f-n vet föresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 November , 2009 Jo men Styrbjörn vet ju allt-åtminstonne om man kikar lite på svaren han gett i ett antal trådar- och så jobbar han nog på Biltema(eller kanske äger det?) så nog är testerna tillförlitliga alltid. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 November , 2009 Nä fy för sådanna här tester, rena skiten. Författade av rena nollor som dessutom säkert är både korrumperade och opålitliga. Nä tacka vet jag att en rejäl karl vet allt bäst. För det är jag. Kan allt och behöver alldrig fråga om något. Finns ingen som är bättre. Gör allt rätt och endast andra gör fel. Så det så. Litar inte på någon. // Senast ändrad av Ringhede | 05 november 2009 | 12:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 November , 2009 Äntligen en själsfrände, helt underbart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 5 November , 2009 Jajemen! Kan mycket om allt beroende på att jag jobbat i många brancher och ofta när jag är bland folk så retar dom sig på att jag vet så mycket mer en dom. Tyvär är det sån jag är. Men jag uttalar mig aldrig om jag inte vet till 100% att jag har rätt. Beträffande biltema så äger jag det inte men jag var med för ca 40år sedan då det startades upp av StenÅke Lindholm och konsultade honom hur verksamheten skulle växa och bli till det den är idag. och man får väll med facit i handen säga att jag och StenÅke lyckades. Detta var vår affärsidee, ”Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris” och vända sig framför allt till bilägare genom att formulera målgruppen som ”Utbudet skall omfatta det mesta en bilägare behöver till sin bil” Där har ni min storry. Jag heter Givetvis inte Styrbjrn i verkligheten men en man i min possition måste få vara lite annonym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser