Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Yamma

Vi Båtägares tester!

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare!

Precis som många av er andra är jag prenumerant på flera båttidningar och även Vi Båtägare. Självklart är det viktigt att testerna blir bra eftersom många av oss använder de som riktmärken för framtida båtköp. Jag tycker att det var bra skrivet i föregående nummer hur hanteringen gentemot leverantörer/båtbyggare går till. De erbjuds alltid möjlighet att ta del av texten och justera felaktigheter innan tryck. Det är bra.

Men borde det inte ligga i dessa leverantörers/båtbyggares intresse att inför båtjournalister erbjuda båtar som ej är behäftade med produktionsfel eller felaktiga inställningar som visar upp deras båt i dålig dager. Det kan väl knappast vara Anders Jelvings eller någan annan testares ansvar.

Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det tycker jag också. Egentligen.

Men ibland lånas båten över dagen utan att leverantören är närvarande, ibland är det 4-5 olika journalister som skall provköra och göra sina tester på båtarna precis efter varandra. Det justeras ibland och händer även grejor under provkörningarna, och den som kört båten går inte alltid direkt och talar om det.... OK, ett skrov ändrar sig knappast, men andra saker kan inträffa. Ibland är det t.o.m. en kundbåt som används för testet.

Anders reagerade ju här på att den borde presterat bättre än den gjorde. Jag håller som sagt med om att leverantören borde ha koll på testbåtens status, men ibland felar det. Det vet alla.

Att då - när man reagerat över att något inte stämmer - ändå fortsätta utan att kolla upp tycker jag snarast visar att man är mer intresserad att få det överstökat än att göra ett seriöst test, och att det inte är testarens problem om just det exemplaret var felaktigt.

Jo, det ÄR testarens problem. För om båten inte är representativ så är inte hans test det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du rätt i men jag tror inte att den har testats korekt. Det skiljer för mycket för att det skall handla om en hokkad botten. om inte båten var extremt dålig förståss men då tycker jag att en erfaren testare borde anna att nått inte står rätt till och kolla upp detta innan man skiriver i tidningen att båten är skit. tex Örnvik har haft dessa problem med hookade botnar och detta har det skrivits mycket om i tidningarna jag tror ingen är rädd att köpa en örnvik för tillvärkaren vet om problemet och har förmoderligen rättat tilll det medans när man läser ett test på en Yamarin som sägs göra 51 knop och får mycket bra kretik sammtidigt passar på att skriva ett par rader om en konkurent som inte alls lever upp till detta så blir det ju att folk tror att båten är skit fast det inte är så. om jag så trycker in min tilt i innersta läget och monterar min motor i nedersta hålen på akterspegeln och sätter 3 pers i båten med en propp som är en storlek mindre i stigning en den det ska vara så kommer den i allafall att göra mer en 44 knop. när vi pratar en skilnad på ca 5 knop på en båt av denna storlek så rör det sig om ca 50 hk skilnad det är förmycket för att testen skall värka trovärdig.

Dessutom säger Tex Yamahas test att den båten som var så himla bra och gjorde 51 knop hel plötsligt bara skulle göra drygt 47. Det handlar mycket om hur motorn monteras samt vilken propeller man väljer.

Mvh/Danel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är synd att Jelving inte passar på att berätta lite mer för oss om hur båtarna testatsRynkar. Här hade han ju en chans att stå upp för ViB tester men tog den uppenbarligen inte.

Kommer att gå över till Praktisktbåtägande istället då jag får känslan av att ViB inte intresserar sig för sina läsares erfarenheter!

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Vem är förvånad !?!?! 

 

Minsta lilla kritik och alla borrar ner huvudet i sanden ......  Smart !

 

 

post-11345-1394235775,2089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick precis ett telefonsamtal från Staffan Westerling från marina uppdrag. Det är dom som gör tester åt tex vibåtägare. Han förklarar att det var tryckfel i tidningen och sa att båten hade gjort 47,3knop och inte 44 som det stod i testet.

Han sa även att på Yamarinen hade man kört med en 24tums prop i rostfritt men på finnmastern hade man bara haft 21 tumms stigning.  Till detta tillades också att båten som testades var en av de första färdiga snudd på prototyp och att han inte viste om tillvärkaren hade hunnit hitta rätt monteringshöjd på motorn samt proppeller val samt hur skrovet var mm.

I yamahas körfakta står det att det skall vara en 23tums prop och min erfarenhet säger att detta är ett bra val. på min har jag kört 23 tum och jag tror jag skulle kunna gå upp ytterligare för jag ligger väldigt nära toppvarv.

Uppskattar att han hörde av sig och förklarade detta. synd bara att det inte framkom lite mer av detta i testet. 

Tänk att det skall behövas dras igång en diskution där ca 1100personer har vart inne och läst för få en komentar från testpanelen.

Tack Staffan för att du hörde av dig.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan detta stämma då Anders jelving sa att båten gått knappa 45 knop.Punkt! ???????????????

Heder åt Staffan som ringde dig!Flört

Förbannat synd att Anders J inte kunde vika sig och erkänna att han gjort en miss!Rynkar

Återstår nu att se om testet görs om och görs rätt i framtida nummer.

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir man ännu mer fundersam över att Anders Jelving lite högre upp i tråden skriver:

Båten jag testade den molniga dagen i  september gjorde sina knappa 45 knop.
Även jag vet att den borde presterat bättre, men det var inte vad vår mycket exakta GPS visade.

Något är det som inte stämmer. Dels är det alltså inte han som testat båten, dels bedyrar han att båten faktiskt inte gjorde mer än de 44 knop som stod i tidningen, ytterligare understrykt av att deras noggranna GPS faktiskt inte visade mer.

Staffan och Anders behöver nog ta ett samtal mellan fyra ögon. Är siffran helt enkelt ett feltryck så är det inte bara pinsamt, det är ytterst oförskämt mot läsarna att Anders delger oss så tydliga minnesbilder av den och försvarar den med näbbar och klor. Medan han egentligen inte ens sett siffran och kanske inte ens båten i verkligheten. Vilken praktblunder Förvånad.  Fast Anders har ju blottat sin pinsamma okunskap förr...

Men jag är inte förvånad. Inget nytt under solen. Stärker mig bara i min uppfattning att jag gjorde rätt som slutade prenumerara på VB.



Senast ändrad av IngemarE | 11 februari 2009 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En känd motorjournalist sa en gång, att det snarare var underhållnings- än konsumentjournalistik de sysslade med, och erkände villigt att man var beroende av att hålla sig väl med branschen för att få tillgång till testbilar. Utan tvekan gäller samma förhållande i ännu högre grad för båtjournalistiken.

Exemplet här är väl slående. Om man misstänker att det är något fel bör inte en journalist skriva om det och försöka undersöker det? Speciellt när han misstänker att det handlar om hookade skrov  ett fenomen som  tycks vara inte ovanligt, men som man sällan läser om.

there is something rotten in the  state of....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag VET att det var prototypbåten han körde och jag körde den själv och det är inte samma båt som säljs idag. Anders Jelving kanske skall hålla sig till sanningen och berätta som det var. Finnmaster bjöd in hela pressen till Finland för att köra prototypen innan den släpptes ut till konsument för att dom skulle kunna rätta till eventuella missar som dom gjort. Till skillnad mot tex Yamarin som släpper en båt och tar testerna sedan. Finnmaster gjorde detta för att rätta till ev misstag innan produkten når konsument. Journalisterna hade flera saker att anmärka på och sedan rättade Finnarna till det och släppte en båt som inte är samma båt som prototypen.

Kanske drack Anders för mycket Koskenkorva så han glömde bort ovanstående fakta. Och den stora fråga är, varför mörkar han denna. Om han nu inte tyckte om båten så varför framförde han inte dessa punkter vid testen av prototypen.

Oseriös, färgan journalistik eller för mycket Koskenkorva? Ja det vet bara Ander Jelving och det verkar som han låter detta vara en hemlighet eller så minns han inte ens varför han testatade Finnmaster F68.

Jag säljer båten och anser att den är bra mycket bättre och mer genomtänkt än Yamarin 68DC och går bra mycketbättre i sjön.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och åsikter. Det är mycket bra för oss att läsa vad ni tycker, och att ha kritiska läsare är en gåva för Vi Båtägare. Men, kritiken måste riktas mot alla källor - även de i forumet.

Ta till exempel uppgiften i inlägget ovan, där återförsäljaren av Finnmaster, Sea Ray 230, skriver att:

Jag VET att det var prototypbåten han körde /.../ Finnmaster bjöd in hela pressen till Finland för att köra prototypen innan den släpptes ut till konsument

Det är en lögn.

Vi Båtägare ordnar tillsammans med finska Kippari, norska Vi Menn Båt och danska Bådmagasinet ett stort test två gånger på år, Nordiskt båttest, då vi bjuder in tillverkare att delta. Vi körde följdaktligen Finnmastern på Hankö i Norge, inte i Finland.

Så här funkar Nordiskt båttest: Tillverkarna blir inbjudna och rekommenderade att ha egna tekniker och specialister på plats. De vet att ansvaret helt ligger på dem att se till att båten är det skick de vill visa upp för konsumenterna. Jag vet också att Staffan berättade för dig Daniel att vi inte kan göra tillverkarnas jobb. Men att vi försöker i möjligaste mån berätta i tidningen om det visar sig att de gjort något fullständigt idiotiskt - som att t ex sätta på fel propeller eller liknande.

Någon i forumet hävdar att det ibland är fem journalister som har ont om tid som ska testköra efter varandra. Det händer aldrig i ett vanligt Vi Båtägare-test, och under Nordiskt båttest på Hankö är vi friare än någonsin att lägga ordentligt med tid på respektive båt och vi är helt befriade från att en marknadsföringsperson hänger över oss och vill att vi ska tycka si och så. När jag har varit på pressvisningar (oftast utanför Norden) händer det att man hamnar med flera andra i en båt tillsammans med “övervakning” från en tillverkare. Det blir aldrig en test i Vi Båtägare.

Och snacket om att vi skulle vältra oss i rysk kaviar och gurgla halsen i Bollinger är helt, helt uppåt väggarna. På Hankö betalar vi allt själva och bor i rum utan egen toalett och dusch. Maten är helt suverän, men det beror på att vi själva hyr in en kock som bor i närheten.

Får vi en kopp kaffe av en tillverkare under vanliga testkörningar på Ost- och Västkusten är vi nöjda.

Anders åsikt om F68 skiljer sig från t ex återförsäljaren sea-ray_230 här i forumet, och en av anledningarna är att Anders har kört nästan allt som finns på marknaden idag.

Vi räknade efter och kom fram till att Anders har kört över 500 motorbåtar (han har dessutom SM guld och EM silver i racing i bagaget), Lasse Genberg, som jobbat på Vibben i 36 år, över 1 000 stycken (bara Bengt Erik Iverssen slår det) och Staffan minst 500. När det gäller motormätningar har Staffan hållit på med det i över tio år och han har rattat racingbåtar sedan sexårsåldern.

Det är inga duvungar som kört Finnmastern.

Fel gör vi, precis som alla andra. Förmodligen tittade Anders på galen rad i anteckningarna när han satte toppfarten. Nu har vi inte publicerat testet på Finnmaster F68 ännu och toppfarten (47 inte 44), korrigeras automatiskt innan tryck när jag synkar Anders text med Staffans motormätning.

Och apropå vårt oberoende:

Vi skriver vad vi tycker. Vi får inte pengar från någon för att skriva upp eller ned en produkt. Jag har själv, på en annan tidning, skrivit ned en GPS så att tillverkaren drog in annonser för mer än en kvarts miljon. Det här händer då och då, och det är svårt och jobbigt när så sker - men det ingår i jobbet.

Vi Båtägare gör det för att den information som går ut till läsarna ska vara fri och oberoende.

Till sist.

De flesta journalister som var på på plats på Hankö tyckte Finnmaster F68 uppförde sig nervigt i höga farter. Så också jag. Yamarin 68 DC gick som ett lok, och skrovet uppförde sig helt odramatiskt i farter över 50 knop, trots meterhöga vågor.

Här är en snutt från Lasse Genbergs ännu opublicerade (och ännu okorrigerade) test av F68:

“Skrovet går mjukt i sjön och absolut torrt, men en bit över 40 knop blir hon yr, lite ohanterlig – inte obehagligt, men alldeles tydligt yster. Kvalitén är i mina ögon god, finishen hög. Bra finskt bygge som nafsar Yamarin i hasorna. Och tar vi prislappen med i bilden blir Finlands svar på Mercedes omsprungen. F68 är 150 000 kronor billigare med samma Yamaha på häcken. Flytta förarstolen åtta centimeter midskepps och Yamarin 68 hamnar i F 68:ans aktersvall för gott”.



Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 14:03



Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 14:04

post-10000051-1394235782,5913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte åkte till Finland utan till Norge gör ingen skillnad eftersom det ändå bara var prototypbåten som fanns då. Jag körde den i Strömstad och det fanns rätt mycket i inredningen som ändrades efter att journalistkåren granskat denna båt. Vidare så gjordes modifieringar av skrovet. Så skall ni ge denna båt en rättvis test så är det någon av dom som nådde konsument våren 2008 som skall testas. Alla andra tester är missvisande eftersom dom bygger på en prototyp.

Jag tycker Finnmarin gjorde något mycket bra som bjöd in den samlade båtpressen till tester i Finland INNAN man släpper ut en båt. Om inte Vi Båtägare var inbjudna eller valde att inte åka dit låter jag vara osagt

Tvivlar vi Båtägare på dessa uppgifter så kolla upp det med Finnmarin i Finland eller Yamaha Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit VB så skulle jag akta mig för att slå sig för bröstet och skryta med hur mycket båtar den och den har kört och hur bra kompetens olika personer har.

En kompetens behöver oftast inte hävdas. Den märks. Likaså motsatsen, och på samma sätt kan man inte skapa kompetens genom att prata och argumentera. Därför - lägg ner det.

Om man tittar i backspegeln så är väl några av de uppräknade personerna kanske inte de vassaste knivarna i lådan. Jo, på att köra båt kanske. Men som båtjournalist skall man också kunna vara olika läsare och kunna se saker från ett något högre och allmänt perspektiv än sitt personliga tyckande.

På samma sätt har givetvis var och en olika syn på opartiskhet beroende på vilken sida man står. De som är mitt uppe i det ser helt enkelt inte vad andra ser.

Ingen har skrivit att det är rysk kaviar och baluns. Snarast handlar tråden om just osakligt tyckande, vilket VB alltför ofta (fortfarande) ägnar sig åt. Ofta negativt tyckande, ibland total sågning. Naturligtvis blir inte leverantören glad, men i väldigt många fall ÄR faktiskt inte produkten så dålig. Det är skribenten som hade en dålig dag (bakfylla t ex, har själv sett det). Men skall läsarna betala för detta ?

Jo, som journalist har man faktiskt en enorm makt och möjlighet att få tycka vad man vill och dessutom få det i tryck. Frågan är dock om man skriver artiklarna för sin egen del och för att få utlopp för dagens humör, eller om man skriver en artikel tänkt att en viss procent av läsarna skall få ut något av. Det handlar om inställning till sitt jobb men också om mognad och just - kompetens. Fast på ett helt annat plan än att köra båtar. I VB:s fall är det solklar övervikt åt det första.

Vi skriver vad vi tycker....//...Vi Båtägare gör det för att den information som går ut till läsarna ska vara fri och oberoende.

Jo, tycker gör Ni. Men att sätta likhetstecken mellan det och oberoende är precis vad grundproblemet handlar om. Det någon tycker blir nämligen färgat per definition och allt annat än oberoende. Och hade inte denna tråd skapats skulle aldrig felen uppdagats. Är det kompetent, ansvarsfullt och fri och oberoende information ?  Hur mycket andra fel finns det då som aldrig kommer fram i ljuset ?

Attityden till att VB inte skulle kunna göra fel finns t.o.m. svart på vitt i Anders Jelvings svar ovan. Istället för att ta till sig av synpunkterna och dubbelkolla, så är första reaktionen att försvara med näbbar och klor. Dessutom med en vals som uppenbarligen inte är sann - det är inte han som provkört båten som han skriver, och inte han som läst av GPS:en som han hävdar. Och siffrorna han försvarar är ju uppenbarligen inte rätt. Eller ?

Trots att Anders försvarar siffrornas riktighet med näbbar och klor, så skriver Du att han antagligen skrivit av fel rad från dokumentet.

Professionellt och kompetent eller sandlåda ?  Döm själva....



Senast ändrad av IngemarE | 13 februari 2009 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du Bogatir LOVA oss läsare att alla tester framöver kommer att vara sakliga,korekta samt objektiva varesig testet är utfört av en svensk mästare eller en amatör??

Jag hoppas att du tar Jelving i örat och påminner han om alla blivande båtägare som LITAR på hans recensioner.

Lite trist att inte Jelving själv kan svaraRynkar

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en punkt jag inte gillar hos VB & BN är att de ibland inte tar med accceleratoion vid motorprov. Det är ju intressant att se vad generalagenten prioriterat vid testet. Toppfart, acc. osv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Vi Btägare tänker publicera testet så hoppas jag ni sätter en stor fet rubrik med texten. OBS VI HAR TESTAT EN PROTOTYP SOM INTE FINNS ATT KÖPA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur mycket  de gamla på redaktionen höjs till skyarna (se i inlägget), så finns nog inte ens tanken att någon av dem någonsin skulle behöva tas i örat Tungan.

Och sedan när började man kunna lära gamla hundar sitta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl tillägga att vi har en kund som åker runt med en F68 med Yamaha F150 och den gör 38,7 GPS knop så man kan väl börja fundera på hur det är med kunskapen att köra båt när testpersonen inte får upp den i mer än 44 knop med F250. Jag har själv åkt 51 knop med F250 och 3 personer. Är jag månne bättre på att köra än de så kallade experterna hos VB??? Men, men VB hoppas jag nu blivit varse om att det var en prototyp man körde för att finnarna ville ha åsikter om det innan båten gick ut till konsument. Jag tror att detta gick fram de flesta i båtpressen utom VB. Kanske dax att göra om testen. Ta kontakt med signaturen Yammamot250 så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tycker faktiskt att det är STORT av Bogatir att svara med ett långt och för mig vederhäftigt inlägg. Han hade faktiskt kunnat skita i det och bara ge ut en tidning...

Tycker att det visar engageman och jag kommer fortsätta köpa VB och ta farter, bensinförbrukning, buller, övernattningsmöjligheter, duschkapacitet, toalettspolning, kapellhantering (kapellet satte vi upp på 5 minuter...jag har haft samma båt i 6 år och klarar det på 4) och propellerkavitation för just vad det är TESTER!!

 

VB keep up the good work!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det var stort av Bogatir att svara så ingående. och mycket bra av Staffan Westerling att han ringde mig och förklarade hur det låg till. No hard fellengs från min sida. Det enda jag kan ha en åsikt om är bara just hur det stod i tidningen.

såhär stod det i testet av Yamarin 68DC: 

Vid sammat tillfälle erbjöds jag möjligheten att köra en båt som skall ses som en självskriven konkurent, nya Finnmaster F68. En båt som både på pappret och liggandes vid bryggan är högst jämförbar med Yamarin. Verkligheten är något annat, då finns det där, det som inte går att ta på. Finnmastern nådde 44knop meden identisk motor. Redan i den farten uplevs den som instabil och lynnig.

Sen stod även detta:

Den Kallas F series och borde vara en tuff konkurent till Yamarin men icke. Man når helt enkelt inte ända fram, möjligen kan det något lägre priset vara lockande.

Detta upplevs som en sågning medans detta som inte gått i tryck enu känns som ett ganska bra utlåtande. se nedan,

“Skrovet går mjukt i sjön och absolut torrt, men en bit över 40 knop blir hon yr, lite ohanterlig – inte obehagligt, men alldeles tydligt yster. Kvalitén är i mina ögon god, finishen hög. Bra finskt bygge som nafsar Yamarin i hasorna. Och tar vi prislappen med i bilden blir Finlands svar på Mercedes omsprungen. F68 är 150 000 kronor billigare med samma Yamaha på häcken. Flytta förarstolen åtta centimeter midskepps och Yamarin 68 hamnar i F 68:ans aktersvall för gott”.

Det skrivs så att man upplever att båten skulle vara skit fast den igentligen inte är det. sen kan jag förstå att folk tycker olika och att ni anser att Yamarinen har fördelar och är lite vassare på visssa punkter det är det ingat snack om.

Det såkallade något lägre priset är iallafall för mig en mycket stor summa pengar, 150000kr mer kostar yamarinen. Jag vet inte om ni anser det vara fickpengar men i min vardag är det att jämföras med tex en helt ny melanklass bil.

i tester i andra länder typ tyskland och norge prisas denna båt. får 4 av 5 på sjöegenskaper betydligt högre topfart  bra planerad mm mm.

Tar man sen med i beräkningarna att båten ni körde var en av dom första prototyperna och att man har ändrat på både skrov och inredningen så kan det ev vara aktuelt att testa om båten innan det skrivs om den.

Som sagt no hard feelings från min sida men tänk på hur ni skriver.

Mvh/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 14 februari 2009 | 09:15



Senast ändrad av Yammamoto250 | 14 februari 2009 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser redan fram emot nästa nummer av VB när Ander Jelving skall förklara varför han testat en båt som inte finns att köpa ( om han nu kört den eller bara läst ett protokoll ) Och även förklara varför han totalt missat meningen med att testa Finnmaster F68 prototypen. Att det var så att finnarna ville ha ett utlåtande för att rätta till eventuella missar. För visst erkänner han väl att ett stort misstag begåtts, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte är det lätt att argumentera på ett forum.

Detta är inte ett inlägg för att försvara ViB, de kanske har fel, kanske helt fel.

Men efter ett inlägg som ställer en fråga om de kanske var en prototyp så har det därefter blivit en protoyp som testats. Va???

Exempelvis bilar släpper långt före lansering förseriebilar vilka är helt motsvarande seriebyggda bilar. Inte prototyper. Samma gäller för flera båtfabrikat. Och bil och båttilverkare har även prototyper men det behöver inte vara så i detta fallet.

Sedan så skriver ViB   Det finns ett antal parametrar som kan varit inblandade. Inte sällan råkar jag ut för så kallade hookade skrov.  

Därefter används detta felaktigt som om det hade varit fel på botten.

Sedan så påstår någon att vid vissa båttester är testförarna så onyktra att de låtit bli att testa båtarna och bara hittat på något eller att de blivit mutade och detta måste ViB också bemöta.

Och nämn för guds skull inget om att man har erfarenhet av att köra båt för då kommer jantelagen fram.

Tycker ni inte det går lite väl långt nu?

Min summering

Det är helt omöjligt att kunna bedriva försvar på ett forum där det som skrivs vinklas och förändras och senare blir till sanningar vilka sedan byggs vidare på.

Antag nu att båten var en riktig serietillverkad båt och testet visade att just denna (inte alla) har felaktigheter, borde inte en varningsklocka ringa då att det kan finns stor spridning i kvaliten på detta fabrikat? 

Fortfarande kan det vara så att ViB har fel och att båten är helt fantastisk och då är det tråkigt.

Detta inlägg kommer precis som alla andra inlägg plockas i bitar, förvrängas och sedan behöva försvaras för så brukar det gå till på detta forum. Alltså raden strax här ovan kommer man inte nämna utan plocka delar precis som om detta hade varit ett försvar för ViB.

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 14 februari 2009 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det VAR en prototyp som testades. Det fanns bara denna vi det tillfället. Vi fick hem en av de första som börjde tillverkas till kund i mars året efter. Som jag sagt tidigare så ville Finnmarin att media skulle testa prototypen först, så eventuella misstag kunde rättas till innan båten nådde konsument. Mycket bra initiativ av Finnmarin att sedan VB inte förstod det är en annan sak.

Jag körde samma båt samma höst i Strömstad och det är inte den båten som säljs idag. Dettaat missade VB totalt, tyvärr. Men jag hoppas dom kommer med en rättelse av sitt misstag.

Jag har sålt flera F68 till mycket nöjda kunder. Däremot har jag flera tveksamma kunder till Yamarin 68DC som jag också säljer. Helt emot vad VB påstår men eftersom det var en båt som inte finns dom testade så är det inte konstigt att det blir fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till bara innan jag lämnar denna diskution. Bogatri skriver att Yamarin 68DC betedde sig bra i farter över 50 knop!?

Hur gick detta till efterson båten bara gör 45-47 knop med F250 på? Det får mig att fundera på om man blandat ihop båtarna eftersom F68 gör över 50 knop med 250 och det gör inte 68DC. Dom 68 DC vi sålt med 250 har ingen av dom gjort över 50 knop och motorerna har varit korrekt monterade med rätt hissning. Dessa båtar har även varit helt rena i botten eftersom det varit precis efter sjösättning och testkörning innan leverans.

Något att fundera på?

Tack för mig.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så jäkla stort är det väl inte att förklara ett felaktigt test?  Hade de inte givit oss någon förklaring hade det varit konstigt!

TESTER tycker iallafall jag att man ska kunna LITA på!! Men det kan ju o andra sidan vara jag som fattat det hela felGråter.

Hoppas att dom i fortsättningen lägger det där lilla extra på att få till det ordentligt!

/Mathias



Senast ändrad av Yamma | 14 februari 2009 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktig fråga tycker jag. Nu verkar de flesta oklarheter vara utredda men det skulle ändå vara intressant med en artikel i Vi båt som visar hur de testar båtarna. Då kan man ju bedömma testets trovärdighet bättre.

//LasseK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...