DNisse 0 Postad 3 Februari , 2009 Halajs där ute. Jag har spanat in o tänkt att köpa en Garmin GPSmap 420 men tänkte först se om någon av er har erfarenhet av en sådan. Vad anser du om Auto Guidance, är det ett bra komplement till traditionell navigation? Jag vet ju att man inte kan lita på GPS.en fullt ut men som komplement verkar det ju vara vettigt.Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 3 Februari , 2009 Jag köpte en 420 på mässan förra våren, tyvärr hann jag inte montera den förrän i höstas så jag har inte använt den så mycket och inte testat funktionerna så mycket. Jag tycker att den är ok, man ser hyggligt på skärmen trots att den är liten, bra zoomfunktion och jag har inte haft några problem med den i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 3 Februari , 2009 Hej, har själv en 420 och är nöjd med vad den presterar.... Funktionen auto guidance ger jag dock inte mkt för....den lägger ut enklaste/säkraste rutt...väljer alltid de STORA farlederna. När jag rör mig i göteborg skärgård vill den ta enorma omvägar för att kunna gå i farlederna tillsammans med Danmarksfärjor och conteinerfartyg på 300m. Sammanfattning grymt prisvärd gps (3600 kr på mässan igår) men enligt mig är funktionen auto guidance inget att använda på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 3 Februari , 2009 Auto guidance är väl en helt ok funktion, iaf en bra början. Sen kan man ju om man vet ta genvägar men om man är på helt okända vatten är det en ok funktion. Dock verkar den inte ha så många förprogrammerade ställen att leta på. Nu har jag iofs precis uppdaterat den till version 4.30 (hade 2.20 innan) så får hoppas de fått in lite fler öar/hamnar att söka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suede 0 Postad 4 Februari , 2009 Har en 525s, med samma funktion, den funkar som andra redan har sagt, följer de stora farlederna i huvudsak. När man tvingar den att ta en annan rutt genom att välja att gå mellan två punkter som ligger alldeles uppenbart nära varandra, så måste man ändå se upp, rutten har flera ggr gått över stora grundflak och stenar. Så algoritmerna den är programerad med bör nog uppdateras eller annat. Annars är Garmins produkter riktigt bra, det är endast sportsmanship som inte sköter sig utan är oerhört arroganta i sitt bemötande av kunderna. Suede Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 11 Februari , 2009 Hej! Jag har en Garmin 420 och är nöjd med den i de flesta avseenden. Auto Guidance funktionen har jag testat ett par gånger, men slutat använda. Den lägger ut en rutt, men tvekar inte att gå in i trånga passager mellan grund och t o m över grund så länge djupgåendevillkoret är uppfyllt... Nä - ruttplaneringen måste fortfarande göras m h a papperskortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erca 0 Postad 11 Februari , 2009 Hej, Kastar in en annan erfarenhet av AG. Självklart ska man inte lita på den utan uppsikt och riktiga kort är a & o. Jag har hela tiden uppdaterat min 525S när nya uppdateringar kommit och märkt att de värden som djupgående och höjd ändras vid varje uppdatering. Efter att lagt in dem på nytt har den funkat fint. Inte valt de stora farlederna och inte gått över några grund. Mitt tips att är dubbelkolla så rätt värden är med, hålla plottern uppdaterad och dubbelkolla rutten den väljer. Jag tycker den är ganska användbar då man ska ta enkla vägar som tex följa en farled en längre sträcka. Sen är det fortfarande en leksaks tjänst så pressa den inte för hårt. Ska du lägga till i din favoritvik räcker det med att lägga waypointen strax utanför platsen du ska till. Kan det vara så enkelt att ni som har problem också har fel värden inmatade? Erca Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser