sgspia 0 Postad 2 Februari , 2009 Jag funderar på att instalera den nya aktiva radar reflektorn Sea me och ta bort den döda och fula klumpen på masten. Är det någon som har erfarenhet av den? Jag har letat efter tester men kan inte hitta något. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 2 Februari , 2009 Här finns en undersökning.http://www.marinimport.com/SEAME.html hur sann den är vet jag ingenting om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 2 Februari , 2009 Tack Sobril. Kan inte fatta att jag har lyckats missa denna undersökning. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 3 Februari , 2009 Jag läste någon undersökning och kom fram till att tri lens reflektorn var mest prisvärd, tråkigt att ha en aktiv radarreflektor när strömmen tar slut. Tycker att see me är lite dyr också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2009 Jag skulle inte avstå från en bra passiv reflektor. Ful kanske. Men fungerar i alla väder, slås inte ut av blixtnedslag, kan inte glömmas att sättas på, går knappast sönder och är inte beroende av ström eller korrossionsfria kontakter. Däremot, om det kliar i plånboken komplettera gärna med en aktiv. Men i första hand satsa på en hygglig radar. Att fartyg kan se dig betyder inte att de verkligen gör det och håller undan. Jag har tyvärr en riktigt otäck upplevelse som har grundmurat min uppfattning. Jag bedömer det som långt viktigare att se dem och kunna fly vid behov! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Februari , 2009 Jo det var min första tanke också. Men man får inte rata nymodigheterna. Finns resurserna, eller har man en båt för x antal hundra tusen. Vad gör det om den kostar lite med tanke på vad den kan ge. Har man allt detta och sedan något som varnar (väcker en) när man ensamseglar, så är det ganska säkert ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 3 Februari , 2009 Helt enig i att det viktigaste är att man själv ser alla andra så radarn är A och O, men vi har alltid bevakning på radarn. Alltså frugan eller jag sitter alltid uppe på vakt under natten. Har försökt med olika system som skall varna och väcka men jag får ingen lugn stund och då är det bättre att själv sitta uppe. I övrigt är nattsegling en riktig höjdare - det är tystare på natten varför vet jag däremot inte. Ja jag bör väl för säkerhets skull behålla den fula klumpen. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Februari , 2009 Men svarade du inte dig själv nyss. Att du sitter ensam på natten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 Februari , 2009 För att bli synlig och själv se större båtarmså tänker vi skaffa AIS av den sort som även sänder. Har man en sådan spelar det ingen roll att man är en liten båt som kanske inte ger något bra eko på radarn. Man syns lika bra som en tanker även om det system som privatbåtar kan/har råd/har plats med har en långsammare uppdatering (en gång i minuten jmf en var 10e sekund). Vi hinner alltså segla 1 minut innan vår nya position syns på storbåtarnas AIS-mottagare syns. Vi ser dock de stora båtarnas snabbare uppdatering. Kanske inte hjälper när man seglar bland fiskebåtar utanför Venezuela eller Portugal men kommer man dit får man väl satsa på en radar då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 4 Februari , 2009 Jag är aldrig ensam på natten med tanke på alla fartyg som vill borda och eller köra over mig. Eller förstår jag dig fel? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 4 Februari , 2009 Köper du AIS B eller A? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 5 Februari , 2009 Du förstod mig fel, Men jag kan erkänna att det var lite mer än långsökt Det diskuteras reflex i masten på ett annat forum, det kanske kan vara något, så varför inte en självlysande tänkte jag. Men den lagen kommer väl av sig själv när man kommit på det. Annars så som ni talar om, så tror jag en AIS vore/är otroligt bra. Det blir fler och fler privata som använder sig av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 5 Februari , 2009 AIS B är för fritidsbåtar och där sänder du bara. Din båts information programmeras in vid köpet. Priset är mer överkomligt än för en AIS A som man måste programmera inför varje trip och främst är avsedd för den kommersiella trafiken. Enligt vänner som är ute och seglar på de stora haven, så reagerar de stora båtarna mer på en AIS-ikon på skärmen än en liten dutt på radarn. Ett hjälpmedel på nattvakterna är en Watch Commander. Läs mer på deras hemsida. Funkar som en äggklocka med snooze funktion, drivs med 12V och kvitterar man inte larmet så går en siren igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 Februari , 2009 Det finns AIS B som både sänder och tar emot. Den är dyrare än en som bara tar emot och man måste ha ceritfikat för att få använda den (pg att den sänder radiovågor) men den är deffinitivt mer värdefull än en som bara tar emot signaler så vi ska skaffa oss en sådan i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Februari , 2009 Aktiv och passiv radarreflektor, AIS, RADAR och reflextejp är alla bra hjälpmedel, men det är viktigt att man inte har övertro på något av systemen, då samtliga kräver att det faktiskt är någon som slår en kik ut genom bryggfönstret eller tittar på radarskärmen i stället för på TVn eller insidan av ögonlocken. En egen RADAR i kombination med en reflektor och en AIS är nog så heltäckande det kan bli. Tänk också på att med ett fåtal undantag så är det bara fartyg över 300 ton som måste vara utrustade med AIS. Ett fartyg på 299 ton gör också ganska ont att få i sidan Men svarade du inte dig själv nyss. Att du sitter ensam på natten Jag förstog vad du menade och skrattade länge Senast ändrad av cerber0s | 06 februari 2009 | 18:39 Senast ändrad av cerber0s | 06 februari 2009 | 18:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 6 Februari , 2009 Sorry - jag tänlte aldrig på att du liknade min fru med ett system. Jag lovar att inte berätta det för henne. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 6 Februari , 2009 Jag litar på dig Men samtidigt. Nu är det flera här som strax ska iväg. Har ni bestämt datum, resväg, första stopp osv. Det vore otroligt kul att veta era planer. I.o.m det så kan det komma fram andra saker som ni säkert har nytta av. Platser ni absolut inte får missa eller tvärsom fast, ja. Det kan ju också vara bra att veta. Annars, räknar ni med att ha cyklar med er? Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 19:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 8 Februari , 2009 Allt är planlagt men inte bestämt - avväntar order fån kapten och frun. Vi seglar under April från Henån till Åland - Riga - Bornholm och tillbaka till Henån. Sista justeringarna på Najad varvet och därefter via Skottland ner till Portugal. Räknar med att lämna Sverrige i mitten av Juni och anlända i Spanien/Portugal först i mitten av Augusti. Ingen brådska utan lungt och säkert. Kommer troligen att ligga över vintern i Portugal eller så går vi till Madera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser