stjarna 1 Postad 8 Februari , 2009 Vi kommer att åka kanal från väst till öst sen blir det lastbil norrut, tar ca: 3-4 veckor med lite ficks en riktig urstädning och sjösättning. jag ser att du finns i västernorrland det är ju nästan som en granne i våra mått mätt. stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 8 Februari , 2009 Halloj. Vilket projekt du dragit igång. Hoppas nu att du hinner med det som du önskar innan det e sjösättning. Kommer med glädje följa detta projekt. Bra jobbat.... /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 12 Februari , 2009 Marcus nu vill vi ha mera info om ombyggnaden. Ett litet tips är att du plastar igen avgas hålet och tar upp ett nytt i aktern så du slipper plasket vid sidan från avgaserna.Eftersom du kommer ha turbo på den nya motorn så skrotar du ljuddämparen för den tar bara en massa effekt. Mvh illern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Februari , 2009 Jag har funderat lite på det där, visst skvätter det lite vid sidan om båten men det är ju bara om man ligger med babordssidan mot en annan (lägre) båt som det kan bli ett problem. Jag har valt att behålla placeringen, mycket beroende på att det finns en risk att avgaserna via turbulens kommer tillbaka in i båten om man har avgasutsläppet bak. På den här bilden kan man se en jig jag har gjort, den har fått samma v-form som båtbotten. Med hjälp av en liten domkraft lyfter jag jigen och på så vis håller den fast 40mm isolerskivor mot skrovet. Från insidan har jag sedan kunnat bygga upp ny botten mot isolerskivorna, där kölen tidigare satt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Februari , 2009 Såhär såg det ut från insidan. Firman fick visst lite gratisreklam... Klart för plastning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Februari , 2009 Här är en omgång med plastning klar. Genom att gränsa av motorutrymmet med isolerskivor och sätta igång den lilla byggfläkten igen så är det inga problem att få vettig temperatur, runt 25 grader. Senast ändrad av Maximarcus | 15 februari 2009 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Februari , 2009 Såhär ser det ut från utsidan: Det rödfärgade hålet är rodrets tidigare plats, man kan också se hur botten är platt i mitten. När jag bygger upp en ny, kortare köl så kommer den platta ytan att tas bort, vilket skall minska risken för kavitationsljud från propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 17 Februari , 2009 Jag har uppgraderat till digital termometer för att hålla koll på värmen i motorrummet! Här är det uppvärmt och klart för att plasta motorbalkar: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 17 Februari , 2009 Och här är de nya motorbalkarna i Bonocell fastlimmade. Det svarta är plattjärn i dim. 100x10mm. Rekomendationen är ju galvade plattjärn, men jag kan inte förstå vad det ska göra för nytta. Det enda stället där fukt kan komma åt järnen är ju via de skruvhål man borrar/gängar, och det är ju också det enda stället där de galvade järnen inte är rostskyddade. Ännu har jag inga bilder på när balkarna är fastplastade. Hittils har jag gjort av med 10kg polyester och ca 15 meter 300/450 g/m2 glasfibematta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 21 Februari , 2009 Det ser snyggt ut...Mer plastning i helgen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 Februari , 2009 Jorå, nu har det plastats lite till! Motorbalkarna är nu färdiga, sånär som på spackling, slipning och målning. Bilden är innan de sista lagren med matta blev lagda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 Februari , 2009 Lite annat har också hunnits med. Det nya sjövattenfiltret, med större slangdimension, saknade fästen helt. Ganska konstigt. Som vanligt så är det ju roligast att tillverka själv, så jag startade upp svarven. Det var inte helt enkelt att fästa upp den aluminiumbiten i fyrbackschucken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Februari , 2009 Finns du och dina maskiner o uppfinnarsinne att köpa el hyra? Sanslöst imponerande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 Februari , 2009 Ojojoj tänk om jag hade denna positiva inspirationen till min båt.. Och vilken fart allt går med.. Ser hur fint ut som helst detta.. Hoppas på en testrapport sen till våren för med den här farten så är d nog dags för sjösättning redan nästa vecka... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Februari , 2009 Åhh, man tackar för de uppmuntrande orden! Just nu pendlar det mellan att det ena dagen känns som att det här snart är klart, och nästa dag känner jag mig klart stressad...men lite till har jag hunnit med att göra! Igår blev det en omgång med slipning och spackling av den nya delen av botten och motorbalkarna. Var ju riktigt smidigt att göra spackel av vanlig polyester med talk i, man kan precis bestämma vilken konsistens man vill att spacklet skall ha. Jag passade även på att öppna dieseltanken...och precis som alla säger, det var inte vackert där inne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Februari , 2009 Verkligen äckligt kladd det där! Dessutom var bränslegivaren oerhört rostig, vilket ger mig en god anledning att byta givare och instrument. Det finns även gott om plats att öka på tankens volym från dagens 120l till kanske 160l, något jag nog tänkt göra, och då måste ju givaren ändå bytas/modifieras. Senast ändrad av Maximarcus | 25 februari 2009 | 08:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Februari , 2009 Har inhandlat lite mer prylar som behövs också, här är ett nytt ventilationsgaller till motorutrymmet. Arean på det nya är väldigt mycket större än det gamla, gissningsvis skulle även den gamla MD21:an må bra av lite mer luft. Enligt Vetus (som tillverkat det nya gallret) så är det dimensionerat för 150hk, lite i underkant med andra ord, det var dock det största som tillverkades. Måtten är cirka 90x20cm, att jämföra med originalet som kanske är 30x8cm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 25 Februari , 2009 På tal om instrument så är jag mitt upp i att byta dom, passade på att ta en bild på den halvfärdiga instrument tavlan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Februari , 2009 Stiligt! Jag funderar mycket på hur jag ska utforma instrumentpanelen, just nu är jag nog ändå inne på att göra en i plast. Vi får väl se! Dagen har ägnats åt den sedvanliga spacklingen och slipningen i motorrummet. Det är väldigt märkligt; om man fyller en burk till hälften med polyester och resten med talk (för att göra spackel) så försvinner talken och det blir precis lika mycket i burken som innan man hällde i talk. Som trolleri! Jag har också hunnit med att ge det pimpade reglaget en rejäl polering och svarvat ett par detaljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 1 Mars , 2009 Grymt snyggt jag skickar upp mitt reglage till dig imorrn men istället för skåran så vill jag ha tre borrade hål efter varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 2 Mars , 2009 Hmm, jag tror faktiskt att jag har nog att göra för tillfället! Glömde nämna det; på förra bilden så ser man ju en durkplywood i bakgrunden. Den ska bli nytt golv i sittbrunnen, golvet måste ju höjas för att den nya motorn ska få plats. Jäkla påhitt med överliggande kamaxlar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 12 Mars , 2009 Det har varit lite dåligt med uppdateringar ett tag nu, och det beror på att det har varit en vecka med dottern=för lite tid till båten. Jag har dock hunnit med att göra färdigt infästningen för hjärtstocken och styrcylindern. Som man kan se på bilden så hamnar tyvärr styrcylinderns fäste precis i skottet under kojen i akterruffen. Det fick bli en lösning ála motorbalkarna med en bit inplastat plattjärn som jag gängar och skruvar cylindern i. Planen är också att sätta ett mindre skott framför styrinrättningen för att inte stuvade saker ska kunna hamna i vägen för styrningen. På bilden är inte plastningen påbörjad, men den är sen 22.45 igår kväll avslutad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Mars , 2009 Nu har jag tillbringat en helg till i båten, och lite har jag fått gjort. För att kunna borra fästhålen till styrcylindern, som ju hamnade mitt i skottet, så fick jag tillverka en borrförlängare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Mars , 2009 Det här är ett stort ögonblick! För första gången ska den nya motorn få brovbo i sitt nya rum! Den något klena kranen är riggad (och uppstagad med spännband och en wire...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Mars , 2009 Nu är motorn på väg på plats. Jag har just börjat inse att det kommer inte bli så mycket plats över, innan motorn är på plats får jag skruva bort diverse skyddskåpor och fästen samt även luftfiltret. Och lugn bara, jag ska inte ha motorn på tvären! Det var det enda sättet att få ner motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Mars , 2009 På plats! Som man kan se på bilden så är det riktigt tight både framför och bakom motorn, jag kommer att få frisera plasten en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Mars , 2009 Eftersom det är så ont om plats framför motorn så kommer jag ta upp en servicelucka i skottet för att kunna komma åt impellern och drivremmarna. Det blir perfekt, jag kan ligga i mittkojen och byta impeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 4 April , 2009 Nu var det ett tag sedan tråden blev uppdaterad Markus. Hur går det?? Man är ju nyfiken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 4 April , 2009 Jag ber om ursäkt, det har varit dåligt med uppdateringar. Jag har av olika anledningar inte kunnat jobba så mycket på båten på sistone. Jag har i alla fall fått den helkapslade propelleraxeln från Rodahl, och den har jag börjat passa in. Jag har gjort ett skott framför styrningen och plastat in ett vp-rör mellan motorutrymmet och utrymmet vid styrningen. På så vis räcker det med att ha en länspump för att tömma de båda utrymmena från (eventuellt) vatten. Det fick bli en automatisk nivåvakt också. Det nya, grövre kylvattenintaget är på plats på sitt nya ställe. Den nya ljuddämparen har fått ett fäste och jag har kopplat avgasslang till den. Även allt smått pyssel tar tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 April , 2009 Inte faan behöver du be om ursäkt inte.. Det kommer att bli väldans intressant att få se proppaxeln på plats.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser