Maximarcus 8 Postad 14 April , 2009 Nu har det jobats lite till under pressenningen! Visst är det mysigt med vackert väder, men det blir ruskigt varmt inne i båten...men plasten torkar fort! Jag har ju som sagt fått den nya propelleraxeln, här håller jag på att ta upp hålet för den. Lustigt nog så hamnar det precis där hålet för rodret var tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 April , 2009 Här är en skiva som fixerar axeln på rätt ställe under båten. Man kan se propellermuttern längst ner, framför rodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 April , 2009 Tyvärr hamnade ju övergången mellan propelleraxel och kardanaxel precis i den tvärgående balken i akterkant av motorrummet. Här ser man flänsen på den helkapslade propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 April , 2009 Här har jag börjat snida på ett stöd till propelleraxeln. Stödet är tillverkat i 6x100mm plattjärn som bultas genom skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 April , 2009 Här är stödet monterat och svetsat. Nu skall allting plastas in med glasfiber av ordentlig tjocklek. Jag kommer att behålla skenan som går under propellern, så ett nytt främre fäste för den måste också tillverkas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorhul 0 Postad 19 April , 2009 Man blir imponerad verkligen... Det kommer nog att bli som en ny båt. Sådana här båtar byggs nästan inte idag, å görs det det så ligger de ju på en miljon ungefär. Var det någon som ville ha foton på Eagle Familyns badbrygga? Jag har min ett par meter ifrån mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 April , 2009 Ja!Lägg ut några bilder till!!Men lägg dom i en egen tråd eller i tråden om badbrygge byte på maxim.Så slipper vi smutsa ner Marcus motortråd mer.Skulle gärna låna hela bryggan och tillverka en form dock gärna lite större tror jag.Vi får se hur det blir till hösten. Hare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 29 April , 2009 Det går lite dåligt med updateringarna märker jag...men det jobbas vidare på båten! Propelleraxeln är nu färdiginplastad, styrningen är färdig (sånär som på dragningen av hydraulslangarna), och jag håller på att snida på ett nytt gasreglage till motorn. Motorn ville ha skjutande gas, med 110mm slaglängd. Reglaget gav 60mm dragande... På bilden kan man se serviceluckan från mittkojen. Det var en ny vy på förruffen, att sitta i motorrummet och kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Maj , 2009 Snart en månad sen sista uppdateringen...Nu börjar i allafall jag att bli riktigt nyfiken... Själv så blev det första helgen med båten i vattnet.Fick uppleva allt på en gång,öl,grillkorv,grillade hamburgare,snabbmakaroner,sol,blåst och riktig tät dimma.Faan så snett man kör när man inte ser vart man åker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 23 Juni , 2009 Äntligen! Det har varit alldeles för dåligt med uppdateringar här, men det beror på att jag har jobbat på båten varje ledig stund...och till slut så har den också hamnat i vattnet! Jag ska lägga in bilder så fort jag tagit några, men hittils har jag kört ca 60 distans och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Allting har fungerat som det ska. Precis som jag hoppades så blev marschfarten en hel del högre, att åka 16-18 knop känns väldigt harmoniskt och det går bra att åka 20 knop också. Toppfarten hamnade på 23 knop med fulla tankar och tre personer ombord. Det känns också som jag gjorde helt rätt att satsa på en betydligt starkare motor än de som bjuds med segelbåtsdrev. Som jag har förstått det så blir toppfarten på en tom båt med en 87-hästare runt 15-16 knop och marschfarten förstås en del lägre. Det är precis den farten som båten går som sämst i. Det känns som att kan man inte komma upp över 15 knop i marschfart så kan man lika gärna hålla sig under 8, och då räcker det väl med 50 hästar. Det återsår fortfarande en del mindre jobb, bland annat ska elsystemet ses över rejält. I dagsläget är där det klassiska råttboet med kablar åt alla håll. Jag har ju även gjort ett nytt golv i sittbrunnen (i en nivå, för att undvika kanter att slå tårna i), det skall förses med ljuddämpningsmatta på undersidan. Jag har heller inte hunnit göra den nya konsolen till instrumenteringen, men den går ju bra att montera när båten ligger i vattnet. Det får vara allt för stunden, jag återkommer som sagt med bilder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 23 Juni , 2009 Grattis!!Du har nog valt helt rätt väg..Jag trodde tom. att den skulle gå lite fortare..Har du optimal propeller,eller varvar den helt enkelt ut vid 23 knop?? Men som sagt GRATTIS! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 9 Maj , 2010 Hej Maximarcus, Hur är nu dina reflektioner och erfarenheter med lite distans till ditt motorbyte? Är det enligt din åsikt fortfarande vettigt att nöja sig med en D2-55 eller motsvarande effekt ifall man vill behålla S-drev och klara sig utan ingrepp i båten med tanke på att man ändå inte når över den fartgräns som krävs för att skrovet skall gå bra i sjön utan nöja sig med en marschfart på 8 knop? Mvh TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2010 Hallå igen! Första säsongen är avklarad och den andra har börjat! Jag hann med 70 timmar under säsongen -09, och kan inte vara annat än nöjd. Vi åker numera oftast i farter runt 19 knop och har då 3200rpm. I vanlig Maximfart 6,8 knop så varvar det nu 1700rpm. Alldeles säkert så klarar man sig fint med en motor på 50 hk för att hålla deplacementsfart, enligt effektdiagrammet på MD21 så lämnar den runt 40 hk vid 2800rpm som ju är ett rimligt marschvarvtal. Det var dessutom när motorn var ny och dieseln kanske av en annan kvalité. Precis som jag sagt tidigare så finns det i mina ögon ingen vettig marschfart mellan 8 och 15-16 knop, det är till och med så att man gärna åker närmare 20 för att få båten att plana ut ordentligt. För att hålla den farten så behövs en motor i ungefär den här klassen. Det andra alternativet är att hålla sig till deplacementsfart och då finns det ju en hel del motorer att välja på. Jag skulle dock inte valt att behålla det gamla 110 drevet. Byter man motor så har man en hel del kostnader i alla fall och dessutom en hel del av jobbet. Då hade jag valt att löpa linan ut och även byta det 30 år gamla drevet. Om man byter till en ny motor så kommer ju den överleva det gamla drevet med råge. Problemet kommer oavsett vara att hitta en motor som är tillräckligt låg för att rymmas under originalgolvet i sittbrunnen. Mitt tips är att mäta och jämföra, tänk också på att det är inte bara motorns egen höjd som är intressant, utan också på vilken höjd den måste monteras. Det kommer förmodligen vara s-drevet som avgör monteringshöjden. Summa sumarum; en motor på 50nånting hk och deplacementsfart är inget dåligt alternativ. Att hosta upp mer pengar för en aningen starkare motor och en marschfart på kanske 11 knop ser jag ingen anledning till. Båten går mycket dåligt i den farten, och förmodligen är förbrukningen den dubbla mot 7 knop. Jag tror faktiskt att förbrukningen stiger ganska markant redan till 8 knop, för att sen gå ner igen vid kanske 16. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2010 Jag lovade ju bilder, och här kommer till slut ett par! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2010 Till i år så blev också den nya instrumenteringen verklighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2010 Efter första säsongen så blev det tydligt att jag var tvungen att bota Maximsjukan med en tung babordssida. Lösningen blev att montera två 180Ah batterier under akterkojen, längst ut i hörnet. 80kg där gjorde stor nytta, nu är det bara variationer i vatten- och bränslenivå som avgör om båten lutar (och förstås fördelningen av folk i båten!). Jag har trimplan också, men de är ena riktiga farttjuvar! Det är inga problem att tappa 2 knop på att använda trimplanen istället för att fördela om lasten. Jag har till och med börjat fundera i banorna av nåt system med en flyttbar barlasttyngt istället... Jag har dessutom förlorat en hel del av den fina styrförmågan framåt i låga farter. Att styra bakåt går om möjligt också sämre. Jag har med andra ord god nytta av den bogpropeller jag installerat! Det har även blivit ett helt nytt elsystem. Bilden här är på en huvudsäkringshållare jag tillverkat i massiv, blankförtennt koppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 5 Juli , 2010 Grymt fint jobb, är sjukt imponerad. trevlig sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 6 Juli , 2010 Imponerande arbete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 6 Juli , 2010 Grymt snygg instrumentavla och det ser ut som du har lyckats hitta rätt färgnyans också. Hur mycke soppa tar den i 19knop? //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 6 Juli , 2010 Snyggt jobbat! Alltid kul att läsa projekttrådar där man blir imponerad. De va bara de /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 12 Juli , 2010 Hallå igen! Efter att ha fått båten i bättre balans med mer vikt bakåt så använder jag nu trimplanen mycket mindre och får på så vis upp fören mer. Det tillsammans med ny bottenfärg har gjort att toppfarten har gått upp från 23 till 24,5 knop, allt med fulla tankar. Rimligtvis är också förbrukningen lägre i marschfart 19 knop också. Jag har ingen flödesmätare och har inte heller gjort någon vetenskaplig undersökning på hur mycket den drar i olika farter, men under förra säsongen så låg jag ganska precis samma genomsnittsförbrukning med nya motorn som med MD21, ca 1l/nm. Då åkte vi mycket i 19 knop, men förstås också en del i 6-7 knop också, jag brukar ha en snittfart på kanske 12 knop när jag nollställer trippmätaren efter en dag eller två. Då är ju även allt tuffande vid tilläggning och så inräknat. Jag tror också att jag börjar närma mig gränsen för vilket fart skrovet tycker om i nuvarande form. Åker man i 24 knop så vill den hela tiden läga sig lite på ena eller andra sidan, jag vet inte om man behöver ta bort hela kölen för att det ska fungera. Detta beteende försvinner dock om man håller sig i farter upp till drygt 20 knop, vilket räcker bra för mig! //Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 December , 2010 Snyggt reportage i PB som du har medverkat i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser