Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
okn1

Nu måste detta få ett slut!!!

Rekommendera Poster

Hej

Har nu försökt tagit reda på vilken färg penta hade på sina bensin motor (b16,b18 b20)

När var dom gröna och när var dom röda? alla ja frågar kommer med olika besked.

finns de någon här som kan komma med konkreta bevis för hur de verkligen är?

snälla hjälp mig att få sova igen!

Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju försöka fråga Drevia http://www.drevia.se/forum.html

Jag trodde i min enfalld att Diseselmotorer va gröna. Det har samtliga mina varit (6 st)

De bensinare jag sett har varit röda.

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 februari 2009 | 15:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig sett något annat än en röd Bxx. Men jag har aldrig sett dem på annat ställe än i bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har haft såväl B18 som B20 och B30 i båtar genom åren, Samtliga i AQ-utförande. Samtliga röda. Skulle tro att det är som någon ovan sa, samtliga bensinare röda medan dieslarna är gröna. Om det inte är så att bensinarna var röda i AQ-versioner, men gröna i BB-versioner men det känns inte rätt det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet har alla beninsmotorer varit röda vad gäller B18/B20 och frammåt. B16 bör varit röd.

Dess föregångare B4B/B14A var nog däremot gröna. Kan möjligen bytt färg på 50-talet innan de avlöstes av B16.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för detta...

Ska vi alltså klubba att bensin/fotogen var gröna, bensin var röda och samtliga dieslar var gröna?

Ha de

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan iaf klubba att volvos dieslar har vart göna, och det gäller i alla deras applikationer från lastbilar till generatorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag har nästan för mej att industriversionen av Bxx har funnits i grön oxo...

Om jag inte minns fel så hadde vi en sån till en mobil pumpstation en gång i tiden.. får leta bland lite gamla bilder så ska vi nog kunna finna....

Men det kan vara så att det finns motorer/block som beställts av försvarsmaken? dom gillar juh grönt :-) Dessutom har dom haft dom motorerna till i princip allt man kan tänka sej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...