Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
guzzlon

Vattenskoter till grabben.

Rekommendera Poster

Det skulle bli en gummijolle med en liten utombordare till grabben framemot sommaren. Men skulle det inte vara häftigare med en vattenskoter??Om man köper en skoter typ som i denna annons..hur fixar man då framdrivningen??Bygga in en liten utombordare??Den ska inte gå fort men kunna manövrera dugligt och även kunna backa. Elmotor är uteslutet då det sällan finns 230v utag i närheten för laddning.Och skulle man kunna utrusta den med åror för nödrift vid motorstopp?? Har även funderat på en gammal vattenskoter för utombordare men dom är ju inte alls lika fräna... http://www.blocket.se/vi/19954478.htm?ca=4_s

Tips och vilda ideer mottages med nöje. Även totala verklighets förankrade sågningar av projektet är välkommna på det här stadiet.

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det bör väl gå att hänga på en liten motor och fixa reglagen. Vissa verkar ju till och med ha nån sorts stag därbak som man kanske kan bygga vidare på och använda. Men det hänger väl på vilka hastigheter man vill åka i och förmodligen hur gammal grabben är. Någon större utombordare är det nog inte å smart att hänga på. Men med det priset och priset på en beg. utbordare - säg 20hk, 5.000 kr - så kommer du ju undan med under 10.000. En bra affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips och vilda ideer mottages med nöje. Även totala verklighets förankrade sågningar av projektet är välkommna på det här stadiet.

Skippa sån meningslös sysselsättning som att fara runt på en vattenskoter och köp en segeljolle till grabben.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du fixa en vattenskoter, men det är ju ingen som går på pratet om att den är till grabben...haha. Det där har du bara övat in för att få ok från frugan. =)

Bygg den nu för att DU vill...sen om grabben kommer gilla den så får han väl åka efter att farsan förevisat den ordentligt.

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart d ska va en vattenskoter, mitt tips är en 2-taktre med så lite elektronik och vakumstyrningar som går att tillgå.. Jag rekomenderar inte att köpa något med snurra, då är d bättre o köpa en kidmaster, eller jerry båt eller liknande. Kawasakis och yamahas äldre maskiner är tillförlitliga, delar till rimliga priser finns o tillgå..

Jag har en nyare sea doo, fina maskiner d med, ligger dock högt i pris och är avancerade när d väl krånglar.. Frågan är vad får d kosta???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska inte gå fort men kunna manövrera dugligt och även kunna backa. Elmotor är uteslutet då det sällan finns 230v utag i närheten för laddning.

Till min elmotor för jollen har jag 2*18Ah batterier som jag laddar i cigg-uttaget på huvudbåten vid motorgång..har svårt att se att 230V behövs för batteriladdning ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken med en motorleksak är att den kanske inte har samma tjusning när man kört av sig efter några timmar. Kan vara mer utvecklande med segelleksaker.

Med en segeljolle kan man trimma och dona och det kan även bli inkörsport för ett framtida seglingsintresse. De flesta seglare har lärt sig med jolle.

Kanske far och mor också kan trilla dit. Lätt att bli tjusad av att forsa fram och t.o.m plana med vindens hjälp. En speciell känsla när rodret vibrerar, båten lyfter och plötsligt går dubbelt så fort och man försöker hålla planingen så länge som möjligt.

Ingen soppakostnad heller. Miljöplus med mindre os och tystare i ankarviken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som toaen skrev initialt, och nu du..så bara måste jag hålla med.

Det var därför jag förra vintern inhandlade en liten motor/segelbåt (Monark M50) till brorsdottern, typ 8000:- på blocket inkl 7-hästar 2-taktmotor och vagn Cool

Som den motorbåtare jag är har jag aldrig haft så roligt på sjön som när vi premiärseglade den lilla båten på Norde Älv en försommardag i kulingvind.

Jädrans vilken fart den kunde göra (snabbare än min stora båt) men med grym stabilitet och kontroll och som sagt oerhört mycket roligare än motor  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja nu håller jag nog inte med här riktigt. Vad kan vara roligare än en ilsket ylande 2-taktare som når sisådär 14000 varv...Cool Finns ingen härligare upplevelse, när man dessutom närmare 60 knop ja då är lyckan gjord.. Detta borde alla få uppleva nån gång..

Life is too short to drive a sailboatFlörtSkrattande

!!!MVH REXCO!!! Snart e d sommar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart har du rätt i det, men det blir nog mycke ladda och lite åka..kan tänka mig att junior kommer att bo på den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart så  är en segeljolle ett alternativ men nu var frågan om man på nått sätt kunde få lite fart i en gammal uttjänt vattenskoter...Blir nog själv seglare så småningom bara regeringen kan övertalas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grabben är inte gammal alls så farten bör ligga på max 7-8 knop nånting...och priset så lågt som möjligt..

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, typ ribb-båt med dubbla jätteutombordare Marstrand-< - > Pater Noster i 60 knop ?
Skidglasögon för att kunna se nåt utan tårar, obligatorisk hel(flyt?)-dräkt..

Jovisst, grymt kul i typ max 3 minuter, sen mer en pina..

Men det är väl bara jag som börjar bli gammal och inte längre fattar grejen Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du var inne på så tror jag mer på en lite gummijolle med åror och en liten utombordare eller elmotor. Perfekt att lära sig sjömanskap på, manövrering med motor och åror, ankring, göra fast. De är ruggigt stabila och säkra samt du vågar låta barnen manövrera i närheten av andra båtar utan att vara rädd för skador. Min 5 åring blev en fullfjädrad gummibåtskapten på en sommar.

Senast ändrad av schvidja | 02 februari 2009 | 22:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har hört de ilsket ylande 2-taktarna, trotts min ganska stora hörselnedsättning. Vilket varvtal de har gått har jag ingen aning om.

Kommer ihåg en kväll i norra viken på Kymmendö. Har du varit där Rexco? Det är den ö som är förebilden till August Strindbergs Hemsöborna.

Min fru och jag hade ttagit en promenad runt stora delar av ön och var på väg, roendes, i vår pionierdinge till vår båt som låg på svaj ca 500 m bort. Det komm en lite kille i en gummibåt med aktersnurra som lät ungefär som du beskrev. Med tanke på den kursen han höll så tänkte jag att han var på väg till kiosken för att köpa glass eller liknande.

Efter ett kort tag trodde jag att han hade glömt pengarna, för ha vände och satte kurs på föräldrarnas segelbåt. Tydligen hade jag även denna gång fel för innan han hunnit fram till båten vände han igen och körde tillbaka samma väg. Så höll han på hela kvällen. Nu gjorde det inte mig något, då jag har väldigt nersatt hörsel, men jag förstod att jag upplevt nått som jag bara läst om i båttidningar, men inte upplevt själv tidigare.

För om oss, i vindriktningen hade en stor stålsegelbåt ankrat.

Mitt i natten väcket min fru mig och sa att det var nån ut som ropade. Jag gick upp i sittbrunnen och konstaterade att pojken och pojkens föräldra stod i sittbrunnen och gastade allt vad de kunde. Gummibåten, med snurra, låg förtöjd akter om deras segelbåt.

Anledningen till att de ropade var att den stora stålsegelbåten som hade ankrat för om oss, hade draggat, drivit förbi våran båt och var på väg upp på ett grundflak. Då besättningen tydligen inte hörde deras rop och de tydligen inte tänkte på att använda gummibåten ( var bensinen slut?) klev jag ner i vår dinge och rodde bort till den draggande segelbåten och bankade på skrovsidan. Upp kom en sömdrucken ganska lättklädd kvinna och efter en stund en ännu sömnigare herre. De startade motorn, tog upp ankaret , gick tillbaka till sin ankarplats och friden var återställd.

Vad har man dingar till? Enbart leka med?

Jag vill nog inte uppleva att åka i 60 knop. Det är betydligt häftigare att segla med en havsfidra från Sirevåg till Tanager, runt Jaerens rev, en distans på ca 35 distansminuter, i en sydlig kuling med en medelfart på 8 knop. Det borde du prova på nån gån - Rexco

tommy

post-945-1394235770,0553_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en liten jerry med en sådär 10 hästar, skulle passa grabben perfekt. Billigt och roligtGlad speciellt i den åldern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg en liten båt tillsammans med grabben, det är roligt både under bygget och när den är klar och det finns en hel del båtar som vem som helst kan bygga snabbt och smidigt! http://www.clarkcraft.com/cgi-local/shop.pl?type=item&categ=012&item=935752563&cart_id=980443a92c4f4e1923f84b0116f3cbe9

https://www.boatdesigns.com/products.asp?dept=340

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe ja d är väl inget man åker runt i  någon längre stund.. Men jag drar stor nytta av min vattenskoter både nytta o nöje, och tro d eller ej den är faktiskt en riktigt stark liten bogserbåt.. Jag har bogserat bla min egen båt sista biten till hamn soppatorsk (givaren i tanken hade hängt sig) dock är d ju inte stora båten att dra runt men den drar betyderligt bättre än gummibåten...

Och jo den var ju tänkt som leksak från början, d finns igentligen inte så mkt nytta man kan göra annat än utforska grunda vatten man annars inte vågar sig in på.. Något jag finner riktigt roligt.. Man kan glida fram med bara 15 cm till botten där inga andra båtar kan ta sig fram och njuta av solen.. Önskar mig dock lite överskott i kassan så man kan köpa sig en modärnare och framför allt mindre törstig skoter. Ja den jag har nu drar mer än storbåten och d e inte lite dCoolCoolCool 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!!!

Ja d där har jag faktiskt oxå lite dåliga minnen ifrån. Men i mitt fall var d inte bara en liten bålgeting utan 5st i varierande storlekar på både jolle o snorunge.. Den största o snabbaste hade väl kanske 15hk eller nått.. D roliga eller ska man kanske säga tråkiga var att ungjävlarna började sitt lilla race kl 9 på kvällen när jag hade slitigt med elverket från helvetet i 3 timmar och såg fram emot lite mat o tv. Ja då gick startflaggan alla susar runt som dårar, full gas hela natten. Båtar har inte den bästa isoleringen om man jämför med bilar så helvetesmaskinerna överröstade både tv och radio.. Då blev jag faktiskt lite sur men som tur var innan planerna på hagelspruta och övriga effektiva sätt att stoppa detta helvetsrace på hade växt fram . Så hade båtgrannen redan tagit hand om saken, han hade tyderligen åkt bort till båten där ungjävlarna kom ifrån och på pedagogiskt vis försökt att tala om för föräldrarna att vissa faktiskt hade planer på o försöka sova lite.. Något som givetvis inte uppskattades av rikemans folket..

Komentaren löd väl något i stil med försvinn här ifrån arbetarjävel innan jag rappar till dig med plånboken Bara d roddar för en ordentlig smocka. Som tur var så har båtgrannen en lång stubin till skilnad från mig som gärna smäller till först och frågar om d var något mer sen.. När man fick höra den historian så förstod man att d inte var ungarna d var fel på utan det var helt enkelt bara dåligt uppfostrade.. Nåja racet var iaf slut och 23:00 var d tyst i den hamnen..

Så länge dom håller till på dagtid o kör med sina små farkoster då bryr jag mig inte d minsta.. Jag kör ju själv runt o leker men långt i från alla båtar och inte i skyddade vatten typ hamnbasänger.. Ska man hålla 60 plus ja då får d vara rättså öppet hav om d ska ske någorlunda säkert...

När jag var liten så fick jag en plast eka med åror.. Sedan lyckades man väl få tag på någon skrutten snurra man skruva ihop som gick lite halvdåligt.. Nåja årorna var deffenitivt mkt effektivare iaf.. Sedan hade jag en mindre gummibåt med uppskruvad snurra gick för fort så den sprack tyvärr, inte mkt åka d blev med den. Då var man tillbaks till eka då. Men så plockade man snurran från gummibåten och satte på ekan.. Vilket gjorde den till en riktig räser eka.. Såg väl ut som nått från tippen men undan gick d iaf.. Det var i den vevan som 9,9hk komtill den alla köpte pga dåvarande regelverk och sedan skruva upp till 15hk.. Jag var en av dom..

Har faktiskt lite dåligt geografisinne just nu men var ligger Kymmendö??? Låter som en trevlig ö hur som men kan inte minnas att jag besökt den.. Så den ligger nog lite utanför ordinarie rutt?? Åker några gånger sotekanalen men inte mer än d går att räkna på 2 fingrar. Börjar bli lite väl trångt i kanalen med alla båtarna på högsesång.. lika så sundet mellan hamburgsund och hamburgö är igenproppat.. Jag tar om jag ska neråt lysekil eller smögen oftast yttervägen. D går snabbast och man slipper trängas. Men inte så mkt att se på tyvärr lite tråkig väg.. Kanalen är klart mysigare att gå..

Nää inte segelbåt, har provat optimist och d blev pelikandyk. Fick en kastvind precis när jag skulle glida in till bryggan som jag inte riktigt var berädd på och d slutade i ett mindre kaos.. Möjligtvis kanske en motorseglare, dock känns d lite meningslöst att ha mast o segel som man inte nyttjar annat än till nöds.. Sedan så är man hela tiden begränsad av kölen, första tabben jag hade gjort är d vanliga. Här har jag gått förbi i 20 år d går fint, PANG!. OOPS. Ja lätt att glöma att båten nu sticker över metern djupt istället för dryga halvmetern som man är van vid. Så nä d blir nog ingen segelbåt.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev d lite Off Topic här. Åter till ämnet.. Som redan nämts så tror jag oxå att en jerry båt ellr kidmaster är bäst lämpad.. Gummibåt är lätt o stuva undan och lätt att hantera, men ack så tråkig och så sitter man helt fel. D är mkt lätt att trilla ur, jag har gjor d flera gånger när man sitter på ena sidan så ska d inte mkt till förens man åker i. Räcker med en pytte våg vid fel tillfälle, sedan så är d inte så lätt att ta sig upp igen.. Vattenskoter är inte heller bäst lämpad i d avseendet..

En jerry eller kidmaster sitter man i och kan på såvis inte trilla ur i första taget. Nackdelarna är priset dom ligger lite högre än gummibåtarna. Men är garanterat säkrare och roligare än en gummibåt.. Sedan så hänger d väl på hur stor maskin man vågar hänga påCoolGladFlört..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Forbina bambina åt min grabb när han var 9år då satt det en Johnsson 25hk ryckstart på den.I år blir han 15 o han tycker det är lika kul med båten nu som då fast det sitter en Suzuki 40 hk på den nu mao ganska rapp.

Mvh illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...