Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Sakkunnig

Fritidsbatteri som startbatteri

Rekommendera Poster

Jag har köpt en begagnad båt i höstas med en gammal utombordare, Volvo Penta, som är aningen svårstartad.

Jag tänkte att jag skulle börja gå igenom hela tändsystemet och bränslesystemet som ett första steg för att få motorn i lite bättre kondition. Till min förvåning såg jag i helgen, har inte noterat det tidigare, att batteriet inte är ett startbatteri utan endast ett fritidsbatteri. Fräsch och ganska nytt visserligen men ändå inget startbatteri.

Kan det vara så enkelt att fritidsbatteriet inte ger tillräckligt med ström i sådan grad att motorn upplevs just som svårstartad?

Jag ska naturligtvis komplettera med ett startbatteri och ett skiljerelä inför den kommande säsongen, men det skulle vara intressant att höra era erfarenheter av ovanstående. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis bäst med ett startbatteri för motorstart.

I min förra segelbåt hade jag två förbrukningsbatteribankar på 3x75 Ah, med vilken jag även startade motorn. Det var aldrig några problem. Motorn var en MD2;a 17 Hk med dynastart.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att mäta på batteriet eller ännu hellre på kabeländarna vid motorn. Har du under 10V där så kan motorn vara lite svårstartad om tändsystemet samtidigt är nergånget.

Är det inte så stor motor klarar nog ett fritidsbatteri av starten men det hänger ju som sagt på tändsystemets kondition och på motorns komp. och förgasare. Mäter du under 8 V vid start kommer du nog att få piggare start med startbatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor är motor och hur stort är batteri ??

Ett bra fritidsbatteri skall kunna starta en mindre utombordare.

Dessvärre så är gamla motorer med brytarspetsar svårstartde, ungefär som gamla bilar var innan eletronisk tändning tog över.

Du kan testa i tunnan med bilens startbatteri !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

En kompis till mig hade liknade problem med sin motor.Han bytte tändstift och mkt annat utan resultat.

Felet var fel oljeblandning i bensinen

Hoppas det är det samma för dig

mvh Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett fritidsbatteri till min AQ130 (B20). Den startar busenkelt utan minsta problem.
Skulle tippa på att batteriet är 3-4 år gammalt.

Drar batteriet bara runt motorn och du kan mäta upp att tändsystemet får lite ström (läses du har gnista) så ligger nog problemet någon annanstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startar en 285 hästars diesel med ett fritidsbatteri på ca 75 Ah. Inte alls optimalt och till våren blir det ändring, men ändå. Tidigare hade jag fritidsbatterier till min Volvo Penta inombordare, heller inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Fritidsbatteriet är från OK och är på 75 Ah. Känner inte till åldern på den men den ser väldigt fräsch ut, vilket dock inte behöver betyda nåt...

Motorn är en Volvo Penta utombordare på 55Hk. Det är rätt mycket gods som ska dras runt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har startat utombordare på 70 - 90 hk, både 2-taktare och 4-taktare i många år med fritidsbatteri, aldrig några problem...

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett 60-75 Ah startbatteri är gjort för att kunna starta en bilmotor vid minus 30 grader eller så. Det förutsättes att alltid snarast efter en start få tillbaka full laddning annars åldras det fort.

Ett fritids- eller marinbatteri är gjort för att kunna starta motsvarande motor, men vid några få minusgrader, PLUS att det skall vara någorlunda tåligt mot många ur- och uppladdingar.

En 55 hk tvåtaktare utan seg motorlja vid några plusgrader är barnlek för ett fritidsbatteri, och är det lämpligare valet för den som vill ha bilradio och lite annat i timmar mellan körningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag har själv en fritidsbatteri i min båt med en 50hk utombordare och det fungerar alldeles utmärkt med den.

jag har kollat att den laddar när jag kör och laddar den några gånger på vintern och innan sjösättningen.

1, jag skulle börja med att ladda den och kolla om den går bättre

2, kolla så att felet inte ligger på annat (tändstift eller annat slitdelar eller skit i tanken/bränslefilter) innan du börjar investera i nytt batteri.

3, lycka till!

Senast ändrad av Ray-Ray | 03 februari 2009 | 01:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, många olika bud... Jag kommer som sagt ändå skaffa ett till batteri med ett skiljerelä emellan. Mest som en säkerhet mot urladdning när man ligger ute en tid.

Tack för alla tips. Batteriet ligger på laddning nu och snart ska det börjas skruvas i motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt.

Vill då passa på att tipsa om att du antagligen klarar dig med ett litet och därmed billigt relä, eftersom din motor bara laddar några ampere. Själva startströmmen går ju inte genom relät. Kolla på sådana som man använder när man kopplar in helljus till bilar. De båtbutikerna säljer som skiljerelän är jättebra, men dimensionerade för kraftiga generatorer på inombordare och därmed prissatta därefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogat finns en bild på ett relä ur Biltemas beryktade sortiment, 42-304. Detta uppges palla 30 A och kostar 19,90 kr.

Principen är att relät när generatorn laddar kopplar ihop start- och förbrukningsbatteriets pluspoler, så att båda dessa får ström. När generatorn inte laddar är batterierna åtskilda. Minus är alltid sammankopplade.

85 kopplas till generatorns utgång för laddlampa, D

86 kopplas till minus (jord), B-

87 och 30 kopplas till start- respektive förbrukningsbatteri

Från generatorn kopplas till B ett av batteriernas pluspol

Dock är jag fundersam om det överhuvudtaget går att använda ett mekaniskt skiljerelä till en äldre utombordare. Såvitt jag vet saknar dessa separat utgång för laddlampa, som ju är det som styr relät. Det sätt jag kan komma på att hantera problemet är koppla 85 till B (generatorns plus) och att därefter på pluskabeln mellan generatorn och batteriet montera en diod. Diodens uppgift blir att säkerställa att relät bara påverkas av generatorn och hindra att strömmen går baklänges från batteriet via generatorn till relät. Den uppenbara nackdelen med en diod är att den leder till ett spänningsfall som gör att batterierna riskerar få sämre laddning.

post-21399-1394235770,504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att helt enkelt koppla över startnyckeln, så fort tändning är på sluter man reläet och kopplar ihop batterierna.

Det är till-och-med en fördel att vid start ha tillgång till en större batteribank, även om husbatteriet är urdraget kan det hjälpa till vid start.

Huvuddelen eller oftast all startström tas från startbatteriet och endast om det inte räcker tas resten från husbatteriet.

Ett sådant simpelt Biltemarelä tål mer-än-väl den strömmen under den korta tid som åtgår för att starta, och skrönor typ skadlig strömrusning mellan batteriena är just det, skrönor så det *problemet* kkan du lungt bortse från.

Så fort laddningen startar kommer vardera batteri att laddas proportionerligt med dess behov.

Precis som i en bil ska man med den kopplingen undvika att ha tändningen på (reläet draget/ båda batterierna ihopkopplade) när motorn/generatorn inte är operativ, men stoppar man motorn via nyckeln sker det ju automatiskt.

Senast ändrad av Gunnar_ | 03 februari 2009 | 19:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Principen är att relät när generatorn laddar kopplar ihop start- och förbrukningsbatteriets pluspoler

Då förstår jag, jag trodde att principen var att startbattriet laddades alltid först, och först när det blev fulladdad så laddade man fritidsbtteriet. Detta för att säkra att man alltid kunde starta motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En diods inverkan på laddningen kan negligeras när det gäller många utombordare som inte har någon riktig generator. Har motorn bara en likriktare har lysspolarna en hög inre resistans och spänningen kan vara 20-30V utan belastning. En diods framspänningsfall på 0,5-0,7 V påverkar nästan inte alls.

Är spänningen stabiliserad med en laddningsregulator blir det förstås viktigt att hålla spänningen och skippa diod om det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana tror jag finns också, men det handlar inte om mekaniska skiljerelän av typen Skyllermark utan om någon form av elektronisk laddningsstyrning.

Finns också varianter med rena urladdningsskydd vars uppgift är att stänga av förbrukarna när batteriet är urladdat till en viss nivå. Tanken är då att det alltid ska finnas tillräckligt med ström kvar i batteriet för att starta motorn. Då behövs heller inget separat förbrukningsbatteri.

Bifogar ett kopplingsschema för skiljerelä jag fick när jag köpte ny generator häromåret.

post-21399-1394235771,1081_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett, på våren, fulladdat startbatteri skall, enligt uppgift, klara att starta en motor på en normal fritidsbåt en hel sommar utan extra laddning.

Då gäller det naturlitvs att motor är normalt lättstartad, så att man inte måste mala länge med starten vid varje startilfälle.

Det jag menar är att det i praktiken inte har nån betydelse om start batteriet laddas först eller inte.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack Flipperskepparen för dina tips och skisser. Det lutar åt att det blir en lösning som bygger på Biltemas relä och din kopplingsskiss.

Visserligen borde ett batteri i gott skick räcka i min båt, men scenariot är det att jag kommer installera en Garmin 525s i båten och då syftet med den är fiske kommer den vara påslagen långa perioder även när motorn är avstängd. Lägg därtill diverse lanternor, kanske en radio och eventuellt lite kvällsbelysning i båten så infinner sig genast lite oro över kapaciteten. Det som dessutom känns bra med ett extra batteri är att motorn är gammal och man vet aldrig om den skulle börja tjura när man ligger ute. Visserligen har jag en extra trollingmotor som reserv vid eventuellt haveri, men ett extra batteri är en relativ billig investering i det sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...