Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
dykaren

Styva segelbåtar

Rekommendera Poster

Hej ,

har kanske en lite konstig fråga. Jag undrar , om man vill ha en segelbåt som är styv (rätt uttryck ?) dvs att den inte lägger sig ner när det blåser lite , har ju hört talas om slutstyva båtar men finns det dem som är styva från början sas ?

Om man nu tänker sig i prisklassen 250 - 400 000:- klassen , vad finns det då att välja på , det ska vara en bekväm familjeseglare ?

Tack på förhand.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt stalltips är en Linjett 32 med 7/8-dels rigg. En sak som påverkar styvheten är seglens kvalitet, dvs om de är utseglade eller ej.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad  Oskyldig

Fast då behöver du ju inte pynta upp över 250kkr om det var ett krav :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår Scampi,smaragd,rival 22 och n.fl.

Scampi har en fin historia och den är styv fast tung jobbad med masthead riggen.

Smaragd är snabb och har 65% i kölen av vikten och den har självslånde fock.

Rival 22an är underriggad och därför är den styv seglar med genua 1 till 12sek/m fast tungskotat.

Fråga om du vill veta lite mer:)

Hällsningar från den unge kappseglarn William från EnköpingS SS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pinsamt det här, jag fick höra att min båt var slutstyv......det tog lång tid innan jag vågade fråga en vän vad det betydde. Genant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Elvström alltid säger det beror på. Om det är så att du upplever lutningen som otäck och det största problemet på havet eller du vill ha en båt som du vill slippa reva så fort det börjar blåsa. Styvhetten kan du få på många olika sätt ggenom stor bred (katamaran) genom mycke vikt i kölen bulb genom lite segel. 70 tals båtarna ex maxi hade mindre segel än dom kunde ha och ex en maxi 95 är rej'ält underriggad. lite segel och grov sjö ger en båt som rullar så att man har problem att hålla sig kvar ombord En Amerikas cup båt är extremt styv vilket kompenceras med mer segel samtidigt som det inte är en båt som vanliga seglasre klarar av (jag tror intwe min fru vill hissa och riva en spinacker på 500 kvadrat meter. Extremt breda båtar har andra nackdelar hita en 5 meter bred kajplats i juli tex. Söker man trygghet ska man inte vistas på sjön tryghety på sjön får man erövra gennom att skaffa sig kompetens. Dom flesta familjebåtarna idag är igrunden säkra och ibland kan en båt som lutar mycket vara säkrare än en som måste seglas rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska ju inte generalisera, men speciellt tjejer uppskattar väl styvheten. Rädslan minskar med styvheten då den gör att den står mer upprätt. På så vis blir det också mer bekvämt.

Slutstyv låter annars som att det skulle vara slut på styvheten men det är ju snarare tvärtom fast den kommer mer på slutet. Då börjar man ana vartåt det lutar och kan vara beredd på att reva. Jag har en som är styv hela tiden med över 2 ton bly längst ner.

Forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då är vi inne på styv kuling!
Nej helt riktigt som föregående talare skrev. Man måste låta följa båten, med det menar jag att båten är gjord för stt seglas. Skulle båtarna inte klara av att luta, skulle vi se många ligga på sidan varje år. De tål mycke mer än vi tror och vid en broach som inte är så farligt ändå, så märker man båtens egenskaper att resa sig och har nått gränsen för hur mycket segel hon tål. För att lära sig segla så måste man våga och våga prova på. Var beredd med skotet, släpp när det lutar för mycket, eller vice versa. Det är skönt när det lutar.
Viktiga egenskaper för en seglare är harmoni.
Fast idag tycker jag mest att de är styva i korken. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp gärna min Albin ballad. Finns här på MG.

Mvh Lasse litenFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en poäng med lutningen till en viss gräns också.

Med lutning ökar vattenlinjelängden och den teoretiska maxhastigheten ökar med den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm , ok ,

tack för era svar.

Det är inte så att jag blir/är rädd när det lutar , har idag en Viggen som är slutstyv. Jag går i tankar att köpa upp mig...

Vill ha en båt som klarar lite vind utan att behöva reva , samtidigt vill jag att den ska segla bra när det är lite vind...

Kommentarer , tacksam för alla svar...

 

Peter

 



Senast ändrad av dykaren | 07 februari 2009 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Min Vagabond kan nog räknas som rejält styv. Den har ett djup på 170cm  (160 på ritningen) och en kölvikt på 2550 kilo! Det är 45% av hela båtvikten. Det lutar sällan mer än 10, 12 grader. Fullkomligt älskar båten. (inte värmaren)Obestämd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en möre 30 är rejält styv. i klass med ballad. då den är typ samma, men att hitta en möre 30 för 250,000kr och uppåt  går nog inte.   utan hittas runt  100.000-200.000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur går det med din båt. Har inte sett några bilder på ett tag !!

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tvist  eller vad man skall säga, ingen tvist men ändå olika uppfattningar typ om en el räkning där jag har båten. så jag har inte velat åka ut o greja till det är klart. sen har jag flyttat närmare båten nu men flytten tog upp mkt tid  och bilar som krånglat m.m. men jag ligger i start gropparna att  rivstarta igen  med ännu högre tempo. men jag hoppas att båten kan vara kvar och att jag slipper flytta allt igen. (suck)

 

har köpt en massa grejer till den nu. och jag har varit ute o grejat men har inga fotorn då min kamera är borta och min mobil är inlämmnad på lagning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller som en annan klook gubbe sa:ska man ha ett helvete på jorden så ska det vara litet-spinnackrar och fruar ska vara små

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom frågan handlar om vilka båtar som är begynnelsestyva, inte bara styva kan ju Rival, Smaragd m.fl båtar som är relativt smala med stor andel barlast inte komma i fråga. Dessa lägger sig ju villigt, men vid större krängningsvinklar blir det stopp.

Förutom katamaraner blir svaret litet generellt brada båtar med flata sektioner och relativt liten andel barlast och som förlitar sig på formstyvhet som faller under kravet.

Dvs många moderna konstruktioner



Senast ändrad av Eilean | 10 februari 2009 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm det verkar finnas massor av olika slags  styvheter.    men vad är det för slags  styvhet som testat ex  för att få båten ocean gående  eller ocen klassad klass 1 eller A ?

 

balladen  har ju faktiskt den klassningen. inte illa för en liten 30 fots segelbåt som är 30år på nacken.    men det är väl  det rätande momentet man pratar om. och hur fort båten kommer på rätt köl igen efter en rund slagning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För klassningen är kraven litet mer komplexa. Til exempel ser man på risken för vatteninträngning genom nedgångsluckan som en viktig faktor när båten är omkullslagen.

Resultatet av beräkningarna blir litet märkliga då båtar som iofs har ett stort rätande moment vid lägre krängningsvinklar (begynnelsestyva) klarar Ocean klass A trots att de har (i mina ögon) alarmerande värden på AVS (den krängningvinkel där det rätande momentet upphör att vara positivt). Exempel är många bland standardbåtar från JenBavBen som har AVS runt eller under 120 grader. Dvs vid vinklar över 120 grader lägger de sig hellre på rygg och har alltså därefter ett stabilt läge upp-och-ner i ett intervall på 120 grader. Dvs, med kölen i vädret behöver de krängas 60 grader för att vilja vända sig rätt igen!

Då hjälper knappast att nedgångsluckan befann sig långt och tryggt över vattenlinjen när båten låg kullslagen till 90 grader. Särskilt inte när det inte finns några krav på automatisk låsning av skjutluckan som hindrar att den lätt ramlar ut när båten slagits omkull.

Precis som du säger ligger Balladen ogärna kvar kullslagen. Jag har vet inte vad AVS är för Ballad, men skulle gissa på minst 150 grader, förmodligen långt mer. Vilket gör att hon ogärna slår runt helt även om rätande momentet vid lägre krängningsvinklar inte är särskilt högt eftersom hon är relativt smal och låg. Dvs hon lägger sig gärna på sidan, men inte mer. Och skulle hon ändå slå runt helt vänder hon tillbaks nästan omedelbart istället för att ligga stadigt och guppa med kölen i vädret som många moderna havskryssare skulle göra i väntan på en våg som slår dem tillbaks. Då vill det till att det är vattentätt genom luckor och ventiler!

Sett enbart ur något slags överlevnadsperspektiv skulle jag långt hellre oceansegla i en Ballad än i något båt från JenBavBen, Hanse, X-yachts eller liknande. Men sedan finns ju andra faktorer att räkna med...

post-14806-1394235780,8568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng ett par Viagra i kölsvinet så ska du få se på en styv..........................

Men då gäller det at segla med fjong.............................

 

 

Den alltid lika ödmjuka

BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ,

och tack för era svar , är Maxi 87:a eller en HR 31 Monsun den typ av s-båt som faller inom dem kriterierna , breda och stabila ?

Eller har jag missförstått ?

 

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...