Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
terduin

Spänna akterstag

Rekommendera Poster

Har en akterstagsträckare på min masthead-riggade båt, av den typ som spännes med ett vinschhandtag. Läser att man bör markera med tejp, tusch eller liknande läget för max spänning på akterstaget, så att man sedan enkelt vet detta och inte överskrider det vid justeringarna under seglingen.

Men hur vet jag vilket som är just max spänning på akterstaget då? Dvs hur vet jag var jag skall sätta markeringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skaffa ett instrument från båttillbehörsbutikerna där du kan mäta sträckningen på vant och stag. Vad som är för mycket beror på hur du seglar och för mig verkar det helt meningslöst att markera max sträckning. Tänk på att du aldrig kommer kunna dra sönder grejorna med handkraft, eller ens ett vinchhandtag, så för den sakens skull behöver du inte vara orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, låter ju tryggt. Det känns som om man får mkt kraft, och känns alltså då även lite osäkert hur mkt man vågar veva på. Samtidigt är ju belastningen på akterstaget beroende på bl.a. vilken bog man ligger på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Den där sträckaren kan göra underverk på segelturen. I boken ovan står det hur många procent av brottlasten du kan sträcka förstaget. Det viktiga är att släppa på den spänningen när båten inte används. Mitt förstag med liten fock sträcks till ca 400 kg i vindar över 10m/s. Tänk på att mäta på förstaget eftersom vinklarna brukar skilja mellan fram och bak. D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ett dilemma för de flesta. Det enda att göra är att mäta på akterstaget. Om man läser i Seldens annvisningar så torde det bli ca 25% högre spänning i förstaget än i akterstaget vid en normal rigg. Så spänner du 10% i akterstaget pluss en akterstagsträckare som du gör markeringar för 15 och 30% på så har du alla alternativ.

Sellden skriver ju i sina anvisningar;

Spänn akterstaget till 15% av wirens brottlast. Under begränsad tid (några timmar) får lasten ökas, dock maximalt till 30% av wirens brottlast. För att nå denna last behöver du en akterstagssträckare. Gör två markeringar på denna så att du vet när normal- (15%) respektive
maximal belastning (30%) har uppnåtts. Använd ”Tumstocksmetoden” för att hitta rätt lägen. Eftersom akterstaget har en större vinkel gentemot masten så blir förstagets last ca 40% av sin wirebrottlast när du belastar akterstaget maximalt.

Jag har det omvända problemet. Min mast står i sittbrunnen och förstaget har en stor vinkel mot masten. Detta innebär att jag får betydligt större last i akterstaget än i förstaget. I många båtar (speciellt mindre) som har masten på däck är det stora problemet dålig stöttning av däcket, vilket gör att man inte kan sätta ann riggen ordentligt. Detta är dock inget problem på min båt. Under sittbrunsdurken där masten, står är det en mycket kraftig stålkonstruktion.

Jag kommer att skaffa mig en akterstagssträckare så att jag kan spänna upp förstaget ordentligt. För att inte göra det alltför enkelt för mig har jag satt ett kuttertag en bit in på däcket och ca 20 cm från masttoppen.

Anledningen är att jag vill ha möjlighet att minska segelytan på ett vettigt sätt. På förstaget skall jag ha en högt skuren klyvare (jag har en ny maxgenua också som alternativ) och på Kutterstaget har jag en så stor genua som möjligt med pistolhakar. Om det hela fungerar sätter jag nog rulle även på kutterstaget.

tommy

post-945-1394235770,1666_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog liten risk att du drar sönder riggen med sträckaren. Hur mycket du ska sträcka beror främst på hur seglet är sytt. Kolla att du har kraft nog för att plana och spetsa till förseglet och släpp på trycket när du inte behöver ett sträckt förstag. Det är också lätt att rita upp riggen skalmässigt och grafiskt eller matematiskt beräkna utväxlingen mellan stagen. Med en enkel vajert eller tumstock kan du kolla att du inte gör något tokigt. D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...