Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
JackSparrow

Ryds 478 Mariner 40hk

Rekommendera Poster

Köpte en Ryds 478 05a Med en Mariner 40 hk också 05a för en dryg vecka sedan. Har inte testat den än med tanke på väderlagetCool

Nu kommer frågan: Hur många knop kan den komma upp i?, funkar den att dra om man vill åka lagg?,och drar den mycket soppa? (Många dumma frågorSkrattande)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förutsätter att d rör sig om en 2-taktare, så borde du nå över 30 knop eller precis 30 knop på topp.. I full fart ja då slukar alla maskiner mkt soppa. Men drar man av lite så drar nog inte ett sånt här ekipage så mkt.. Min fiske jolle som är 1 m längre och har en 40hk yamaha 2-takt gör 25 knop på topp och drar jag av till 20 knop ligger den på runt 0,5 dist.. Troligtvis ligger din båt i ungefär samma liga..

!!!MVH REXCO!!! Och grattis till båtköpet!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Ryds 478 med 60 hk fyrtakt. Toppar 36 knop med två personer i. Så du bör väl komma upp närmare 30 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn får nog kämpa en del om ni är fler i båten en två för att få upp någon på skidor.

Särskilt en nybörjare utan teknik. 60 hk hade varit perfekt.

Med 40 hk går det för tungt även utan skidåkare om man är fler än tre i båten.

Planingströskeln blir lika lång som rymdfärjans inflygning för landning.

Men åker du mest själv eller med en passagerare räcker det.

Det är svårare att sälja en båt med för liten motor.

Ärliga svar från en som vet.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!
Jag har en Ryds 478 Gt med en 40 hk mariner 2 - takt (från 2005).
Båten gjorde ca 28 knop med en person i den. Direkt när jag köpte den bytade jag till en mindre propeller pga att jag ville kunna åka wakeboard efter den. Så nu kan jag åka wakeboard efter den medan två personer är i båten =). Båten tappade dock några knop i fart, men tyckte det var värt det.Tungan Kunde dock inte köra i maxfart när jag var ensam i båten pga att motorn fick för högt varvtalRynkar Men jag har hellre en stark båt som går lite saktareTungan
Hoppas svaret hjälpte till lite iallifall!

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har bytt till lägre stigning på proppen (50 hk till Ryds 478) och är nöjd med att få bättre ax.

MEN jag kan inte övervarva. Har man så låg stigning är det viktigt att motorn har elektroniskt övervarvningsskydd. Vet inte om det ingår även på 2-taktare?

Dessutom, eftersom motorn går på högre varv, så kommer den att dra lite mer soppa  och bullra mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det den 2cyl så finns det övervarvningsskydd det går in vid 5900Varv --150rpm 6200varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...