AndreasHT 0 Postad 1 Februari , 2009 Enligt devisen ingen fråga är för dum undrar jag följande. Har precis inhandlat mitt första båtsportkort i karriären och sett att djupangivelser ibland står skrivna med en vanlig siffra samt en kursiv siffra snett nedanför den föregående. Vad innebär det i praktiken? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Februari , 2009 Kursiva siffror anger djupet på den aktuella platsen och raka siffror står bredvid det grund som avses. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 1 Februari , 2009 Aha. Låter ju rimligt. Tackar för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baeck 0 Postad 2 Februari , 2009 Jag trodde det skrevs på det sättet istället för att använda kommatecken. Den raka siffran avser heltalet och den kursiva siffran avser decimaltalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Februari , 2009 Det är bättre att veta än att tro när man läser sjökort, det kan bli dyrt annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Februari , 2009 vanlig siffra samt en kursiv siffra snett nedanför den föregående är nog en synvilla, decimalen *ser ut* att vara kursiv men är egentligen inte det. I Hydrografiska:s specialkort gäller: Kursiv (lutande) djupsiffra anger allmänt djup i området under och ikring siffran och visar ett genomsnittligt värde, Rak djupsiffra anger alltid djup på intilliggande grund. Kursiv djupsiffra inom parentes anger djupet i ett intilliggande sund. Senast ändrad av Gunnar_ | 02 februari 2009 | 08:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baeck 0 Postad 2 Februari , 2009 Jo förvisso, men om det står t.ex. 7 och sen en liten (kursiv) 5:a betyder det då att det är fem meter djupt på den aktuella platsen och att grundet är sju meter ner?? Lite märkligt Det kan också stå 6, 6. Den djupanvisningen kan tyckas lite onödig om man tillämpar denna teori eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2009 De symboler som gäller i Svenska sjökort kan man läsa om i Kort 1 http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____956.aspx om man inte tror på han som har landskräck m.fl. Det finns ju denna också http://www.sjofartsverket.se/pages/378/beteckningar_INT.pdf tommy Senast ändrad av toaen | 02 februari 2009 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 2 Februari , 2009 Jag uppfattar det som att du menar (som i kort1) stor 9:a och snett neråt åt höger en lite mindre 7:a. Det läser jag som 9,7 meter. Precis som Baeck menar i sina inlägg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2009 Visst är det så, men bägge är kursiva. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 6 Februari , 2009 Så om det står tex en 9a och en nedsänkt 7a (som i teckenförklaringen i kort 1) så betyder det 9,7 meter på platsen? Har jag fattat rätt då...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2009 Ja precis (har kollat) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 8 Februari , 2009 Tack. Då har vi rätat ut det frågetecknet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser