Paul67 0 Postad 1 Februari , 2009 Jag har sedan liten kille varit på sjön. Segeljolle, lilltriss senare HT-båt och under en kortare period en Maxi 77. Tyvärr blev erfarenheten för kort med denna pga familjesituation. Återfall och då till en HT-båt som är toppen för dagsturer och någon övernattning. Men - kvar gör utmaningen känslan att segla. Jag är dessutom litet bekväm och skulle förmodligen vilja ha en båt i storleksordningen 30-32 fot för att få möjligheten att semestra i den på ett bekvämt sätt. Jag vill också att båten skall vara lätthanterlig - både för ensamsegling eller för två personer. Stabil så att eventuell oro för båtens stabilitet inte skall vara något jag funderar över. Jag skulle också vilja ha rattstyrning - det passar mig bäst. Finns någon båtmodell som i begagnat skick ligger under halvmiljonen i kostnad. Mycket tacksam för råd från erfarna och entusiastiska seglare här på maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 1 Februari , 2009 Forgus 31 kanske, stabil & med rattstyrning, scanmar 33 (ligger på ca 500 000 i pris) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2009 Kolla in nån Forgus. Vi blev helsålda efter ett besök i en sådan. Mycket bra rymd. Okrossbar köl av bly, 2000 kg (snyggas till med slägga efter grundstötning) och nedbyggd infästning gjord för att klara fullfart in i graniten. Klarar troligen havsseglingen bättre än besättningen. Finns under 400.000. En varvsbyggd har också mycket fin inredning som inte har gått ner sig på de c:a 30 år som gått sen båten byggdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 Februari , 2009 Skall du bara köra på grund kan du göra det med en Fin-Gal för bara 50 lakan och ha de 450000 kvar till annat roligt. Fast ratta får du göra i bilen förståss...... Vad jag menar är att du får väldigt mycket båt för pengarna. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul67 0 Postad 1 Februari , 2009 Med stabil båt så var inte tanken att grundstötningar skulle ingå som ett inslag i seglingen. Jag är Väner människa och den sjön kan vara lurig varför jag vill ha en stabil båt att segla med och därför gärna en båt som passar bl a Vänern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 5 Februari , 2009 Forgusen är en riktigt stabil båt o rymlig, enkel att segla själv och ett riktigt gediget orust bygge med hög kvalite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 5 Februari , 2009 Mitt förslag lutar nog åt en comfortina 32:a. Trevlig båt som seglar ganska ok. Kanske något överprisad men det verkar som den faller neråt i pris. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul67 0 Postad 7 Februari , 2009 Tack för era synpunkter. Skall titta litet mer på de här modellerna som ni anger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul67 0 Postad 8 Februari , 2009 Nu har jag varit på båtmässan två dagar av de dagar som mässan pågår. Som alltid skulle man vilja ha mer pengar till båtlivet. Oceanis 40 var också väldigt fin - vilka utrymmen men även Bavaria 35. Har någon erfarenhet av dessa båda märken. Om Bavaria är det som alltid med märken som producerar stora mängder båtar och där priset i förhållande till andra märken blir något lägre att de också har brister. Men har någon erfarenhet av Oceanis, Bavaria och Dufour när det gäller segelegenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 8 Februari , 2009 Som Ohlson ägare måste jag ju säga att Ohlson 9:6 är en kanon båt. Du får en 32 fotare med stora utrymmen och bra med kojplatser, stor sittbrunn och bra segelegenskaper. Dock är den ju inte rattstyrd, men en 32' för runt 200.000:- hittar man inte ofta annars. Jag har lite bilder på vår Ohlson 9:6 i mitt fotoalbum här på MG, kika gärna där . //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 8 Februari , 2009 En snabb sökning på blocket ger få prisvärda båtar i din storlek, mestadels 80-talare med ett begärt pris runt 400t (200t för en Ohlson 9:6 från 70-talet tycker jag däremot låter som en brättre affär). På blocket finns en Bavaria 31 från år 2000 för 535t. http://www.blocket.se/vi/18311397.htm?ca=11_s Båtar från 70/80-talet var oftast ritade efter IOR regeln, den dåtida off-shore kappseglings regeln. IOR regeln gav båtar breda midskepps med smala för och akter samt stora försegel. När en sådant skrov är svårseglat. När den kränger blir skrovformen banan formad, lovgirig på kryss och broachar lätt på undanvind. Vidare så är sittbrunnen smal och trång. Nyare båtar har maxbredden flyttad akterut med fylligt brett akterskepp. Det ger ett snabbare skrov samt rakare seglings linjer när den kränger. Dessutom ger bredden akterut ett rymligare pentry och WC/dusch, vilket frugan uppskattat. Sittbrunnen blir också betydligt rymligare, och där är man mestadels. Nyare båt ger lägre underhålls kostnader, nyare motor, segel, rig, etc, etc. Jag har svårt att förstå att betala 400t för en 80-talare när man kan köpa en Bavaria från 2000 för 535t som säkert kan prutas till under 500t. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 9 Februari , 2009 Kikar man runt lite på Blocket och andra sajter så hittar man rätt många båtar i 30-32' klassen som ligger under 500.000:-, sen är ju frågan vilka krav man har på båten... Här är ju några: http://www.blocket.se/vi/20202505.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/20194881.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/20180313.htm?ca=15_s Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katrine 0 Postad 11 Juli , 2009 Hej, Har du hittat någon bra båt? Själv sitter jag i samma situation just nu och undrar vad bästa köp är för runt 500.000:- i klassen cirka 32fot? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser