Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Terrafobica

Solceller eller inte.

Rekommendera Poster

Har funderat länge på om jag ska smälla upp en eller ett par solpaneler på båten min.  Men de är dyra och framför allt fula, så efter några vintermånaders funderingar så lägger jag nog trots allt pengarna på något nyttigare.  Tittade den här sidan som hjälp för att räkna lite på hur mycket ström de ger och hur mycket ström jag använder: http://solarlab.se/handla/catalog/energibehov.php  En 40-wattare som kostar några tusenlappar med regulator, ställning och kabeldragning, ger ström så att det räcker till kylskåpet, inte mer, och det endast soliga dagar och rätt riktad.  Det blir dyr ström det, och även osäker försörjning, för man vet ju aldrig hur vädret blir.  Förbrukningsbanken i båten är på 2 X140 ah och motorns generator är på 115.  Den laddar 35 vid tomgång och runt 100 vid 2200 varv.  Redan vid en timmes tomgångskörning och dryga halvlitern i dieselåtgång så har generatorn laddat betydligt mer än vad solcellen skulle ha gjort en kanondag.  Så nu undrar jag om det är fler som resonerar så här?  Bättre är väl att köra motorn en kort stund varje dag, eller?  Bör väl påpeka att jag aldrig ligger i gästhamnar och i stort sett aldrig i populära naturhamnar heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 50w panel moterad på vårt luckgarage, inte perfekt vinkel, men ger utan problem laddning motsvarande vad kylen drar! även vid dåligt väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 45 W solcell med regulator och är mycket nöjd. Alltid fullladdat batteri när man skall iväg. Ja, faktiskt nu under vintern också! Ljus presenning gör att solcellen fungerar bra som underhållsladdning.

Men visst, motorkörning ger ju också laddning men glöm inte bort att startmotorn drar en skvätt ström också vilket förlänger din laddtid något vid motorkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen så laddar ju panelen hela veckan då båten ligger i hemmahamn dvs när man lättar från bryggan har man bra med mos i batteribanken. En generator laddar mkt på kort tid vilket inte alls är optimalt samt batterierna brukar vilja ha lång laddning för att bli toppfulla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hemmahamnen bor jag i båten april - oktober med strömmen på så batterierna är alltid på topp.  Baktanken med min trådstart är att jag mer undrar över varför vi båtägare  jämt och ständigt måste köpa en massa dyra prylar som kanske inte behövs, och det gäller mig själv i högsta grad.  Har man en liten utombordare på sin segelbåt så förstår jag anledningen till solcellerna.  Har man en stor och törstig V8 så förstår jag också.  Men jag har en ny dieselmotor på 18 hästar som är utrustad med en kraftig generator, ändå kliade det i tillbehörstarmen.  Vill ha grejer, vill ha prylar Flört  På så sätt är vintern bra, för man hinner tänka igenom sina fixidéer flera gånger.  Nu har jag lagt solcellsplanerna på hyllan, men snart är Älvsjömässan igång och då går man väl i spinn på någon ny måstehapryl som man egentligen inte alls måste ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan svara precis som ett tidigare inlägg, man slipper koppla landström om man ligger still under veckan, annars håller jag med om att det blir dyra ah-timmar. Har själv införskaffat 2*33 watt som skall installeras under våren men ser det bara som ett komplement till annan laddning, dock skiter jag i att koppla landström då hon ligger still under veckan och kan ligga ute ett par dagar extra. Har ett startbatteri på 115ah och 5*80ah som förbrukarbank och ser panelerna ihop med maxpower som ett sätt att toppa batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för mig själv, min situation är:

Har inte tillgång till landström på hemmaplatsen och ligger i året om och kör värmare (cirkulationspump) när det blir minusgrader = kräver ström.

Därför har jag både paneler och vindgenerator, oftast lyser solen i alla fall lite..eller så blåser det..och det laddar utan att man behöver vara närvarande
Nån gång i veckan under vinterperioden får man åka ner till båten för att starta eller stänga av Glembringen beroende på temperaturprognosen, resten sköter sig självt.

Jag håller med i princip, en halv/hel timme motorkörning med grym generator /dag för att bulkladda (80%)  är nog bättre ekonomi (definitivt bättre om man ändå ska förflytta sig)..
men toppladdning (resterande 20 %) via motor tar låång tid och kostar oprportinellt mycket i bränsle.
Man får nog väga in kostnaden för bränsle/batteribyte/solpanel i den totala energibudgeten för att komma fram till ett relevant svar..

Sen är man ju *grön* med alternativa energikällor, vissa ger extra pluspoäng för sånt oavsett om det är vettigt ekonomiskt på det privata planet Tyst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar!

Du har mail från mig också. Undrar lite över vilken Glembringkamin du har och om du tycker att värmen är bra och räcker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tycker du gör rätt i att lägga pengarna på något annat. tycker också de är förfärligt fula och tar upp plats på båten som man kan ha annat till. Ska man köpa solpaneler så ska man rejäla ena som ger mycket ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...