Hustler 0 Postad 1 Februari , 2009 Hej, finns det något sätt man kan kolla skicket på styrvajern, några punkter där den brukar nötas av eller liknande? misstänker att den är ganska gammal men har inte råd att köpa en ny om det inte verkligen behövs.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 8 Mars , 2009 Någon måste ju veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 8 Mars , 2009 Ta isär kuggmekanismen tvätta och fetta in. Kan i den sitta plastdetaljer som lätt går sönder om det börjar kärva. Försök spruta in tunnflytande olja i wirehöljet. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 9 Mars , 2009 Okej! jag började med att försöka ta loss själva ratten för att kunna montera bort mekaniken under. Lossade bulten i mitten och försökte dra loss den men den satt som berget.. ville inte ta i för mkt eller bända på nåt sätt eftersom allt är av plast och det är kallt ute. Någon som har nåt tips om hur man drar bort ratten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Mars , 2009 Lossa stryrstången från motorn, och dra ur vajern ur höljet. Inspektera, fetta in och montera tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 9 Mars , 2009 motorn står i garaget så det är redan gjort =) Problemet är att jag inte får loss ratten och således inte styrväxelprylarna. Har lossat på bulten i rattnavet men den går inte att dra loss.. läste något om avdragare men jag vet inte riktigt hur det ska gå till att allt är ju i plast och det är nollgradigt ute.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 10 Mars , 2009 Brukar sitta som berget. =) men bara första 2 mm...sen går den lätt. Använd en 3-armad avdragare, som på bilden. Sitter ibland ett styrstift på axeln, ska det jäklas så sitter det på undersidan och brukar ramla ur när du drar loss ratten efter att du lossat den med en avdragare, så ställ en hink eller lägg en handduk under för att fånga upp den. Ang kylan så kan du väl låta en kupévärmare stå o värma lite på grejerna innan du lossar det. Senast ändrad av Dawa | 10 mars 2009 | 10:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 10 Mars , 2009 Okej, jag tolkade det som att du ville kontrollera vajern, och för det behöver du ju inte ta bort ratten. Om du nu ändå vill ha bort ratten, så lossar du bulten några varv och knackar på den medan någon annan drar i ratten. Då lossar den lätt som en plätt :-) Ta aldrig bort något som fungerar och inte behöver tas bort, då riskerar du bara att det går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 10 Mars , 2009 Men jag måste väl öppna någonting vid ratten för att få loss vajern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 11 Mars , 2009 Låt vajern vara....har du inte märkt nåt så är den nog ok. Ska du byta vajern så ska du även byta styrhuset. och är det något som går sönder så är det navet i styrhuset. För jag antar att vi pratar teleflexstyrning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 11 Mars , 2009 okej.. vill bara inte riskera att den går av och jag åker i vattnet.. men om ni inte tror det är någon fara så är det väl bara hoppas på det =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 Mars , 2009 Det har jag i alla fall aldrig behövt göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 11 Mars , 2009 hur greppar det som sitter vid ratten vajern isåfall? om det bara är att dra ut den så förstår jag inte hur det går att dra in kolven genom att vrida på ratten.. men jag har väl missat nåt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 12 Mars , 2009 Vajern är som en lång böjbar kuggstång, och på rattaxeln sitter det ett kugghjul, och titta på baksidan rattnavet så syns att vajerändan går ut igenom rattväxeln. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 12 Mars , 2009 Hej! Två gånger har jag behövt byta styrvajrar. En på Ryds Camping och en på Flipper 620, båda gångerna på grund av att styrningen började gå trögt. Autopiloten orkade knappt vrida ratten. Det kommer in fukt som som gör att oljan blir som grå gägga efter några år och det finns risk att det fryser i vajern vintertid. På baksidan av styrhuset sitter en skruv som håller vajerhöljet, lossa denna och mata ut vajern genom att vrida ratten. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 12 Mars , 2009 okej. så det är inte en stor risk att vajern går av sålänge styrningen löper smidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 13 Mars , 2009 Nej, löper styrkabeln smidigt skulle inte jag vara särskilt orolig för brott (om det inte är rostigt eller finns andra yttre skador) Första indikationen på att styrsystemet har gjort sitt är att ratten känns glapp p.g.a. slitage i kabel & växelhus. Är det så illa att kabeln kuggar över är det hög tid att byta. Kolla också upp själva växelhuset (om det är av äldre datum och av plast) att det inte har skador/sprickor, inget kul om det flyger i molekyler i 30 knop. Snart är isen borta /NP Senast ändrad av Nicpa | 13 mars 2009 | 07:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Mars , 2009 ratten glappar någon cm åt båda hållen innan styrningen tar. vad ska man tro om det? Jag gör nog så att jag låter styrningen vara just nu så jag kan fiska i vår och sen ser jag över den när jag inte måste vara ute varje dag längre.. 30 knop kommer jag itne upp i.. men över 20 kör jag nog och det känns som det räcker för att man itne vill förlora styrningen o motorn ställer sig fullt åt sidan hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 13 Mars , 2009 Lite glapp är fullt normalt t.o.m med nya grejor, nån centimeter eller tre-fyra är det alltid (i rattens yttervarv) - ovetenskaplig uppgift kanske men när man börjar störa sig på att man dunkar i kuggarna när man styr och manövrering i lågfart känns tveksam ska man kanske fundera på byte eller renovering. Jag bytte ut min gamla styrning för ett par år sen, hög tid eftersom det visade sig att styrväxeln (anno ca -88) hade en del krackeleringar och sprickor. Tror du kan köra helt lugnt i sommar efter vad jag läser, skitfiske på dig ! /NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser