Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
rotorp

Bogproppen driver inte.

Rekommendera Poster

Hej forumet.

 

Våren närmar sig fort fort. Lika bra att vara i startgroparna.

I sensomras så lade driften av bogproppen av. Motorn snurrar, det hörs tydligt, år båda hållen men inget händer.

Brukar det finnas något brytstift mellan motorn och vinkelväxeln? Proppen verkar inte ha någon brytpinne vad jag kan se.

Jag vet inte vad det är för märke på bogproppen, bara att det är 4 kw, något norskt?!? fabrikat och kan heta typ PowerL eller nåt sånt. Allt av den dokumentationen jag fick med av förre ägaren. Allt annat finns det drösvis med papper på men inte bogen. Murphy??

Tacksam för all relevant hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vad den heter, troligen står det någon beteckning på kåpan inne i båten. Det finns ett märke som heter Side Power.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Svårt o säga när man inte vet fabrikatet. Men gör så här plocka loss kåpan uppe på bpn och se hur d ser ut. På vissa sitter d remm, andra har kugghjul eller drivning via axel. I någon ände av dessa finns d ingen drivning från axeln.. Kan vara en remm som gått av eller kugghjul som är slut eller liknande. Med lite tur så behöver d inte bli så dyrt.

!!!MVH REXCO!!!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att motorn står på högkant direkt ovan vinkelväxeln till proppen.

Jag skall forta lite imorgon o lägga ut här samt se om det finns någon beteckning på bogproppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Sidepower Sleipner Motors A/S Norge

 

En sprint mellan motordel och växeldrev var trasig. Ny skall letas fram. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, sprinten kan ju inte kosta skjortan så d blir nog en billig reparation på den bpn..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lite nyare Sleipnermodeller sitter ofta reservsprintar medskickad i små hållare på plastkåpans insida. Men där har Du säkert tittat redan.

Kolla så att växeln och propellern snurrar lätt innan Du monterar en ny sprint. Det finns oftast en anledning till att den gått av. Antingen att det kommit in något i propellern (som givetvis inte är kvar nu), växeln kärvar eller att man bytt riktning för snabbt. Är det en nyare Sleipnermodell (< 10 år) så har den dock inbyggd fördröjning så att man inte skall kunna byta håll för snabbt och på så sätt knäcka sprinten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är från slutet 90 och saknar fördröjning. Det är om man rannsakar sig själv ett handhavandefel. Har troligen kört fram/back för fort. Proppen går inte speciellt kärvt men visst känner man lite av vinkelväxeln. Oljan är fin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar märkligt om det inte finns någon fördröjning om den är från slutet av 90 talet,

min bogpropp är från -94 och den har fördröjning - är du säker på att fördröjningen inte är bortkopplad

av tidigare ägare?

En bogpropp. utan fördröjning borde ju vara konstruerad så att den håller för snabba växlingar av ritningen och det enda som borde få sprinten att gå av är att det blir tvärstopp p.g.a att något kommit in i tunnelnObestämd

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt lite tulpaner i tunneln när jag tog upp bettan, vet inte om nån sån kan  ha kilat in sig när pinnen gick sönder.

Hur ser man om man har tidsrelä så att säga då?

Ska fsöka ta n bild på manöverenheten och lägga ut här.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...