Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Flipperskeppare

Hjälp, vad ska jag ha för batterier?

Rekommendera Poster

Jag står inför att till våren skaffa en ny batteribank för förbrukning och eventuellt start. Har kollat runt efter olika varianter men blir inte riktigt klok.

Avsikten är att ha en förbrukningsbank med en tillgänglig kapacitet på kring 200 Ah. Banken ska laddas av båtens generator, som är en 60 A 14 volt av nyare modell (originalgenerator till VP KAD300). Troligen ska också en solpanel på 50-100 W inhandlas. Har idag ett skiljerelä modell Skyllermark, men överväger att ersätta denna med en BatteryBrain (urladdningsskydd) och på så sätt kunna ha en gemensam bank för start och förbrukning. 

En översikt över batterimarknaden

Marin 75 Ah 900 kr 12 kr/Ah

SMF 85 Ah 1000 kr 11,80 kr/Ah

Gel 120 Ah 2350 kr 19,60 kr/Ah

AGM 100 Ah 2300 kr 23 kr/Ah

Det påstås också att AGM- och Gel klarar urladdning ner till 20%, medan SMF och Marin klarar 50%. Med dessa antaganden har jag beräknat kr/tillgänglig Ah:

Marin 24 kr/tillgänglig Ah

SMF 23,60 kr/tillgänglig Ah

Gel 24,50 kr/tillgänglig Ah

AGM 28,75 kr/tillgänglig Ah 

Utöver detta så finns fler faktorer. För marinbatterierna krävs polskor, medan övriga har skruvanslutning. Antar också att marin och eventuellt SMF bör placeras i batteriboxar. Sen varierar garantitiderna, vad det nu är värt, där AGM-batteriet har 5 år medan övriga har betydligt kortare.

Vilka batterier ska jag skaffa?

Klarar jag av att ladda AGM- eller Gel-batterierna med min nuvarande generator som angivet och uppmätt ger 14 V, eller kommer jag då tvingas köpa nya dyra prylar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan välja AGM batterier - dyrast men också klart bäst = klarar flest uppladdningar. Du får inget problem med din nuvarande laddare vad jag kan förstå.

Men se till att du aldrig laddar ur mer än 50 % av batterierna oavsett vilka du väljer - AGM klarar det men mår inte bra.

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...