Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
s-1027706

Måla med Topcoat,,,

Rekommendera Poster

Jag ska måla insidan av båten som är helt nedslipad till glasfiben och då grundar jag först och sen på med topcoat. Men på de burkar jag har kollat på så ska man lägga på färgen under 20-30min och inte sen gå till baka för att den inte ska få ojämnheter. Men hur hinner man det med en pensel eller planstrykare. Okej skulle jag sprut måla då hinner man men om jag skulle vilja handmåla hur gör jag för att få ett bra resultat. Det får inte bli några pensel tag här inte!

Hur gjorde ni!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Förvånad men det var något nytt för mig då grundar jag först och sen på med toppcoat. Har jag missuppfattat något under de senaste 30 åren? Topcoat har jag alltid lagt direkt på polyester och glasfibern. Eller så har jag först strukit top- eller gelcoat i formen för att därefter lägga polyester. Med andra ord har jag aldrig grundat med något, vad detta nu är?

 

När det gäller topcoat så får man ofta slipa och polera detta för att få en jämna och fin yta. Det går oftast inte få en slät och fin yta genom att bara pensla. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå!

Så det kan bli!

Då har jag nog blandat i hopp saker och ting. Om man ska måla/spruta med enkomp så räcker det med att lägga på det på glasfiben direkt om jag fattat rätt. Och det går inte att få det slätt med planstrykare, då är det bara att spruta som gäller då? Vad bör jag tänka på då?

Mvh 495ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En roller av lämplig typ bör kunna ge rätt bra yta. Men spegelblankt får man det ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat finns inte som enkomponent. Topcoat är i princip gelcoat med parafinlösning i. Parafin för att det skall härda i luft utan att b li klibbigt.

Topcoat består av gelcoat, härdare och parafin. Du kan köpa färdig topcoat och bara blanda i härdare enligt anvisning. Härdaren är en liten flaska som köps separat så gör inte misstaget att bara köpa topcoatburken för det kommar aldrig att torka, någonsin.

När du blandat härdare och topcoat har du 20-30 min på dig så du får blanda i flera omgångar.

Per

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre åkte jag på samma nit.

 

Dvs jag svarade på en fråga angående topecoate utan att veta att nåt snille har tydligen  kallat en färg som säljs hos Biltema för Topcoate. Det var alltså en vanlig målarfärg som avsågs vid det tillfället.

 

Samma här?

 

För att man skall bli förstådd är det viktigt med definitoner, och att rätt sak har rätt namn.

 

Gelcoate är för mig polyesterplast med färgpigment i.

Topecoat är för mig Gelcoat med vaxupplösning i som används för att måla utan på galsfiberlaminat.

Men å andra sidan gör det väl inget om det inte är bra - bara det är billigt.Flört

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 02 februari 2009 | 14:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad ska jag använda då för att göra lätt för mig? Om jag skulle måla med pensel/planstrykare eller sprutmåla. Utan att hålla på med härdare osv eller är det värt att strula med detta. Blir det inte lätt rinningar eftersom jag måste krypa in i ht-toppen och måla tak osv. Men jag vill dock ha ett bra resultat. Man lägger ju inte ner en massa tid på slipning och sen får ett resultat på målningen som man inte är nöjd med. Lite pedant är man...

Ge mig goda råd....

Mvh 495ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med just gelcoat eller topcoat som den kallas när den innehåller paraffin är precis som du skriver härdningstiden, att hinna pensla på all yta på 30-40 minuter är inte lätt, att slipa & polera efteråt är inte kul det heller, sprutmålar du så måste sprutan vara tom inom 40min annars bara att kassera.

Jag skulle föreslå ändå att du sprutmålar med 2-k epoxi täckfärg, sitter som attan, mycket bra uv-beständighet och mycket hård yta. Epoxin går självklart att pensla med hyfsat resultat. Har lagt upp steg för steg beskrivning här: frewi.se

Hör gärna av dej om du har några frågor.

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bugar och tackar!

Men går det inte att skriva ut så man får hela texten.. kanterna saknas! Dator är inte min starkaste sida. Kan man ställa om utskriften så att man kan skriva ut den helt?

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kopiera in texten i Word och skriva ut därifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis lättare att måla med färg men skillnaden med 2-k epoxi och topcoat är inte så stor. Om man väljer att spruta så måste sprutan sköljas med jämna mellanrum oavsett, kanske mindre kritiskt med färgen.

Beroende på var du skall måla och hur mycket som du ser när du täckt med paneler och dynor och vad du förväntar dig så blir det olika svårt.

Du kan rulla topcoat med ett mycket bra resultat att spruta färg är en konst som du måste beharska utan att få rinningar likaså får du ett mycket tunnare ytskikt som lättare blir fult av repor med färgen.

Topcoat häller bättre att tex gå på om du skall måla i sittbrunn etc och om du är orolig för resultat så kolla på tråden som Ballad-Kopian har startat. Han har sprutat en en båt utvändigt med gelcoat/topcoat och sen polerat. Så att allt måste vara klart på 30 minuter är lite överdrivet.

Personligen skulle jag använda topcoat invändigt i båten.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du använder för färg är väl inte så kritiskt. Jag skulle använda riktig, dvs polyeterbaserad topecoat i ditt fall. Har även använt Internationals toplack ( enkomponentsfär utan härdare) invändigt i en del stuvutrymme, med lite olika matrial som underlag,  med gott resultat. Se bifogad bild.

 

Beträffande härningstid. Om du använder färg / topcoat med härdare. Blanda intyee till mer färg än du gör av med på en kvart (tex). Räcker inte färgen blanda till en slatt till, så slipper du problemet med att det härdar i burken.

 

post-945-1394235770,0865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag jobbar med gelcoat/topcoat dagligen, ska ni måla tex med topcoat kan ni göra topcoat utav gealcot genom att tillsätta 2% paraffin = ingen parafin ingen härdning

 

så om man ska måla med topcoat så rolla gelcoaten som den är med 2% härdare vänta ett dygn så räcker det du torkar av lätt med styren sen blandar du topcoat 2% paraffin målar med höst 15-20 min intervaller på så vis får du upp med rejäl tjocklek, att rolla topcoat går fint du bygger rätt mycket å topcoaten flyter ut så det blir riktigt grant så det brukar räcka med 2 målningar, detta passar jätte bra till tex styvutrymmen osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat ett skrov med topcoat men får inte ytan riktigt så fin och slät som jag vill så nu har jag tänkt att slipa ner en bit och sedan lägga på ett lager till, funkar det även att föregående lager är kvar? Jag här tänkt att rolla på färgen och möjligtvis efterstryka lite men kan det vara idé att polera efteråt, någon som har gjort det med bra resultat?

MVH Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bagge-

Du menar alltså att man för att få ett tjockare skikt kan lägga topcoat på ohärdad gelcoat och detta gör att gecoaten härdar under topcoaten?

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Roger

 

 

ja första gången utan paraffin andra gången med paraffin då härdar det man kan vänta max 12 h efter åt sen torka med styren innan man slutligen lägger topcoaten med paraffinet det är så man gör när man lackerar för att bygga upp, man kan lägga topcaot utan parraffin när man sen har torkat av med styren är det hålor eller dyl som man vill spackla kan man spackla dom med gelcoat utan paraffin igen, vänta ca 30 min inte slipa eller nått sedan rolla men ta det försiktigt över gelcoaten där du har spacklat, efter du är klar vänta ca 30 timmar i 20 sedan kan du slipa med maskin eller förhand och det är genomhärdat garanterat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat ett skrov med topcoat men får inte ytan riktigt så fin och slät som jag vill så nu har jag tänkt att slipa ner en bit och sedan lägga på ett lager till, funkar det även att föregående lager är kvar? Jag här tänkt att rolla på färgen och möjligtvis efterstryka lite men kan det vara idé att polera efteråt, någon som har gjort det med bra resultat?

 

ja det funkar men slipa utan 100% matt innan du rollar igen med maskin eller förhand torrt 180 papper, sen bara måla, använd en tvättat mohair rulle för bästa resultat rolla tjockt nästan så du skjuter gelcoaten framför rullen så glider gelcoaten ut fint som attan ett helt perfekt resultat kan du inte få genom bara måla. men lägg ett par lager vettja börja nu med första lagret utan paraffin sen väntar du tills imorgon torka med styren å blanda riktigt topcoat med paraffin, sen låt det härda nån dag sedan kan du slipa det med maskin börja med att slipa med 180 papper 100% matt inga prickar kvar, sedan rita med en blyerts å slipa bort blyertsen med 240 papper, sedan rita - 400, sen rita 600, sen rita 800, sen rita 1200, sedan autosol 3 ggr ren trissa varje gång kvadrat du gör ca 600 varv min, mycket autosol, kolla av resultatet är du nöjd så kör med nån rubbing sedan något vax typ ptfe tyflon eller hard wax, sen gnid av och voila en förtrollande fin yta. Gelcaot jobb tar tid och är kanske inte alltid så roligt men alltid värt resultatet som kommer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om jag lägger ett lager topcoat med eller utan parafin går det att gå på den för att kunna måla det andra lagret utan att få märken i det första lagret. Än kan jag inte flyga,,,, eftersom det är insidan av båten. Rinner det inte lätt när man sprutar i tak osv. Eller är det lättare att rolla då.. Hur får man då ihop övergången mellan dessa tider och dessa stora ytor det är en del kvadratmeter? Jag har ju bara 30 min på mig sen börjar färgen att klibba och då vill man inte gå tillbaka där man var för 30minuter sen...

Mvh 495ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan va svårt å göra sånna jobb innuti båten, men måla inte framför dig :) ett alternativ på gång ytor som du måste beträda är att måla dom en gång med paraffins alltså riktigt topcoat sen låta det torka å slipa det matt med ett 180 papper det går rätt fort sedan torka med aceton för att sen rolla över det igen med topcoat, att spruta topcoat är inte lätt det är inte som lack man får det alltid som apelsin skal, och man måste alltid efterslipa för att få en bra yta med en roller får man en struktur i färgen som blir jämn överallt på insidan kan det se bra ut eftersom det efterliknar ett jämnt mönster. tyvärr finns det inga genvägar man får ta det steg för steg har du lösningsmedel i topcoaten så skippa det, det räcker med en rollning, på nya båter brukar inte gelcoaten alt topcoaten vara tjockare än 3-4 mm max! å det kan du rolla upp lätt med bara en strykning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som vi har två ”läger” när det gäller omlackering av båt. Topcoat/gelcoat vs epoxi lackering?

En fördel med topcoat/gelcoat är att båten är tillverkad av samma material och att topcoaten ligger på ca. halva priset eller lägre emot epoxi.

Jag har själv plastat ett fartyg på 18x5 meter med ett antal lager av polyesterplast/väv och därefter sprutat på topcoat i flera lager för att sen spruta 5 lager med epoxi.

Jag har även lackat ett antal bilar/båtar med billack/epoxi så man kan säga att jag provat båda metoderna och det finns självklart fördelar & nackdelar med båda.

MEN, det jag personligen inte gillar med topcoat är att den är rinnig, härdar för snabbt & är svår att få jämn utan apelsinskal.

Lösningen är att slipa, slipa och åter slipa för att sen rubba & polera.

Fördelen är att man kan lägga tjocka lager direkt och att priset är bra.

Den som en gång har slipat en hel båt i olika steg och rubbat & polerat gör gärna inte om det, som företagare är det helt omöjligt att lägga 100-talst timmar och tro att man ska få betalt för jobbet, som hobby fanatiker så funderar man på en ny hobby efter ett par veckors gnuggande.

Jag föredrar att sprutlacka epoxi. Varför? det är inte så svårt som många tror, provar man på mindre ytor, lägger dimlager (ett tunt lager som bildar ett fäste för nästa lager för att undvika rinningar), testar och lägger kanske en dag på att i lugn och ro lära känna på hur färgsprutan fungerar så är det inte så svårt som många tror, en bra billack/epoxi ”flyter ut” och bildar en blank yta som inte behöver efterbehandlas, dessutom så härdar inte epoxin i sprutan lika snabbt så man har tid för pauser och rengöring.

Fördelar: Inget eller lite efterarbete, (behövs inte slipas eller poleras efteråt), behöver inte slipa bort gelcoaten, endast spackla och slipa med p240 för att skapa en bra fästgrund.

Friborden på en 17fots motorbåt kräver normalt en dags förberedelser inkluderande slip, avfett, mask, sen kan man lägga 2 lager epoxi om dagen, 2-4 lager räcker, priset är inte speciellt avskräckande, ca 200:-/L

Det går att laga skador snyggt som uppstår efter några år, ytan kan slipas & poleras, tål UV & är mycket hård.

Numera finns epoxi avsedd för tex. applicering vid låga temperaturer, man kan välja olika härdtider, epoxi som kan läggas i tjocka skikt, epoxi som tål extrem fysisk påverkan, (isbrytarfärg)

 

Hälsningar Matte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant jag är bara god vänn med gelcoat och topcoaten kul att läsa lite vad det finns för alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har slipat ner båten helt invändigt och vet vilket jobb det är.... Så vill jag inte slipa ytterligare eftersom det finns en del veck och hörn osv. Då verkar ju epoxin bäst efter som den inte rinner så lätt och har större pålägninngs tid och slippa slipet. Men lägger man ett tunt fäst lager och sen ett tjockt och sen det sista som man har blandat i kulör i tex vit. Så har man ett färdigt resultat som man blir nöjd med, men går det också att rolla epoxin med gott resultat? En sak till eftersom jag har slipat insidan och det ganska mycket, ända ner till glasfiben måste jag spackla det hela innan jag epoxi behandlar. Syns ojämnheter lätt med epoxin eller fyller den ut bra?

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxin fyller som när du sprutar färg alt billack, dvs om du har dåligt underarbete så syns det igenom. Sliprosor etc syns tydligt.

Gelcoat fyller bättre enligt min mening.

Jag är lite fundersam över vad du vill uppnå. Du skall måla insidan av båten och om du tittar på nya båtar är nog de flesta målade med topcoat idag. Och för det mesta t.o.m rullade och inte sprutade. Om du skall spruta med epoxi så gör du väl det för att få en yta som det normalt brukar vara på utsidan av båten dvs högblank. Och om det är det du vill uppnå så måste du spackla och slipa tills du har en helt perfekt yta i underarbetet annars kommer du att bli besviken.

Skall inte de flesta ytor inne i båten täckas av dynor, durkar etc ????

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant men jag vill ändå att det som syns som skrovsidor ankar boxar osv ska ha en slät yta som är lätt att hålla rent. Men de kan man kanske även med topcoat, Det är som du säger, jag vet inte riktigt vad jag vill eller snarare vilken teknik och färg jag ska använda!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxifärg är slitstark men är fortfarande ett skal utanpå plasten. Om du skall måla i tex ankarboxen så kommer du att hantera ett ankare mer eller mindre omilt där och du kommer med största sannolikhet att skrapa sönder epoxi färgen. Och att spackla och slipa till en yta som är så slät att du får en yta som på skrovets utsida verkar ju totalt utkastad tid för en ankarbox.

Topcoat förenas med plyestern på samma sätt som när du plastar, så slitstyrkan i en ankarbox lär bli mycket bättre och precis lika lätt att hålla ren. Har då aldrig upplevt att det skulle vara svårt att hålla rent ankarboxen. Och då svajankar jag mesta dels av tiden och har 60 meter kätting som åker upp och ner i boxen. Ser inga skador i topcoaten.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha! Då är det topcoat som gäller igen då...Men går det nu att få ett bra resultat om jag rollar ett sådant lager i båten och kommer jag hinna måla hela insidan utan att jag går på där det har hunnit torka. Det gör nog inte något att det blir lite struktur efter rollen bara det är lätt att hålla rent...

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju iofs inte hur din båt ser ut men det finns väl några naturliga avgränsningar vid skott, vinklar, skåp etc där du kan göra avslut och blanda mer topcoat. Du behöver inte blanda allt på en gång. Och du behöver väl inte måla så att du skall gå i det heller utan måla inifrån och ut.

Om du tittar i troligtvis alla nya båtar så är de rullade med topcoat och de är för det mesta rullade så där kan du jämföra hur det ser ut efter att topcoaten flytit ut.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...